Ljudet bara försvann i kubuntu 9.04
Ljudet bara försvann i kubuntu 9.04
Som rubriken säger slutade plötsligt ljudet att funka! Misstänker att det var efter uppdatering. Hade inte installerat uppdateringar på ett tag, så det var ca 80-90st som kördes in samtidigt.
Bla en ny kärna, hmm är det då kasnke tänkte jag och skulle testa att starta upp på den föregående. Men av nån lustig (?) anledning kom jag inte in i grub menyn för att kunna välja.
Så det slutade med en ominstall av kubuntu 9.04. Samma resultat, nu sitter jag med en nyinstallerad KUB och utan ljud.
Har installerat kubuntu-restricted-extras och vlc för att få in endel codecs. Både vlc och amarok spelar utan att larma eller varna på något vis.
Vad jag än försöker spela upp för ljud hörs inget, filmer mp3 eller spotify eller vad som helst spelar ingen roll.
Har svårt att tro att ljudkortet (som är integrerat på moderkortet) är trasigt då jag köpte nytt för nån månad sen och har funkat utmärkt tills efter uppdateringarna.
Hoppas någon duktig(are än mig) kan komma med tips och förslag på vad jag kan prova!
/Jens
Bla en ny kärna, hmm är det då kasnke tänkte jag och skulle testa att starta upp på den föregående. Men av nån lustig (?) anledning kom jag inte in i grub menyn för att kunna välja.
Så det slutade med en ominstall av kubuntu 9.04. Samma resultat, nu sitter jag med en nyinstallerad KUB och utan ljud.
Har installerat kubuntu-restricted-extras och vlc för att få in endel codecs. Både vlc och amarok spelar utan att larma eller varna på något vis.
Vad jag än försöker spela upp för ljud hörs inget, filmer mp3 eller spotify eller vad som helst spelar ingen roll.
Har svårt att tro att ljudkortet (som är integrerat på moderkortet) är trasigt då jag köpte nytt för nån månad sen och har funkat utmärkt tills efter uppdateringarna.
Hoppas någon duktig(are än mig) kan komma med tips och förslag på vad jag kan prova!
/Jens
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Ljudet bara försvann i kubuntu 9.04
Gå in och kontrollera i system settings hur ditt ljud är inställt. Du kan ställa in ordning på vilket device som är aktivt.
Provade utan resultat..
Nu fick jag ett felmeddelande faktiskt. När jag provade ljudet i systeminställningar-multimedia.
HDA Nvidia (ALC885 Analog) fungerar inte. Återgår till Pulseaudio. Det är dem 2 alternativen ajg har. Men pulseaudio fungerar inte heller.
Går det att installera om drivrutinerna till ljudkortet kanske?
HDA Nvidia (ALC885 Analog) fungerar inte. Återgår till Pulseaudio. Det är dem 2 alternativen ajg har. Men pulseaudio fungerar inte heller.
Går det att installera om drivrutinerna till ljudkortet kanske?
- mcNisse
HDA Nvidia (ALC885 Analog) är det det kortet som borde fungera?
Ja det är det. tror jag iaf. Har inte tänkt på ljudkortet alls innan dess faktiskt.
Har nu utan resultat även testat: sudo aptitude --purge reinstall linux-sound-base alsa-base alsa-utils linux-image-`uname -r` linux-ubuntu-modules-`uname -r` libasound2
- mcNisse
det kan väl inte vara någon kanal som har blivit avstängd? starta kmix och kolla
nej, det har jag kollat flera ggr..
Nu installerade jag en slackware istället för att se om ljudet då funkade.. Så det är den jag kör på nu, inte kubuntu. Dock med kde 4.2 iom att jag valde current.
Men ljudet funkar inte iaf, beter sig exakt lika.
Kan man då anta att det lutar åt att ljudkortet är paj? Trots att allt verkar hittas och ge ljud trots att jag inte hör något?
Men ljudet funkar inte iaf, beter sig exakt lika.
Kan man då anta att det lutar åt att ljudkortet är paj? Trots att allt verkar hittas och ge ljud trots att jag inte hör något?
- mcNisse
testa ett par olika liveCD och kolla om du får ljud med dem innan du kan dra några slutsatser...
Smart idé! Hehe att ajg inte tänkt på det.mcNisse skrev:testa ett par olika liveCD och kolla om du får ljud med dem innan du kan dra några slutsatser...
Dock släpade jag ut datorn i vardagsrummet och kopplade in digitalt till förstärkaren och vips har jag ljud. Så det blir ju att köpa en lång optiskt sladd då helt enkelt. Dock blir det ju jobbigare att koppla in mina "analoga" datahögtalare då.
Mitt ljud slutade fungera i ubuntu, men fungerade i xp som jag kör i virtualbox efter en uppdatering av bla kärnan. För mig var det att den hade ställts om till att använda alsa istället för oss under System->Preferences->Sound.
För dig låter det mer som om du har inaktiverat din analoga utgång och bara kör på din digitala
För dig låter det mer som om du har inaktiverat din analoga utgång och bara kör på din digitala
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Morsan var utan ljud i nåt år,, hittade en inställning som stängde av den digitala utgången o då satte ljudet igång. Kan inte hitta denna nu dock. 
På min egen så försvann ljudet i.o.m uppgradering till ubuntu 9.04. Fick igång det genom att kompilera nya fräsha alsa drivisar:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=55&t=16818

På min egen så försvann ljudet i.o.m uppgradering till ubuntu 9.04. Fick igång det genom att kompilera nya fräsha alsa drivisar:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=55&t=16818
Tack för alla tips. Det slutade med att jag köpte ett nytt ljudkort. Funkar kanon
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Nu har jag inte läst igenom hela tråden men orsaken torde vara att Du fick "Pulseaudio" installerat/konfigurerat. Varför envisas "Ubuntu-folket" med att implementera eländet? ALSA fungerar och borde göra det för de allra flesta ändamålen.
Mitt ljud har försvunnit efter varje versions-uppgradering. Jag pillar bort Pulseaudio helt och hållet och vips så har jag ljud igen...
Mitt ljud har försvunnit efter varje versions-uppgradering. Jag pillar bort Pulseaudio helt och hållet och vips så har jag ljud igen...