Ulsak skrev:
@Bengan: Urban A, oaktat om vi håller med om hans resonemang eller inte, är en vanlig medlem nu, tillhör ej ledningen och åtnjuter lika stor rätt som du att ha åsikter om hur vi formar organisationen av forumet.
Det betyder ingalunda att hans väg är rätt väg att, lika lite som att min skulle vara det.
Men jag tror att hans ambition är precis som din och min. Att det skall vara ett varmt och deltagande forum som välkomnar och stöttar nya användare.Det som han och jag, och många andra vill är att tona ner och eliminera inslag som som stör och suger energi från huvudmålen och uppgiften från detta forum: (Tukkens fetning) Att ge support och marknadsföra FOSS i allmänhet och Ubuntu i synnerhet.
Hur förvärvar denna goda cigarr är ännu en öppen fråga. Men en sak står klar: Vi behöver medlemmar med engagemang för att driva forumet framåt och då räknar jag in dig, Bengan, till denna kategori.
Jag delar din uppfattning om att det markerade här ovan, förmodligen är
en bakomliggande orsak till att denna tråd har skapats. Oändliga diskussioner om Ubuntus förträfflighet eller avsaknad av sådan, lika tröttande diskussioner om Canonicals etik och rätt till att få bära en "frihetsstämpel" eller icke, det blir i sanning både tröttande och verkligen tråkigt, i sitt ständiga ältande, från några fåtal, diskussionssugna medlemmar.
Det blir lite av en hämsko för hela forumet och alla dess övriga medlemmar.
Jag skulle i det sammanhanget vilja se en lika tydlig framtoning här, som jag kan se på systerforumet. De slipper ha sådana debatter inne hos sig. Varför skall vi inte kunna få ha det lika trevligt här? Hos oss. Det handlar inte om förtryck eller något sådant, gentemot enskilda medlemmar, utan snarare om
en konsekvent moderering efter fastlagda och tydliga normer.
Ett mycket gott tips om hur man kan bemöta diskussionsnördar som mest bara är inne för att ensidigt föra debattådran vidare, lämnas av en bland dem i
denna tråd och jag citerar delar av det inlägget:
Jag har under min tid på det här forumet inte varit med om tystnad. (Tukkens fetning) Inte är det roligt att skriva något om antingen inlägget blir låst/bortplockat eller ingen kommenterar. Mycket effektivt om det används under längre tid. Kanske ni har försökt under max en dag. Sen har någon inte lyckats att låta bli att kommentera inlägget.
Det ligger mycket i det. Varför skall man ha så svårt för att avstå en kommentar ibland, när det är så pass tydligt, att det är just kommentarerna som föder debattörernas fortsatta lustar till att suga musten ur annat umgänge på forumet?
Jag anser att det här är något som Ubuntu.se har lyckats med och för dem som skriver och läser där inne, är stämningen mycket god och fokus ligger på att hjälpa varandra och allmänt umgås. Det skulle ge oss mycket glädje härinne, om vi kunde nå lite åt det hållet. Den nya ledningen funderar säkert på något, hoppas jag.
De debattlystna (för debattens egen skull, inget annat) ser tydligen inte själva, vilken påverkan de har på den mindre trevliga stämningen här inne. De är så upptagna av sitt. Men ser läsaren det, kan det vara ett bra tips att försöka avhålla sig från blixtsnabba kommentarer och istället vänta en stund med att kommentera. För att se, hur det utvecklar sig.
Kanske något att fundera på, om inte moderatorerna ser de små "brandhärdarna" i tid, innan de har hunnit utvecklas till både det ena och andra. Bidra med att själv påkalla deras uppmärksamhet, istället för att själv svara i tråden.
Avslutar med ännu ett citat från det sista inlägget:
Vi spelar i en orkester utan någon dirigent, det har vi gjort länge nu. Det är inte vad jag skriver eller X skriver. Vi spelar falskt och i otakt på grund av bristen av en konsekvent dirigent.
Kan det vara delar av sådant här, som trådskaparen tänkte sig? Men istället skrev, att han ville ändra på medlemsskapets inriktning och förutsättningar?
Jag tror det.
Tukken