Fedora 11 skärmupplösning [LÖST]

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
virus91
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Fedora 11 skärmupplösning [LÖST]

Inlägg av virus91 »

jag har installerat fedora 11 från live cd:n men kan endast välja mellan skärmupplösningen 640*400 eller 800*600, men på windows kan jag ha 1280*1024 som det ska vara på denna skärmen, jag har letat efter en xorg.conf fil i /etc/X11/ men kan inte hitta någon?
Tacksam för hjälp med att få bättre skärmupplösning för det är väldigt störande med så litet
Senast redigerad av 1 virus91, redigerad totalt 2 gånger.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Fedora 11 skärmupplösning

Inlägg av Pavel »

Min lilla erfarenhet med Fedora gav ungefär samma resultat. Skälet bör även i ditt fall vara att Fedora inte skickar med prorietära drivrutiner eller länkar till sådana som Ubuntu. Om man vill ha sådant och till exempel ofria codecs med mera, måste man installera extra förråd. Sådana finns att tillgå här: http://rpm.livna.org/ och här: http://rpmfusion.org/. (Kan finnas fler, men jag är på jobbet nu och mina Linuxlänkar finns på hemdatorn)
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

Jag körde en lshw -c video nu och fick fram detta för grafkkortet :(
sudo lshw -c video
*-display
description: VGA compatible controller
product: 82945G/GZ Integrated Graphics Controller
vendor: Intel Corporation
physical id: 2
bus info: pci@0000:00:02.0
version: 02
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: msi pm vga_controller bus_master cap_list rom
configuration: driver=i915 latency=0
resources: irq:16 memory:f0080000-f00fffff ioport:2000(size=8) memory:e0000000-efffffff(prefetchable) memory:f0040000-f007ffff
Sitter i skolan, linux kurs, läraren vet ej vad som är fel och jag är den enda som har detta problemet

EDIT: Jag la in RPM Fusion paketet i sources.list med koden som fanns på sidan i terminalen.
Får hoppas på att det blir upplösning som man kan använda snart
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Efter lunchen kom jag ihåg en annan sida med extra förråd: http://www.dnmouse.org/autoten.html. Det var nog den bästa sida jag hittade då jag testade Fedora. Om jag kommer ihåg rätt lägger den automatiskt in en massa proprietära saker, bland annat drivrutiner för grafikkort. Dessutom kan man välja om man vill kunna logga in automatiskt med mera. Det skapas en ikon på skrivbordet man dubbelklickar på för att sätta igång. Man har möjlighet att välja sak för sak om man inte vill bli för proprietär.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

virus91 skrev:product: 82945G/GZ Integrated Graphics Controller
Det där ser iofs ut som ett Intel-kort, varpå du nog inte lär finna så mycket till externa drivrutiner. Om jag inte är ute och cyklar helt så underhålls de primära Intel-drivarna direkt i Linux-kärnan
virus91 skrev:Sitter i skolan, linux kurs, läraren vet ej vad som är fel och jag är den enda som har detta problemet
Har du samma dator/hårdvara som de andra eleverna?
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

andol skrev:
virus91 skrev:product: 82945G/GZ Integrated Graphics Controller
Det där ser iofs ut som ett Intel-kort, varpå du nog inte lär finna så mycket till externa drivrutiner. Om jag inte är ute och cyklar helt så underhålls de primära Intel-drivarna direkt i Linux-kärnan
virus91 skrev:Sitter i skolan, linux kurs, läraren vet ej vad som är fel och jag är den enda som har detta problemet
Har du samma dator/hårdvara som de andra eleverna?
Okej, ja, vi har alla samma hårdvara i datorerna, men jag är den enda som har grafikproblem :/, Vi sitter alla med samma datorer och hårdvara, men jag är den enda som har testa linux innan kursen och som är intresserad utav det ;D (de andra gör det för poäng bara)
Ska ta och kolla google för fedora och grafikkortet nu
Användarvisningsbild
virus91

Re: Fedora 11 skärmupplösning [LÖST]

Inlägg av virus91 »

Jag lyckades lösa det med hjälp utav att gå ut på intels support sida och söka efter drivrutiner till grafkkortet, så nu kan jag använda mig utav 1280*1024 skärmupplösning på datorn
Utanför ämnet: www.gnome-look.org nästa
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"