Dags att ompröva medlemsbegreppet

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Xcore

Re: Dags att ompröva medlemsbegreppet

Inlägg av Xcore »

@Urban

mwest löste hela problemet. O0

Det står "Välkommen" på framsidan, och då vet vi att alla måste vara välkomna. :)

Fantastiskt, hur kunde vi missa detta? :o
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

upnorth skrev:
Ulsak skrev:
Nu är klockan sent och jag har säkert stora luckor i mitt resonemang men jag hoppas ändå jag har kommit med vettiga invändningar.
Fan, ibland jag har så stora luckor i mina resonemang så att ett helt pansarregemente skulle kunna passera - även när jag är utvilad!
Kan inte påstå att jag hittade några dock?
Ingen är ofelbar. Nu är jag är mer utvilad ( dock inte mer intelligent tyvärr )
Jag anser att denna tråd har gått överstyr.
@Bengan: Urban A, oaktat om vi håller med om hans resonemang eller inte, är en vanlig medlem nu, tillhör ej ledningen och åtnjuter lika stor rätt som du att ha åsikter om hur vi formar organisationen av forumet.
Det betyder ingalunda att hans väg är rätt väg att, lika lite som att min skulle vara det.
Men jag tror att hans ambition är precis som din och min. Att det skall vara ett varmt och deltagande forum som välkomnar och stöttar nya användare. Det som han och jag, och många andra vill är att tona ner och eliminera inslag som som stör och suger energi från huvudmålen och uppgiften från detta forum: Att ge support och marknadsföra FOSS i allmänhet och Ubuntu i synnerhet.
Hur förvärvar denna goda cigarr är ännu en öppen fråga. Men en sak står klar: Vi behöver medlemmar med engagemang för att driva forumet framåt och då räknar jag in dig, Bengan, till denna kategori.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Vad jag försöker med är inte teknisk support utan något mycket mycket viktigare, att få stället att fungera. Men då måste man lyssna på vad jag har att säga också.

"Distans"

Dvs distans till det egna.

En någorlunda ödmjuk neutral attityd är enda sättet att få det här stället att fungera. Man måste kunna se det egna för vad det är, inte för vad man vill att det skall vara. Folk försvarar Ubuntu och Canonical till varje pris, hur fel de än har, för sakens skull. Då är det som bäddat för bråk efter bråk. Kan man inte ha ett ärligt åsiktsutbyte så fungerar inget.

De som orsakar mest skada av alla är det som skriker högst om öppenhet, frihet, Ubuntus förträfflighet och hur stora bovar alla andra är. De som skall föra fram en mission till övriga världen där det som de marknadsför är felfritt och Gudalikt.

En del blir vansinniga för minsta lilla anmärkning och gör sitt bästa för att prata ned allt annat istället.

Det funkar inte och kommer att leda till bråk efter bråk i trådarna.

Ned på jorden och kom med trovärdiga argument och en mer jordnära attityd istället. Ta Ubuntu för vad det verkligen är så kan vi diskutera med vettiga argument sen. Och var tolerant mot andra, ta inte åt dig allt, dvs ta inte allt som skrivs på fullt allvar.

Så kommer Ubuntu-se.org bli en mycket trevligare plats att logga in på, där man håller sams istället för att bråka hela tiden.

Men man lyssnar väl inte på mig, som vanligt, tyvärr..........

Kan man inte ens se sina egna fel, hur skall man då kunna diskutera?
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Genom att totalt bortse från alla poster förutom den första, så kan jag säga att ingen tråd har väl fått mig att känna mig såsom mindre önskvärd så som den här har lyckats med....... :-\
Om det var detta som var meningen - grattis.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Kan man inte ens se sina egna fel, hur skall man då kunna diskutera?
just det.
Bengan.U

Inlägg av Bengan.U »

Ulsak skrev: @Bengan: Urban A, oaktat om vi håller med om hans resonemang eller inte, är en vanlig medlem nu, tillhör ej ledningen och åtnjuter lika stor rätt som du att ha åsikter om hur vi formar organisationen av forumet.
Det betyder ingalunda att hans väg är rätt väg att, lika lite som att min skulle vara det.
Men jag tror att hans ambition är precis som din och min. Att det skall vara ett varmt och deltagande forum som välkomnar och stöttar nya användare. Det som han och jag, och många andra vill är att tona ner och eliminera inslag som som stör och suger energi från huvudmålen och uppgiften från detta forum: Att ge support och marknadsföra FOSS i allmänhet och Ubuntu i synnerhet.
Hur förvärvar denna goda cigarr är ännu en öppen fråga. Men en sak står klar: Vi behöver medlemmar med engagemang för att driva forumet framåt och då räknar jag in dig, Bengan, till denna kategori.
Fortfarande INGET riktigt svar på mina två frågor,bara undanflykter och försök att skydda varandra.
Dålig stil tycker jag ! UrbanAnjar är och kommer att vara,vare sig ni andra vill eller inte, framsidan
av Ubuntu Sverige ! Genom sin blogg " Ubuntu för alla" som alla oavsett intresse av ubuntu eller inte kan läsa !
Ni kryper fram,en efter en och försvarar UrbanAnjar och ber om ursäkt för hans utspel ! Sorgligt !
Kan han inte svara själv ? Måste hans "lakejer" stå till svars för hans utspel ? Jag vidhåller fortfarande att
min tolkning av UrbanAnjars och flera andras uttalanden i tråden är riktiga ! Ubuntu ÄR INTE till för alla !
Och Alla ÄR INTE välkommna till ubuntu-se.org ! Det omdömmet står jag fast vid till dess motsatsen
har framkommit, utan ursäktande lakejers inblandning ! TC,TL och UrbanAnjar ska ge svar !
Så enkelt är det !

//Bengan.U 8)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Xcore skrev:Vad jag försöker med är inte teknisk support utan något mycket mycket viktigare, att få stället att fungera. Men då måste man lyssna på vad jag har att säga också.
Jag har sagt det förut (http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 80#p217580) och säger det igen.
- Att sedan framställa sig som den enda personen i detta forum som vet hur det ska vara är inte så smart.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Bengan.U skrev:
Fortfarande INGET riktigt svar på mina två frågor,bara undanflykter och försök att skydda varandra.
Dålig stil tycker jag ! UrbanAnjar är och kommer att vara,vare sig ni andra vill eller inte, framsidan
av Ubuntu Sverige ! Genom sin blogg " Ubuntu för alla" som alla oavsett intresse av ubuntu eller inte kan läsa !
Ni kryper fram,en efter en och försvarar UrbanAnjar och ber om ursäkt för hans utspel ! Sorgligt !
Kan han inte svara själv ? Måste hans "lakejer" stå till svars för hans utspel ? Jag vidhåller fortfarande att
min tolkning av UrbanAnjars och flera andras uttalanden i tråden är riktiga ! Ubuntu ÄR INTE till för alla !
Och Alla ÄR INTE välkommna till ubuntu-se.org ! Det omdömmet står jag fast vid till dess motsatsen
har framkommit, utan ursäktande lakejers inblandning ! TC,TL och UrbanAnjar ska ge svar !
Så enkelt är det !

//Bengan.U 8)
Nu har du sedan i natt någon gång fått svar av TL i alla fall. "Helst via E-post" som du ville. Om du hade läst din mail innan du skrev det här meddelandet så hade du sett det. Jag har också svarat i tråden.

HAr du övrig kritik kan du PMa mig. Urban Anjar har möjligtvis haft saker att säga till om förut, men nu är han vanlig medlem. Att han har åsikter får stå för honom och hans tid som kontaktperson, men det är inget som har bäring här de närmsta sex månaderna i alla fall.
Xcore

Inlägg av Xcore »

HakanS skrev:
Xcore skrev:Vad jag försöker med är inte teknisk support utan något mycket mycket viktigare, att få stället att fungera. Men då måste man lyssna på vad jag har att säga också.
Jag har sagt det förut (http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 80#p217580) och säger det igen.
- Att sedan framställa sig som den enda personen i detta forum som vet hur det ska vara är inte så smart.
Poängen är Håkan att jag kommer in som "oberoende" medlem och ser saker man tydligen inte gör när man är så involverad i något.

Jag fick höra att "så här säger man inte" pga att det är ett forum för "Ubuntu".

Hur tror du att detta skulle låta i ett Windowsforum till exempel?

Att, så här kan jag inte säga eftersom det är ett Windows forum. Otänkbar situation.

Förstår du poängen?

Jag ser antagligen saker annorlunda mot de flesta här.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Xcore skrev:Poängen är Håkan att jag kommer in som "oberoende" medlem och ser saker man tydligen inte gör när man är så involverad i något.

Jag fick höra att "så här säger man inte" pga att det är ett forum för "Ubuntu".
Jag bryr mig inte om vad som skrivs i andra forum
Xcore skrev:Att, så här kan jag inte säga eftersom det är ett Windows forum. Otänkbar situation.
Förstår du poängen?
Nej, jag förstår inte poängen.
Utveckla detta.
Xcore

Inlägg av Xcore »

HakanS skrev:
Xcore skrev:Poängen är Håkan att jag kommer in som "oberoende" medlem och ser saker man tydligen inte gör när man är så involverad i något.

Jag bryr mig inte om vad som skrivs i andra forum
Xcore skrev:Att, så här kan jag inte säga eftersom det är ett Windows forum. Otänkbar situation.
Förstår du poängen?
Nej, jag förstår inte poängen.
Utveckla detta.
Kan jag citera mig själv tidigare i tråden?
En någorlunda ödmjuk neutral attityd är enda sättet att få det här stället att fungera. Man måste kunna se det egna för vad det är, inte för vad man vill att det skall vara. Folk försvarar Ubuntu och Canonical till varje pris, hur fel de än har, för sakens skull. Då är det som bäddat för bråk efter bråk. Kan man inte ha ett ärligt åsiktsutbyte så fungerar inget.

De som orsakar mest skada av alla är det som skriker högst om öppenhet, frihet, Ubuntus förträfflighet och hur stora bovar alla andra är. De som skall föra fram en mission till övriga världen där det som de marknadsför är felfritt och Gudalikt.
Ärlighet är ett stort steg mot ett bra forum som folk trivs i. Inte minst att behandla alla medlemmar med samma respekt.

Och du, går man in i en diskussion med vettiga och logiska argument, så är den aldrig speciellt svår. Gör man inte det så är man rökt på nolltid.
Bengan.U

Inlägg av Bengan.U »

CryingFreeman skrev: Nu har du sedan i natt någon gång fått svar av TL i alla fall. "Helst via E-post" som du ville. Om du hade läst din mail innan du skrev det här meddelandet så hade du sett det. Jag har också svarat i tråden.
HAr du övrig kritik kan du PMa mig. Urban Anjar har möjligtvis haft saker att säga till om förut, men nu är han vanlig medlem. Att han har åsikter får stå för honom och hans tid som kontaktperson, men det är inget som har bäring här de närmsta sex månaderna i alla fall.
Jag har läst mailet och tackar för svaret ! Men...
Bortse inte från faktumet att UrbanAnjar oavsett ert godkännande eller ej,står som frontperson
för ubuntu-se.org genom sin blogg " Ubuntu för alla" ! Jag ställde två frågor, de har inte besvarats
här öppet i forumet utan bara kommenterats i "ursäktande ordalag" och jag vill ha öppna ärliga svar här !
Man kan inte gå innan man lärt sig krypa,heter det och detta gäller även som användare av ett nytt OS !
Men tydligen så finns inte den tanken ned i ubuntu-se.org idiologi, alla ska direkt kunna allt !
Skydda inte UrbanAnjar och kom inte med att "han är vanlig medlem" han har sin potensial och det
verkar ni inte fatta ! Fram till ett klart svar ges så vidhåller jag mitt anagande: Ingen är välkommen
till ubuntu-se.org och Ubuntu är inte till dör alla !

//Bengan.U 8)
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Jag ska försöka att sammanfatta tråden någotsånär innan jag låser den.

Ulsak med flera poängterar att UA numera är en vanlig medlem som har rätt till sin egen åsikt.
Xcore menar att vi bör vara ödmjuka i vårt sätt att möta andra åsikter, vilket jag tror att alla kan hålla med om.
UA menar att vi på något sätt måste skapa arbetsro i LoCot för att kunna driva det framåt.
UA, upnorth, jag och andol menar att ett meritokratiskt synsätt är det vi bör jobba efter, frågan är bara hur man får fram de medlemmar som ska utgöra meritokratin.
Vi har 13000 registrerade forumbesökare, inga "medlemmar".
Ubuntu är öppet för alla.
Ubuntu-se.org är öppet för alla
Lao Tzu undrar varför en debattglad klick ska förstöra för alla andra användare genom att dra forumet mot skitsnackets kant.
Alla är i princip lika less på tjafstrådar som jag är.

Någon som har något ytterligare att tillägga så är det dags att posta det nu. Sen ska jag ta och reflektera över era åsikter och så återkommer jag imorgon
med hur jag tänker gå vidare med det här. Det kan utmynna i någon form av IRC-möte i slutet på veckan.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Bengan.U skrev:
CryingFreeman skrev: Nu har du sedan i natt någon gång fått svar av TL i alla fall. "Helst via E-post" som du ville. Om du hade läst din mail innan du skrev det här meddelandet så hade du sett det. Jag har också svarat i tråden.
Bortse inte från faktumet att UrbanAnjar oavsett ert godkännande eller ej,står som frontperson
för ubuntu-se.org genom sin blogg " Ubuntu för alla" ! Jag ställde två frågor, de har inte besvarats
här öppet i forumet utan bara kommenterats i "ursäktande ordalag" och jag vill ha öppna ärliga svar här !
Man kan inte gå innan man lärt sig krypa,heter det och detta gäller även som användare av ett nytt OS !
Men tydligen så finns inte den tanken ned i ubuntu-se.org idiologi, alla ska direkt kunna allt !
Skydda inte UrbanAnjar och kom inte med att "han är vanlig medlem" han har sin potensial och det
verkar ni inte fatta ! Fram till ett klart svar ges så vidhåller jag mitt anagande: Ingen är välkommen

//Bengan.U 8)
Du har min tillåtelse att publicera det PM som jag skickade till dig.

Vänligen hänvisa till det ställe på sin blogg som Urban Anjar hävdar att inte alla är välkomna till Ubuntu-se.org, samt
där han skriver att Ubuntu inte är till för alla.

1. Jag har svarat efter bästa förmåga.
2. Jag tänker inte be Urban Anjar att ta bort sin blogg för att han inte längre är kontaktperson för Ubuntu Sverige.
3. Jag är inte av samma uppfattning som Urban Anjar
4. Hans blogg och hans inlägg på forumet är inte sammanlänkade på något sätt.
5. Att han i kraft av sin blogg har stor pondus bland sina läsare och på forumet är inget jag kan göra åt på kort sikt.
6. Jag förstår ärligt talat inte riktigt hur din argumentationskedja går, vänligen förklara vad som är oklart med det
jag skrivit hittills.
7. Vad menar du med
Var någonstans har du läst det, och vem hävdar det? Jag vill ha en hänvisning till originaltexten.
8. Vad kräver du ytterligare av mig?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Bengan.U skrev:

//Bengan.U 8)
Nej! det här är så typiskt svenskt. De skyddar och täcker upp för varandra. De skriver i dolda tavlor, bestämmer vilka som är inne och vilka som är en fara för den här slutna pakten (gruppen) som finns. Inget har i princip förändrats, allt har varit uppgjort i förväg. Det finns band och sammanslutningar och överenskommelser som även berör de andra Ubuntu forumet i Sverige. Jag har fått ingående interna kunskaper serverade till mig hur vänskapsbanden mellan de dominerande medlemmar funkar, hur de tänker resonerar. De har förkommit interna strider i pakten (gruppen), men de personliga banden är starka i gruppen. Att något utomstående eller fräscht, nytt skall få någon form bärighet är uteslutet.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Jag kan göra ett tillägg. Först nu har jag helt förstått (tror jag) hur du vill att de engagerade ska få ha semipublika tavlor och att de ska få ha sina arbetsområden ifred från icke-konstruktiv kritik. Det känns som att det är rätt riktning att gå. Med en del justering under vägens gång tror jag på det. De som gör något måste kunna bortse från cykelskjuls-tjafs. Tummen upp för riktningen!
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

CryingFreeman skrev: Massa text.......
Det kan utmynna i någon form av IRC-möte i slutet på veckan.
Neeeeeej! Inte IRC!!!!!!!!!
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Pink Panther skrev:
Nej! det här är så typiskt svenskt. De skyddar och täcker upp för varandra. De skriver i dolda tavlor, bestämmer vilka som är inne och vilka som är en fara för den här slutna pakten (gruppen) som finns. Inget har i princip förändrats, allt har varit uppgjort i förväg. Det finns band och sammanslutningar och överenskommelser som även berör de andra Ubuntu forumet i Sverige. Jag har fått ingående interna kunskaper serverade till mig hur vänskapsbanden mellan de dominerande medlemmar funkar, hur de tänker resonerar. De har förkommit interna strider i pakten (gruppen), men de personliga banden är starka i gruppen. Att något utomstående eller fräscht, nytt skall få någon form bärighet är uteslutet.

Pink Panther
Vill du vara en del av ledningsgruppen så ska du få det Pink Panther. Bara säg ja eller nej.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Grön Göling skrev:
CryingFreeman skrev: Massa text.......
Det kan utmynna i någon form av IRC-möte i slutet på veckan.
Neeeeeej! Inte IRC!!!!!!!!!
Jo, IRC. Här på forumet är det alldeles för gott om tid att fila på konspirationsteorier och skitsnack. Det är föga konstruktivt. Jag lovar dig att det kommer bli mer överskådligt än de här diskussionerna, och med mer struktur.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

CryingFreeman skrev:
Pink Panther skrev:

Pink Panther
Vill du vara en del av ledningsgruppen så ska du få det Pink Panther. Bara säg ja eller nej.
Bild
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"