Dags att ompröva medlemsbegreppet

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Dags att ompröva medlemsbegreppet

Inlägg av Urban Anjar »

Vi har i dag ett system där alla som vill kan registrera sig och bli fullvärdig röstberättigad medlem här. Usama BinLaden och Bill Gates kan utan vidare regga sig här och det enda hindret för Hitler, Stalin och Pol Pot att regga sig är att de inte är i livet. Annars skulle vi välkomna dem med öppna armar. Nåja, de skulle kanske vara tvungna att använda nick, för deras riktiga namn skulle uppfattas som stötande ;D

De här herrarna skulle förstås ha svårt att hålla sams inbördes och med oss andra, så de skulle tvingas till ideliga "pauser" man snart vara tillbaka igen. De skulle totalsabba vårt goda rykte och ställa till ett helsike för moderatorer och alla andra. Nå, permanentbanning diskuteras intensivt i andra trådar, men just den frågan är inte min poäng här.

Frågan är vad man ska ha medlemmar till.

Ja, många organisationer vill bli stora för att många medlemmar ger ekonomiska resurser. Dels genom en medlemsavgift, men inte sällan har det varit så att man i form av bidrag får ytterligare en rejäl hacka per medlem, åtminstone i vissa tider och för vissa typer av organisationer. Lek med tanken att vi hade haft en hundring per medlem, det hade blivit 1,3 mille om alla hade pröjsat, då kunde vi ha haft anställda, och gjort en massa spännade. (Nåväl, det är en sifferlek, vi vet inte hur många som verkligen skulle pröjsa).

Många medlemmar kan också ge en viss tyngd åt organisationens röst.

Men det man verkligen behöver är aktiva och konstruktiva medlemmar. De är av naturliga skäl sällan sådär väldigt många. Vi behöver hängivna människor som tror på Ubuntu och är beredda att i alla fall då och då ta ansvar och utföra någonting när det gäller skötsel av vår webbplats, marknadsföring, översättning, buggjakt, utveckling, support osv (har säkert glömt nåt viktigt).

Vi kan ju jämföra med Ubuntu Member, det är ingenting man blir bara sådär utan man får ansöka och förutsättningen är att man signerat CoC och att man har gjort någonting substantiellt för Ubuntu.

Jag tror vi skulle kunna undvika en herrans massa friktion om vi omdefinerade medlemsskapet och blev lite mer elitistiska. Om alla medlemmar faktiskt visste varför vi var här, faktiskt visste vad Ubuntu står för och hade undertecknat CoC. Om vi slapp diskutera det som rimligen är en självklarhet, som Bug #1 och CoC.

Givetvis skulle det fortfarande finnas nyansskillnader, men vi skulle vara på väg åt ungefär samma håll. De samlade krafterna skulle samverka och sätta oss i rörelse.

Hellre 13 eller 130 som drar åt rätt håll än 13000 varav de flesta är passiva och en handfull blockerar allt vettigt arbete genom att ifrågasätta självklarheter om och om och om igen.

Jag är alltså ute efter ett medlemskap som bara gäller för dem som bevisat att de kan och vill hjälpa till.

Frågan är i så fall hur man bevisar det utan att vara medlem, det är en sak vi måste lösa för att den här modellen ska funka. Kanske nån form av provmedlemsskap.

Likaså behövs det nån modell för att kunna posta supportfrågor (om vi nu ska ha sådana - allt tål att funderas på) utan att vara medlem.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Re: Dags att ompröva medlemsbegreppet

Inlägg av upnorth »

Äh, jag kallar det inte medlemmar, jag kallar det registrerade forumbesökare/användare.

Vi kan väl bara sluta säga medlemmar så har vi löst problemet?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Äh, jag kallar det inte medlemmar, jag kallar det registrerade forumbesökare/användare.

Vi kan väl bara sluta säga medlemmar så har vi löst problemet?
Men ska en "registrerad forumbesökare/användare" verkligen ha rösträtt, nåväl det blir säkert färre omröstningar framöver, men tids nog ska de nyvalda efterträdas exempelvis.

Ska man verkligen ha en massa andra rättigheter kopplade till sig bara för att man är en "registrerad forumbesökare/användare"?

Jag tycker inte det är så förbankat självklart - och det har ärligt talat fungerat sådär, när vi har tillämpat den principen.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Så vida vi inte blir infiltrerade av illasinnade konsulter av proprietära produkter och tjänster ser jag inga större risker med att låta alla som registrerar sig vara med som "medlem" i våra omröstningar. Men vad är oddsen för det? Är det något som påverkar något pengaflöde här inne är det bra support, men den lär nog bara påverka den svenska marknaden för t.ex. Microsofts produkter ytterst marginellt oavsett vilka beslut som tas kring det här.

EDIT: Jag menar alltså att själva Ubuntu Linux och hur det utvecklas har större ekonomisk påverkan än svensk support på disten.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Urban Anjar skrev:Frågan är vad man ska ha medlemmar till.
Vad man skall ha medlemmar till? :o

Den frågan fick mig så paff att jag satte mig en stund. :D

Vadå "ha medlemmar?"

Det låter som alla vore obetalda arbetare åt någon boss som är för snål att betala för utfört arbete och sen kommer frågan vad man skall ha dem till dessutom?

Urban - Tja, vad skall man ha dem till, vi kunde lika gärna slänga dem i soptunnan.

(låter det som)

Fråga dig istället om folk ens vill vara medlemmar. Utan dem har vi ett forum, utan aktivitet. Aktivitet är A och O för vilket forum som helst. Diskuterar vi bara en sak lär vi tappa all aktivitet eftersom ingen skulle stå ut med det någon längre tid.

Mångfald framför enfald.

Titta på andra forum och hur de fungerar. Jag tror inte att du hittar ens ett forum som skulle fungera på det viset, på hela internet. ;)
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Man kanske kan forma ett subforum som debattavlan + att man har ett krav på tillhörighet i nån arbets/projektgrupp inom gemenskapen + att man skall uppge fler kontaktuppgifter samt CoC.
Då kan de som inte har lust att vara aktiva eller hjälpa till vara på de allmänna forumet som är förbehållet support och synpunkter på själva distributionen..
Xcore

Inlägg av Xcore »

@Urban

Det låter faktiskt som.

- Blir du medlem här måste du jobba gratis hela tiden åt Canonical

- Passar du inte hamnar du i papperskorgen

Nej, det är nog inte rätta vägen att gå.

Låt folk hjälpa till frivilligt istället, för att de gillar Ubuntu, och vill själva. ;)

Låt folk rösta också av egen vilja.

Forumet har faktiskt flera olika delar ämnade för olika saker.
Senast redigerad av 1 Xcore, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ulsak skrev:Man kanske kan forma ett subforum som debattavlan + att man har ett krav på tillhörighet i nån arbets/projektgrupp inom gemenskapen + att man skall uppge fler kontaktuppgifter samt CoC.
Då kan de som inte har lust att vara aktiva eller hjälpa till vara på de allmänna forumet som är förbehållet support och synpunkter på själva distributionen..
Är säkerhetsbehovet större än byråkratibelastningen som följer med då?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Xcore skrev:Aktivitet är A och O för vilket forum som helst. Diskuterar vi bara en sak lär vi tappa all aktivitet eftersom ingen skulle stå ut med det någon längre tid.
Okej, men nu är vi inte primärt ett forum, vi är en lokal gemenskap för Ubuntu. Ingen tvingar oss att driva ett forum om det kommunikationssättet inte passar oss. Vi kan få nöja oss med IRC och mailinglistan ifall den nya ledningen finner det lämpligt.

Eller de väljer kanske att fortsätta driva ett forum, men begränsa accessen till bara folk som bejakar Ubuntu, CoC och Bugg #1. Inget tvingar oss att dras med en massa motvalls käringar ifall vi inte finner att just det är gynnsamt för Ubuntu.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Urban Anjar skrev:
Xcore skrev:Aktivitet är A och O för vilket forum som helst. Diskuterar vi bara en sak lär vi tappa all aktivitet eftersom ingen skulle stå ut med det någon längre tid.
Okej, men nu är vi inte primärt ett forum, vi är en lokal gemenskap för Ubuntu. Ingen tvingar oss att driva ett forum om det kommunikationssättet inte passar oss. Vi kan få nöja oss med IRC och mailinglistan ifall den nya ledningen finner det lämpligt.

Eller de väljer kanske att fortsätta driva ett forum, men begränsa accessen till bara folk som bejakar Ubuntu, CoC och Bugg #1. Inget tvingar oss att dras med en massa motvalls käringar ifall vi inte finner att just det är gynnsamt för Ubuntu.
Som fungerar som övriga forum, och har cafe-del mm.

Precis som alla andra liknande forum.

Gilla läget.
Xcore

Inlägg av Xcore »

@Urban

Byt forumtext annars?

Välkommen till Ubuntu-se.org

"Här måste du jobba gratis åt Canonical hela tiden, i en sluten miljö fri från andra synpunkter, och får inte göra något annat än att arbeta, passar du inte kastas du i papperskorgen"

Passar bra om man skulle köra på ditt sätt. ;)

Börjar smått undra om du är en av de få som verkligen får lön. :P
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Xcore skrev:
Nädu, jag har inte fått så mycket som en t-shirt.

Jag hade kanske inte väntat att såna som du skulle göra vågen för det här förslaget.

Vitsen med det här stället är inte forumet. Vitsen är det som uträttas för Ubuntu. Översättarna t ex håller världmästarklass. Det är bara engelskan som ligger före, men det är ju ingen översättning i de flesta fall, men översättarna gör inte mycket väsen av sig i forumet.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Urban Anjar skrev:
Xcore skrev:

Jag hade kanske inte väntat att såna som du skulle göra vågen för det här förslaget.

Vitsen med det här stället är inte forumet. Vitsen är det som uträttas för Ubuntu. Översättarna t ex håller världmästarklass. Det är bara engelskan som ligger före, men det är ju ingen översättning i de flesta fall, men översättarna gör inte mycket väsen av sig i forumet.
Jag är aldrig inne och stör med något ovidkommande i någon ubuntu-supportdel, och det skulle aldrig falla mig in heller för den delen. Jag ser ingen annan göra det heller, dvs störa supporten, ser du? Du borde visa lite mer respekt än så för medlemmarna i forumet. Var rädd om dem istället för det är de som gör forumet levande.

Fråga inte vad du skall ha medlemmar till, fråga om de överhuvudtaget vill vara här istället.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

För min del får gärna café-delen försvinna.
Xcore

Inlägg av Xcore »

HakanS skrev:För min del får gärna café-delen försvinna.
Och för min del får den gärna vara kvar. :)

Som i alla andra liknande forum.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:
Xcore skrev:

För att inte gå OT/pajkastning direkt, har du lust att utveckla citatet nedan, varkar vara kontentan av din uppsats ;)
Men det man verkligen behöver är aktiva och konstruktiva medlemmar. De är av naturliga skäl sällan sådär väldigt många. Vi behöver hängivna människor som tror på Ubuntu och är beredda att i alla fall då och då ta ansvar och utföra någonting när det gäller skötsel av vår webbplats, marknadsföring, översättning, buggjakt, utveckling, support osv (har säkert glömt nåt viktigt).
Måste ju säga att det låter väldigt bekant - vi hade ju en debatt tidigare om vilka som faktiskt gjorde någon nytta eller inte. Har ingen lust att fightas om den saken mer, men om det jag tror att du menar är att bara de som kvalificerat sig om "nyttiga medlemmar" ska få rösta skulle jag säga att vi har ett problem?
Xcore

Inlägg av Xcore »

@HakanS

Men tror man sig inte klara av en så avancerad sak som en cafe del så..........

Smått märkligt att alla andra forum klarar av en sådan.

Vad är det du tycker är svårt och komplicerat med en cafe del? :)
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

upnorth skrev:...men om det jag tror att du menar är att bara de som kvalificerat sig om "nyttiga medlemmar" ska få rösta skulle jag säga att vi har ett problem?
Får jag fråga varför du anser att det nödvändigtvis är ett problem att enbart "nyttiga medlemmar" skulle få rösta? Konceptet meritokrati är knappast särskilt ovanligt varjesig i FOSS-värden generellt eller i Ubuntu-världen specifikt.

Däremot är det kanske inte helt trivialt att definiera "nyttiga medlemmar".
Xcore

Inlägg av Xcore »

andol skrev:
upnorth skrev:...men om det jag tror att du menar är att bara de som kvalificerat sig om "nyttiga medlemmar" ska få rösta skulle jag säga att vi har ett problem?
Får jag fråga varför du anser att det nödvändigtvis är ett problem att enbart "nyttiga medlemmar" skulle få rösta? Konceptet meritokrati är knappast särskilt ovanligt varjesig i FOSS-värden generellt eller i Ubuntu-världen specifikt.

Tja, att vissa anses vara förmer än andra?

Det kanske inte är så snällt mot medlemmarna i forumet?

Dvs de som sökt sig hit.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

andol skrev:

Nyheter för mig, vilka kriterier gäller där det används då?

Din sista mening beskriver det enda problemet jag vill se löst innan jag hoppar på tåget. Jag menar, en stor del av det vi gjort de senaste 2 åren har varit att diskutera fram lösningar, nu måste vi så klart bli effektivare och järvare så att det inte tar så förbaskat lång tid, men det känns ändå ganska svårt att säga vem som bidragit med bäst kontra sämst idéer i de fallen?

Annars kan man ju gå på aktivitet, vi vet ju att ca 50 pers här orkar bry sig nog mycket om vad som sker här för att lägga en röst i våra val, ska vi kolla upp vilka dessa är och utifrån den gruppen avgöra vilka som gör nytta nog för att få delta i beslut?

Många hål i den här osten och jag gillar det inte.

@Xcore: sluta provocera Urban med ordlekar, delta i diskussionen kring begreppet "medlemmar" och deras rösträtt så slipper vi moderera bort dina OT-inlägg sen.
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"