rättstavning i firefox [Löst]

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Faie
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

rättstavning i firefox [Löst]

Inlägg av Faie »

Hej..

Jag har upptäckt en liten sak som hände nu på senare tid, att om jag skriver fel i en textbox [som denna] så kommer det inte upp några alternativ för stavning när jag högerklickar på ordet som det tidigare har gjort. Jag har den senaste uppdateringen av firefox, så jag kolla om något var borta i synaptic men de språk som jag vill ha är installerade [language-package-xxx (xxx=vilket språk) samt Language-support med mera] så har det alltid sett ut tidigare också. Jag provade dessutom att installera ordlista genom att höger klicka på valt ord. Då kommer jag till firefox sida för ordlistor och installera de jag behövde. Starta om firfox till och med provade att logga ut och in, och stänga ner datorn. Men verkar inte funka.

Jag har även kollat i Open Office att det funkar där så att det inte är något som har strulat till överlag [system mässigt?] och all är som det ska i open office och andra program. Så felet ligger enbart i firefox. Jag har kollat i about:config och ser inga konstigheter, vald ordlista och språk verkar se ut vara korrekt. Jag har kollat i inställningarna också efter något som skulle kunna hjälpa men inte hitta ngt där. Jag har NoScript installerat men har haft det tidigare och det har funkat, kollat att det inte bara är vissa sidor utan det är alla textfält på alla möjliga sidor, med NoScript på och av.. utan resultat.

har någon annan råkat ut för något liknande eller har ider på vad som kan vara knas?

tack på förhand.. och ha en bra kväll/dag

//Faie
Senast redigerad av 1 Faie, redigerad totalt 30 gånger.
FrökenSvensson
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: rättstavning i firefox

Inlägg av FrökenSvensson »

Så besvärligt!
Jag antar att du får en rödmarkering under det markerade ordet, och det bara är menyn som saknas? Får du upp en vanlig högerklicks-meny?
Fungerar det med andra ordlistor, som den engelska stavningskontrollen?
Har du någon annan plugin, extension eller verktygsrad installerad?
Användarvisningsbild
Faie
Kontakt:

Inlägg av Faie »

FrökenSvensson skrev:Så besvärligt!
Jag antar att du får en rödmarkering under det markerade ordet, och det bara är menyn som saknas? Får du upp en vanlig högerklicks-meny?
Fungerar det med andra ordlistor, som den engelska stavningskontrollen?
Har du någon annan plugin, extension eller verktygsrad installerad?

ah tack för den lilla påminnelsen :)

Jag får upp rödmarkeringen under de ord som är felstavade. Både när den Svenska eller Engelska ordlistan är vald.
När jag höger klickar får jag upp den vanliga höger-klicks menyn. Där jag kan t ex välja vilket språk ordlista jag vill använda.
Det jag inte får upp i högerklick-menyn är när jag gör höger-klicket på ett markerat ord, är alternativen till rättstavade ord. [allt annat är som vanligt] och check spelling ikryssad.

När jag kollar i Tilläggen under tab language finns:
Firefox (en-GB) 3.0.3
Firefox (sv-SE) 3.0.3

samt
Xulrunner (en-GB) 1.9.0.3
Xulrunner (sv-SE) 1.9.0.3

I tab extentions har jag [efter nedladning via höger-klick språk > lägg till ordlista]
British English Dictionary 1.19
Svensk Ordlista 1.39

Jag har provat att ha dem aktiva och avaktiverade.
Jag har inga verktygsrader eller sådant. Kollade just igenom plugins och dom är de som kommer med från början. Förutom att jag lagt till för sun java [längde sedan och då funkade allt som de skulle också] jag kollade mina extentions och har samma som jag alltid har haft och de är väldigt få.
FrökenSvensson
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av FrökenSvensson »

Här finns några som har löst liknande problem genom att tömma ~/.mozilla katalogen:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=918600
Om du nu uppskattar "felsökning by utrensning"...

Glöm inte att ta en kopia först!
Användarvisningsbild
Faie
Kontakt:

Re: rättstavning i firefox [Löst]

Inlägg av Faie »

yup det där kommer bli slutgiltiga vägen om jag inte löser det på annat sätt..
tack för länken förresten :)

EDIT:
oki hitta en sida http://www.nirmaltv.com/2008/03/08/how- ... n-firefox/
där de beskrivs hur man gör så att det går att få ordförslag i textfält [som rutan för ämne ovan] vilket funkade.
Man går till about:config letar upp layout.spellcheck.default och sätter värdet 2
Orden får den röda markeringen och höger-klickar jag så får jag ord att välja mellan.
Så jag började kolla in i folks olika kommentarer, där fanns det en som hade installerat ett tillägg "all-in-one gestures"
när han ändra det och använde ett annat så funka allt igen.

Så jag testade och av installera ett tillägg som heter FoxTab och woop woop nu funkar det, plus att jag kan kontrollera stavningen i
text fältet också. Hmm allt verkar löst sig.

//Faie
Skriv svar

Återgå till "Internet"