Hörlursuttaget fungerar inte

Ljudkort, högtalare, headsets och mikrofoner
sutb
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Hörlursuttaget fungerar inte

Inlägg av sutb »

Jag har ett problem.

När jag har stoppat in hörlurar i min dator så kommer ljudet fortfarande ur den inbyggda högtalaren.
Jag har en Acer aspire 4930G.

Någon som kan hjälpa mig?
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hörlursuttaget fungerar inte

Inlägg av Pavel »

Hej och välkommen!
Jag hade samma problem som du med en Asus dator. Det är möjligt att en liknande lösning kan fungera för dig.
Testa först med at högerklicka på ljudsymbolen uppe till höger och välj Öppna volymkontroll. Kontrollera att inga inställningar är tystade eller i botten. Detta kan vara problemet.

Om felet kvarstår så testa att skriv det här i en terminal (Program - Tillbehör - Terminal)

Kod: Markera allt

gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
Du ombeds kanske att lämna ditt lösenord. I det textdokument som öppnas skriver du in längst ner på en ny rad: options snd-hda-intel model=acer-aspire-4930g
Spara och stäng dokumentet.
Nu måste du starta om datorn.
Fungerar ljud, högtalare och hörlurar som de ska efter omstart? Kontrollera allt.

Om mitt förslag istället skulle förvärra ljudproblemen, öppna textfilen på samma sätt som jag beskrev ovan och radera raden du skrev in, spara och stäng dokumentet, starta om. Då ska du vara tillbaka på ruta 1.

Om detta inte hjälper ska jag försöka peka dig vidare. Tyvärr kan det bli litet knepigare...
sutb

Inlägg av sutb »

Jag får det fortfarande inte att fungera. Ljudet kommer fortfarande ur datorhögtalaren istället för hörlurarna. Fast vad jag ser har inget blivit värre.
sutb

Inlägg av sutb »

Men på en sida så stod det att man behöver "module snd-intel-hda". Men det finns inte i synaptic.
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Kontrollera om du inte redan har kärnmodulen laddad i kärnan:

lsmod | grep snd
Alternativt, om du inte vill se alla snd-moduler som finns i kärnan utan endast vill se om 'snd-intel-hda' finns med:

lsmod | grep snd-intel-hda
Om den saknas så laddar du den med:

sudo modprobe snd-intel-hda
Skriv svar

Återgå till "Ljud"