loggfil för använda filer
loggfil för använda filer
Kan man se vilka filer man använde en viss dag? Då menar jag naturligtvis typ egna dokument, bilder m.m. Borde väl finnas en loggfil för det!
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: loggfil för använda filer
Du kan hitta filer med find. Flaggan -mtime letar efter modifieringstid och flaggan -atime letar efter filer som har accessats 
Jag är inte så bra på detaljerna men det är ju ändå något att starta med, RTFM vetja
man find
Ett exempel hitta filer som modifierades 1 innom de närmaste dygnen.
Fråga mer specifika frågor när/om du behöver mer hjälp.

Jag är inte så bra på detaljerna men det är ju ändå något att starta med, RTFM vetja

Ett exempel hitta filer som modifierades 1 innom de närmaste dygnen.
Kod: Markera allt
find . -mtime 1
Fråga mer specifika frågor när/om du behöver mer hjälp.
find . -mtime 1
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
testa find . -mtime -1 och find . -mtime +1
med mtime -1 så fick jag fram en hel del filer men om jag tittar på de jag själv skapat, ändrat och tittat i, så fanns det bara med en fil som jag skapat idag - trots att jag skapat flera. Konstigt!
med mtime +1 så kom det fram så många filer så jag kunde inte se alla. Hur gör man för att "pagea" kommandot (/p i dos)?
med mtime +1 så kom det fram så många filer så jag kunde inte se alla. Hur gör man för att "pagea" kommandot (/p i dos)?

pipe'a vidare till t.ex less
find . |less
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- Konservburk
find -mtime +1 hittar filer som ändrades för mer än 1 dag sedan, dvs minst två dagar sedan.
Om du vill hitta alla filer som har ändrats de senaste 24 timmarna så är det find -mtime 0 du ska använda.
Om du vill hitta alla filer som har ändrats de senaste 24 timmarna så är det find -mtime 0 du ska använda.