Urban Anjar skrev: . . Frågan är vad man ska ha medlemmar till.
Många medlemmar kan också ge en viss tyngd åt organisationens röst.
Men det man verkligen behöver är aktiva och konstruktiva medlemmar.
Jag tror vi skulle kunna undvika en herrans massa friktion om vi omdefinerade medlemsskapet och blev lite mer elitistiska. (Tukkens fetning) Om alla medlemmar faktiskt visste varför vi var här, faktiskt visste vad Ubuntu står för och hade undertecknat CoC. Om vi slapp diskutera det som rimligen är en självklarhet, som Bug #1 och CoC.
Givetvis skulle det fortfarande finnas nyansskillnader, men vi skulle vara på väg åt ungefär samma håll. De samlade krafterna skulle samverka och sätta oss i rörelse.
Hellre 13 eller 130 som drar åt rätt håll än 13000 varav de flesta är passiva och en handfull blockerar allt vettigt arbete genom att ifrågasätta självklarheter om och om och om igen.
Jag är alltså ute efter ett medlemskap som bara gäller för dem som bevisat att de kan och vill hjälpa till. (Tukkens fetning)
Frågan är i så fall hur man bevisar det utan att vara medlem, det är en sak vi måste lösa för att den här modellen ska funka. Kanske nån form av provmedlemsskap.
Likaså behövs det nån modell för att kunna posta supportfrågor (om vi nu ska ha sådana - allt tål att funderas på) utan att vara medlem.
Ja, jag säger nog lite som vulfgar har skrivit, jag känner mig inte riktigt "bekväm" i den här dialogen. Därför skall jag heller inte blanda mig i den allt för mycket. Men något jag känner direkt, det är likheten med vad vi trodde oss kunna uppnå, genom att bilda en förening. Jag jämför med alla fina intentioner som vi hade inför bildandet av den en gång i tiden (våren och sommaren 2007). Allt det arbete som några få lade ner inför bildandet och sedemera uppstarten. Det var lite av det som Urban är inne på här.
En förening för de medlemmar som ville göra något extra, utöver att bara vara forummedlemmar här inne. En väg till att engagera sig, dra ett litet, men dock så betydelsefullt, "strå till stacken", i form av en liten medlemsavgift. Jag kan bara beklaga att den föreningen utvecklades till något som i mina ögon, mest ser ut som om den "har gått i stå". Det har talats om huruvida man skulle lägga ner den, eller göra ytterligare ett försök. Det senare gäller, för närvarande och till helgen skall man ha ett möte där. Medlemskadern tror jag inte ens är tillnärmelsevis lika stor idag, som den var i början av 2008.
Tacksamt nog, ger inte Little John upp så lätt, men jag gissar att det är nog så tungjobbat, när inte ambitiösa och insatsvilliga medlemmar "köar till kassan" och ingången. Men att den inte blev någon större framgång, så här långt sett, det tror jag nog flertalet läsare kan hålla med om.
När jag jämför första inlägget i tråden här, med vad som har hänt med föreningen, så tror jag personligen, att detta forum skulle gå en likartad väg om något av det ovan skissade, skulle bli verklighet. Vilken tur att Sverige inte enbart har
ett Ubuntuforum,
utan två, i detta läge. Där det alternativa forumet därtill tar tag i och försöker utveckla något för
Ubuntu och sina medlemmar.
Att tänka i banor som det som har skrivits i inledningen i denna tråd, kan vara nog så tveksamt. Framförallt när man tar i beaktande det som hitintills har hänt med föreningen. Där blev det ingen stor tillströmning av aktiva medlemmar. Knappast heller av inaktiva. Frågan är nog, vad det egentligen är, som man vill ha och strävar efter. En liten mindre grupp kanske, som sitter i sina stugor och tillverkar stordåd, åt en mer eller mindre ointresserad skara som, likt gökungar, sitter och gapar stort efter mat, men själva inte ids engagera sig. Att de då, kanske inte heller skall få rösta på något, för verksamheten viktigt och grundläggande, det kan jag kanske hålla med om. Men lite, av andra skäl.
Forumet är till för medlemmarna, inte tvärt om.
Som sagt, jag bidar min tid och ser hur detta fortlöper. Men bra, det känns det inte, med en tråd som denna. . . .
Jag ställer mig i detta fall på Xcores sida, när han bl.a. skriver följande:
Xcore skrev:Urban Anjar skrev:Frågan är vad man ska ha medlemmar till.
Vad man skall ha medlemmar till?
Den frågan fick mig så paff att jag satte mig en stund.
Vadå "ha medlemmar?"
Jag kan förstå och acceptera att det är något litet omdanande av forumets förhållningssätt, som du söker efter. Att du nu, i den nyvunna frihetens tecken, tycker dig kunna både ha rätt till och möjlighet till, att framställa tankar, som du sannolikt tänkt, men aldrig ville framföra, under din tid som kontaktman härinne. Det kan vara rätt. Framtoningen har kanske däremot, hamnat lite vid sidan av. Nu känns det verkligen mer, som om du tycker att medlemmarna är till för forumet och inte tvärt emot. Så tror jag dock inte att du tänkte, ens då. Innerst inne. Förmodligen inte heller när du startade denna tråd . . .
det skadar
saken mer, än det gör nytta, att driva detta (citerar dig från härovan)
elitistiska tänkande i en tråd.
Tukken