One.com/Ubuntu

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
stradivari
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

One.com/Ubuntu

Inlägg av stradivari »

Hej.
Jag har installerat Ubuntu och kör då Firefox som webläsare. Sedan tidigare har jag en hemsida på One.com, som fungerat bra för mig. Som ni vet så funkar inte One i Firefox. Kan någon tipsa om något liknande webhotell som funkar med Firefox.

Tacksam för hjälp,

Hasse
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: One.com/Ubuntu

Inlägg av Rune.K »

Vad är det som inte fungerar med Firefox på one.com ?
Jag loggade alldeles nyss in i kontrollpanelen på one.com och kollade statististiken på min webbsajt...
Med Iceweasel i Debian och det ska inte vara någon skillnad mot Firefox i Ubuntu.
stradivari

Inlägg av stradivari »

Filemanagern.
När jag försöker logga in på den får jag medelandet att denna version av ilosoft File Manager endast fungerar i Internet Explorer 6, 7 och 8.
svartis
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av svartis »

1. Prova tilläget user agent switcher. Byt där inne till ie. Kan hända att det funkar.

2. ie4linux, http://www.tatanka.com.br/
stradivari skrev:Filemanagern.
När jag försöker logga in på den får jag medelandet att denna version av ilosoft File Manager endast fungerar i Internet Explorer 6, 7 och 8.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

stradivari skrev:Filemanagern.
Kan du inte använda en ftp-klient istället?
Filemanagern är väl bara till för att ladda upp filer till din webbserver?
stradivari

Inlägg av stradivari »

1. Prova tilläget user agent switcher. Byt där inne till ie. Kan hända att det funkar.
Alltså nu har ni att göra med en nybörjare så jag hänger inte riktigt med på alla termer.
Jag hämtade tillägget user agent switscher men var öppnar jag det?
Jag har försökt installera ie4linux/användamig av terminalen men gick bet på det. Instrutionerna gick inte att följa som det föreföll för mig.Som sagt är jag nybörjare.
Via filemanagern kommerjag åt mina sidor och kan bearbeta dem direkt utan html kunskaper, men som sagt än sålänge endast via IE.
svartis

Inlägg av svartis »

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/59
klicka på gröna ikonen lägg till i firefox.
När du installerat addonet så stäng ner allt firefox o starta om.
Gå sedan in på verktyg i forefox och där finns nu ett "default user agent" och där kan du välja någon av internet explorer.
Det har hjälpt mig ibland, ibland inte.

Hur långt kommer du i instruktionerna? Vilken version av ubuntu har du? Har du nyaste 9.04 behövs det redigera några rader från edgy till jaunty då det verkar vara en ganska gammal manual. :)

1) Gå in i terminalen (program/tillbehör/terminal)

2) skriv följande.

sudo gedit /etc/apt/sources.list

3) i gedit så lägg till följande rader:

deb http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu jaunty universe
deb http://wine.budgetdedicated.com/apt jaunty main

5) stäng gedit.

o skriv följande (en rad i taget tills kommandot är slutfört):

wget -q http://wine.budgetdedicated.com/apt/387EE263.gpg -O- | sudo apt-key add -
sudo apt-get update
sudo apt-get install wine cabextract

sen :

wget http://www.tatanka.com.br/ies4linux/dow ... est.tar.gz
tar zxvf ies4linux-latest.tar.gz
cd ies4linux-*
./ies4linux

stradivari skrev:
Alltså nu har ni att göra med en nybörjare så jag hänger inte riktigt med på alla termer.
Jag hämtade tillägget user agent switscher men var öppnar jag det?
Jag har försökt installera ie4linux/användamig av terminalen men gick bet på det. Instrutionerna gick inte att följa som det föreföll för mig.Som sagt är jag nybörjare.
Via filemanagern kommerjag åt mina sidor och kan bearbeta dem direkt utan html kunskaper, men som sagt än sålänge endast via IE.
stradivari

Inlägg av stradivari »

Först vill jag tacka för hjälpen
Gå sedan in på verktyg i forefox och där finns nu ett "default user agent" och där kan du välja någon av internet explorer.
Installation gick bra men tyvärr ändrade det ingenting.
Hur långt kommer du i instruktionerna? Vilken version av ubuntu har du? Har du nyaste 9.04 behövs det redigera några rader från edgy till jaunty då det verkar vara en ganska gammal manual. :)
Det är 9.04 jag har. När jag följer instruktionerna och skriver in den firsta raden och kör enter frågar terminalen efter mitt lösen men när jag då försöker skriva in det så går inte det? Är jag helt korkad eller?

Mvh

Hasse
svartis

Inlägg av svartis »

Låter konstigt. Ska vara samma lösenord som när du loggar in på datorn. Eller den kanske loggar in automatiskt? Skriver du samma lösenord som tex när ubuntu vill uppdatera?
stradivari skrev:Först vill jag tacka för hjälpen
Installation gick bra men tyvärr ändrade det ingenting.
Det är 9.04 jag har. När jag följer instruktionerna och skriver in den firsta raden och kör enter frågar terminalen efter mitt lösen men när jag då försöker skriva in det så går inte det? Är jag helt korkad eller?

Mvh

Hasse
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

stradivari skrev:Det är 9.04 jag har. När jag följer instruktionerna och skriver in den firsta raden och kör enter frågar terminalen efter mitt lösen men när jag då försöker skriva in det så går inte det? Är jag helt korkad eller?

Mvh

Hasse
Hur det är vid just One.com, det vet jag inte. Däremot vet jag, att vid vissa tillfällen när man skall skriva in sitt lösenord, så syns det inte någonting i inmatningsfältet. Oavsett vilkendera, så skriver man in sitt lösenord i vanlig ordning. Blev det rätt, så skickas man vidare.

Att det skiljer sig åt, från tillfälle till tillfälle, kan i sig vara lite frustrerande. Men när man väl matar in och inte bryr sig om att titta just på inmatningsfältet, så spelar det ingen roll, i sig. Jag antar att det hela bygger på säkerhet och att bredvidstående inte ens skall kunna räkna ut hur många positioner ett lösenord har.

Om detta är fallet just här, det vet jag inte. Däremot kan det vara bra att veta, att man inte alltid får en bekräftelse på, i Linux, att man har matat in sitt lösenord. Det är bara att skriva det, oavsett hur det tas emot. Är det inget annat fel, så har du förmodligen lösningen där.

Lycka till!

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Internet"