kommer inte ut på intenet med ubuntu [LÖST]
kommer inte ut på intenet med ubuntu [LÖST]
Hej jag har problem med mitt nätverk.
Har en router zyxel p320w och ISP är Telia.
Jag har tre datorer: en bärbar med xp, en likadan bärbar med ubuntu och en stationär med ubuntu.
Jag har stadsnät men jag kunde först inte komma åt internet från mitt uttag men jag kom åt granens trådlösa och kunde komma åt internet så.
Sen hittade ett supportverktyg på telia.se som fixade så att mitt ip på xp:n inte är låst och nu fungerar det om jag kör utan routern till xp. Men så fort jag kopplar in routern så tappar jag internet.
Ja hittar inte inställningen i routern som låser det, och jag hittar inte inställningen i ubuntu så jag kan köra dem direkt från uttaget.
Några förslag på lösning?
Jag har tre datorer: en bärbar med xp, en likadan bärbar med ubuntu och en stationär med ubuntu.
Jag har stadsnät men jag kunde först inte komma åt internet från mitt uttag men jag kom åt granens trådlösa och kunde komma åt internet så.
Sen hittade ett supportverktyg på telia.se som fixade så att mitt ip på xp:n inte är låst och nu fungerar det om jag kör utan routern till xp. Men så fort jag kopplar in routern så tappar jag internet.
Ja hittar inte inställningen i routern som låser det, och jag hittar inte inställningen i ubuntu så jag kan köra dem direkt från uttaget.
Senast redigerad av 2 graesen, redigerad totalt 7 gång.
Re: kommer inte ut på intenet med ubuntu
Hej och välkommen!
Min erfarenhet av Telia är att de låser uppkopplingen till macadressen på ett nätverkskort eller en router i cirka 20 minuter kanske längre, använder själv inte Telia längre.
Det enklaste är att dra ur nätverkssladden och vänta en halvtimme för att sedan koppla in din router till Internet.
Min erfarenhet av Telia är att de låser uppkopplingen till macadressen på ett nätverkskort eller en router i cirka 20 minuter kanske längre, använder själv inte Telia längre.
Det enklaste är att dra ur nätverkssladden och vänta en halvtimme för att sedan koppla in din router till Internet.
jag har försökt fixa detta sen i söndags och har stängt av strömmen varje natt. det fungerar ändå inte nästa dag.
tror du det finns risk då att telia låst sig till han som hade lägenheten tidigares macadress?
tror du det finns risk då att telia låst sig till han som hade lägenheten tidigares macadress?
Det enda råd jag kan ge, är att du får ringa både leverantören av stadsnätet och telia...
ok testar det.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det kanske är nån inställning i routern, vad är det för modell?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
vulfgar skrev:Det kanske är nån inställning i routern, vad är det för modell?

Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Urban Anjar skrev:vulfgar skrev:Det kanske är nån inställning i routern, vad är det för modell?Har en router zyxel p320w och ISP är Telia.

Har du kört guiden i routern för internetanslutning?
Jag gissar att du ska välja alternativet Ethernet, men jag har inte stadsnät och vet därför inteThe Prestige offers three Internet connection types. They are Ethernet, PPP over Ethernet or
PPTP. The wizard attempts to detect which WAN connection type you are using. If the wizard
does not detect a connection type, you must select one from the drop-down list box. Check
with your ISP to make sure you use the correct type.
nästa steg i guiden verkar vara att välja om du få ett automatiskt tilldelat från din ISP (Telia) eller om du ska ha fast IP. Från ditt tidigare inlägg så gissar jag att det är det förstnämnda du ska välja.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Telia ville inte hjälpa eftersom det var en router inblandad. jag har kört installationen av routern flera gånger utan framgång. men nu tror jag att problemet ligger någonstans i routern. någon inställning jag missat.
det är ingen som vet var i ubuntu man gör inställningar på nätverkskortet? i xp hittar man ju det vi nätverksanslutningar-egenskaper för anslutningen- egenskaper för internet protocol (tcp/ip). om jag kan ändra det i ubuntu slipper jag köra allt vi windows datorn.
det är ingen som vet var i ubuntu man gör inställningar på nätverkskortet? i xp hittar man ju det vi nätverksanslutningar-egenskaper för anslutningen- egenskaper för internet protocol (tcp/ip). om jag kan ändra det i ubuntu slipper jag köra allt vi windows datorn.
I de allra flesta routrar finns möjligheten att kopiera/klona mac-adressen på nätverkskortet från datorn du ansluter till routern.graesen skrev:...
...
Jag hade gjort så här:
1) Anslut direkt till stadsnätet och internet med din xp-dator och kolla att det fungerar.
2) Stäng av xp-datorn
3) Koppla in routern mellan din xp-dator och stadsnätet.
4) I webbläsaren på din xp-dator surfar du till routern, brukar 192.168.0.1 eller 192.168.1.1
5) Bland routerns alla inställningar försöker du hitta om du kan klona mac-adressen från din xp-dator till routern. Man brukar hitta det i WAN-inställningarna.
5) Starta om routern och din xp-dator, routern ska fortfarande vara imellan datorn och stadsnätet.
6) Fungerar det att surfa på internet då, så är det bara att koppla in fler datorer till routern för att surfa med dem.
Tanken med det är att "lura" din ISP eller ditt stadsnät att det är din fungerande xp-dator som ansluter, fastän det egentligen är din router.
Med "lura" menar jag absolut inget olagligt eller liknande.
jag hann inte testa ditt sätt rune k. jag mailade zyxel i morse och fick svar och nu fungerar det. jag trodde jag ändrat alla inställningar jag kunde i routern men tydligen inte. det var bara att jag skulle göra installationen på ett speciellt sätt. ganska simpelt. om någon har liknande problem är det bara att maila (eller om man känner sig rik ringa deras betalnummer) så hjälper dom dig.
här är det svar jag fick:
Prova göra om allt från början.
Koppla upp dig med sladd mellan router och dator.
Sedan håller du inne knappen på baksidan av routern (reset knappen) du kommer behöva ett smalt föremål för att nå den.
Du håller inne denna knapp i 30 sekunder.
Sedan öppnar du en webbläsare på din dator och skriver i adress rutan
http://192.168.1.1
Lösenordet som den ber om är nu 1234 (du måste sudda det som står förskrivet för att komma in)
Sedan väljer du advanced setup
Väl inne i menyn väljer du Network - Wireless LAN:
Här ställer du in ditt trådlösa nätverk
SSIDD = Det namn du vill ha på ditt trådlösa nätverk (OBS, välj något du inte använt förut)
Security mode = WPA PSK
Pre Shared key = "Det lösenord du vill ha för att få tillgång till internet trådlöst"
här är det svar jag fick:
Prova göra om allt från början.
Koppla upp dig med sladd mellan router och dator.
Sedan håller du inne knappen på baksidan av routern (reset knappen) du kommer behöva ett smalt föremål för att nå den.
Sedan öppnar du en webbläsare på din dator och skriver i adress rutan
http://192.168.1.1
Lösenordet som den ber om är nu 1234 (du måste sudda det som står förskrivet för att komma in)
Sedan väljer du advanced setup
Väl inne i menyn väljer du Network - Wireless LAN:
Här ställer du in ditt trådlösa nätverk
SSIDD = Det namn du vill ha på ditt trådlösa nätverk (OBS, välj något du inte använt förut)
Security mode = WPA PSK
Pre Shared key = "Det lösenord du vill ha för att få tillgång till internet trådlöst"
Vad bra att det löste sej!
Jag har själv använt det mer än en gång, mina routrar har fungerat felfritt ett bra tag (ta i trä).
Var vänlig och markera den här tråden som LÖST, hur du gör se > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=30369
Ovanstående är helt rätt, det är det första man bör göra med en krånglande router.Koppla upp dig med sladd mellan router och dator.
Jag har själv använt det mer än en gång, mina routrar har fungerat felfritt ett bra tag (ta i trä).
Var vänlig och markera den här tråden som LÖST, hur du gör se > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=30369