Acer Aspire One i behov av akut hjälp!
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Acer Aspire One i behov av akut hjälp!
Hej alla forumiter!
Min sambo har precis köpt en Acer Aspire 751h-52Yr vilken levererades med Vista. Efter att har provkört Vista ett tag så kände hon sig mindre nöjd pga att det gick så bedrövligt segt. Vi valde istället att prova Ubuntu Netbook Remix som vi antog skulle passa bättre till den lite svagare datorn. Till vår förskräckelse så går OSet på gränsen till myrfart (nästan omöjligt att navigera sig i datorn, musen verkar gå i normal takt dock), det är något fel. Så vi provade att göra en sån där system-koll i vilken man få svara på om man ser färger och brus (för att kolla grafik-kortet) vilket fungerade.
Vad ska vi göra för att få datorn att fungera? Tips gärna för Ubuntu, men vi skulle ju kunna, men vi vill helst inte byta till något annat OS.
tack på förhand!
/William och Verro
Info och Spec:
http://www.pccity.se/product/datorer-pc ... Tabcontent
Processor
Typ Intel Atom
Nummer Z520
Hastighet (GHz) 1,33
CPU Cache 512 KB L2
Chipset Mobile Intel US15W Express
Minne
RAM - Typ DDR2
RAM (GB) 2 048
RAM - Hastighet (MHz) 533
RAM - Portar (totalt) 1
RAM - Portar (tillgängliga) 0
RAM - Maximal uppgradering (MB) 2 048
Hårddisk
Kapacitet (GB) 250
Hårddiskhastighet (RPM) 5 400
Ljud/Grafik
Ljudkort - Typ Dolby Headphone High-definition audio
Integrerade högtalare
Integrerad subwoofer
Skärm (Display)
Skärmstorlek (tum) 11.6
Standard WXGA
Maximal upplösning 1366 x 768
Integrerad Webkamera
Upplösning 0.3
[klippte bort lite oväsentligt]
Min sambo har precis köpt en Acer Aspire 751h-52Yr vilken levererades med Vista. Efter att har provkört Vista ett tag så kände hon sig mindre nöjd pga att det gick så bedrövligt segt. Vi valde istället att prova Ubuntu Netbook Remix som vi antog skulle passa bättre till den lite svagare datorn. Till vår förskräckelse så går OSet på gränsen till myrfart (nästan omöjligt att navigera sig i datorn, musen verkar gå i normal takt dock), det är något fel. Så vi provade att göra en sån där system-koll i vilken man få svara på om man ser färger och brus (för att kolla grafik-kortet) vilket fungerade.
Vad ska vi göra för att få datorn att fungera? Tips gärna för Ubuntu, men vi skulle ju kunna, men vi vill helst inte byta till något annat OS.
tack på förhand!
/William och Verro
Info och Spec:
http://www.pccity.se/product/datorer-pc ... Tabcontent
Processor
Typ Intel Atom
Nummer Z520
Hastighet (GHz) 1,33
CPU Cache 512 KB L2
Chipset Mobile Intel US15W Express
Minne
RAM - Typ DDR2
RAM (GB) 2 048
RAM - Hastighet (MHz) 533
RAM - Portar (totalt) 1
RAM - Portar (tillgängliga) 0
RAM - Maximal uppgradering (MB) 2 048
Hårddisk
Kapacitet (GB) 250
Hårddiskhastighet (RPM) 5 400
Ljud/Grafik
Ljudkort - Typ Dolby Headphone High-definition audio
Integrerade högtalare
Integrerad subwoofer
Skärm (Display)
Skärmstorlek (tum) 11.6
Standard WXGA
Maximal upplösning 1366 x 768
Integrerad Webkamera
Upplösning 0.3
[klippte bort lite oväsentligt]
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Acer Aspire One i behov av akut hjälp!
Jag föreslår CrunchBang Linux ( CrunchBang Linux is an Ubuntu-based distribution featuring the light-weight Openbox window manager and GTK+ applications. ) http://distrowatch.com/table.php?distri ... crunchbang
Pink Panther
Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hej på er!william skrev:Hej alla forumiter!
tack på förhand!
/William och Verro
Trist att det har blivit så, för er. Gumman har en Aser Aspire One. Hon ville också ha Ubuntu. I dualboot. Vi såg detta med Netbook Remixen, men eftersom jag redan hade en ISO-skiva hemmavid (har alla skivor fr.o.m. 5.10) så valde hon Ubuntu 8.04 till sin dator. Allt gick galant. Tre:s mobila bredband, out of the box, etc.. Hemmavid byter den själv och på egen hand, till hemmarouterns trådlösa. (Konfigurerad förstås, av oss).
Därför tror jag, men kan självfallet ha fel, att ni bör dra ner en annan Ubuntu (eller Linux-version överhuvudtaget), men kanske börja med någon av de mer vanliga versionerna. Jämfört med Netbook-varianten. Därmed inget ont sagt om den. Men testa, det är vad som behöver göras.
I ert fall skulle jag ta hem en version av antingen 8.04, 8.10 eller 9.04.
Bränna på skiva och installera över den befintliga Ubuntudisten.
Vad ni gör, ta inte bort Vista!
Bättre att ha den kvar, än att "blåsa den". Så har vi gjort. Även om damen aldrig är där inne. Trygghet, på något sätt. Pengen är ju också erlagd för det.

Nu kör hon med 8.04 (LTS-versionen) och är jättenöjd. I Firefox och för att spara space på skärmen, växlar hon snabbt med funktionstangenten F11. Helsida, eller ordinarie. Det räcker för att allt skall fungera. Annars är där ingen skillnad.
Jag hoppas att det skall dyka upp fler alternativ och förslag i tråden. Men oavsett vad, så tycker jag att ni skall testa en standardversion. Om ingen annan kommer in med förslag som kan vara än bättre. Det går heller inte att bortse ifrån, att ni kan ha haft otur och att något är fel på just er "burk". Därför är det bra, om ni åtminstone har försökt med något mer alternativ. Därefter bör ni kanske även få datorn diagnosticerad av/via återförsäljaren, om "felet", segheten, består.
Hur ni än väljer att göra, så önskar jag att det skall bli till det bästa för er. Ni och Ubuntu är värda det.
Hälsningar
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
UNR ( ubuntu netbook remix ) funkar väl ock..
Hej tackar ödmjukast för det långa svaret!
Ja jag ska försöka med en äldre Ubuntu-dist. Hoppas verkligen det fungerar..
Det känns som om det finns en risk att det kan vara något som är galet med burken, trist i så fall, den är köpt via internet och det är så bökit att hålla på att skicka fram och tillbaka.
Men nu ska jag försöka vidare med installationen!
Ja jag ska försöka med en äldre Ubuntu-dist. Hoppas verkligen det fungerar..
Det känns som om det finns en risk att det kan vara något som är galet med burken, trist i så fall, den är köpt via internet och det är så bökit att hålla på att skicka fram och tillbaka.
Men nu ska jag försöka vidare med installationen!
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Har en likadan - sitter på den just nu - och den går hur bra som helst med vanliga 9.04 - inte seg alls... Här ikväll har vi suttit och kollast på film direkt från hårddisken på en 32" TV via VGA och bara det tycker jag är imponerande för en sån här klen liten sak... Sen - eftersom jag just läste om att 9.10 fått FeatureFreeze - tänkte jag uppgradera till 9.10 redan imorrn eller så - så jag fattar inte vad som kan vara fel...
Testa smaska in senaste LinuxMint, det är det jag kör på den här... LinuxMint är 99% Ubuntu men det kan vara nåt dom gjort (även om jag inte tror det) som gör att det fungerar bättre med AspireOne...
Testa smaska in senaste LinuxMint, det är det jag kör på den här... LinuxMint är 99% Ubuntu men det kan vara nåt dom gjort (även om jag inte tror det) som gör att det fungerar bättre med AspireOne...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Tack för svaren! Nu har jag provat att köra live-cdn (från USB-minnet) av Hardy Heron på datorn och det verkar faktist flyta!! Jippi!
Eller? Hm sen när jag vill installera OSet så hittar datorn inte hårddisken utan hittar bara USBminnet..? Är det nån etikett eller dyl som måste ändras för att den ska vilja installera på hårddisken?
Eller? Hm sen när jag vill installera OSet så hittar datorn inte hårddisken utan hittar bara USBminnet..? Är det nån etikett eller dyl som måste ändras för att den ska vilja installera på hårddisken?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Jag har en eee900 (som är lite slöare än aspire one, då den har celeron 900mhz istället för atom) och kör Xubuntu Karmic, men har installerat Enlightenment E17 från philip5 repo. Får riktigt trevliga boot-tid och det flyter snabbt och bra. Dock är ju varken karmic eller E17 "stabilt" även om jag inte haft några bekymmer. Dock krävs det lite tweakande innan det blir riktigt bra.
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Vi har nu provat några olika versioner av ubuntu (9.04, 8.10, 8.04.3, linux mint samt windows XP). 9.04, 8.10 verkar ha en för ny kärna för grafikkorts-drivrutinen (?) så att det inte flyter på grund av det. XP flyter galant, 8.04.3 likaså, men problemet med att installationen inte hittar hårddisken kvarstår, vilket är väldigt underligt.. Ingen som har någon idé på lösning?
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Sorry, såg denna först nu. Din fråga här, har "ramlat mellan stolarna" i 14 dagar! Låt mig få ge dig ett tips. Ta den frågan, med tillhörande info och starta en ny tråd i lämpligt delforum. Då ökar dina chanser till att få ett bra svar. Specifikt för den frågan. Gör så och Lycka Till!william skrev: . . men problemet med att installationen inte hittar hårddisken kvarstår, vilket är väldigt underligt.. Ingen som har någon idé på lösning?
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Det hade vi kunnat gjort, men min sambo är nog inte så pep för det. Vi körde in XP efter att försökt med allt annat och det är det enda som fungerar av alla de otaliga systemen vi provat.. Vi är båda för trötta på skitdatorn för att försöka med nått mer.
Tack ändå.
Tack ändå.