Ny mobiltelefon?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ny mobiltelefon?

Inlägg av Grön Göling »

Batteriet till min Razr håller på att ta slut.
Nu sitter jag och funderar på om jag ska skaffa ett nytt eller om jag ska skaffa en ny mobil istället. Razr'n har buggar och en del oönskade sidor, men den fungerar i de3t stora hela och jag har faktiskt mobilen till att bara prata och sms'a i. Dessutom är den liten och smidig och vikbar, vilket talar för den. Jag gillar inte när telefonen börjar hitta på saker utan att jag beordrat det. Luckan förhindrar det.
Jovisstja, jag har tagit ett par bilder med kameran också. De blev riktigt bra, men jag gör inget med dem egentligen.

Aftonbladet eller Expressen?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
upnorth

Re: Ny mobiltelefon?

Inlägg av upnorth »

Prisklass?
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Max 5000, gärna billigare.
Jag har, som synes, inga behov av lull-lull.
3G, bluetooth, tjaaaa....varför inte quadband.
Vad är det för skillnad på en VGA-kamera och en med megapixlar?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Lätt: HTC Hero med Android :)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=453781

Har nästan bara läst bra kritik om den.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

...och jag har hört mycket skit om HTC...... :-\
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Grön Göling skrev:...och jag har hört mycket skit om HTC...... :-\
Som vadå? :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

När? Nya telefoner släpps ju ganska ofta så det kanske är en gammal typ med Windows Mobile det gällde?
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Förutom den kassa batteritiden så rekomenderar jag HTC Magic starkt. Kunna leka med alla möjliga ROMs är bara för kul ;)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

HOLMEN skrev:Förutom den kassa batteritiden så rekomenderar jag HTC Magic starkt. Kunna leka med alla möjliga ROMs är bara för kul ;)
Saknar dock 3,5 ljudutgång.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Hund skrev:
Som vadå? :)
Då "en kommun jag arbetat en hel del i" rätt nyligen övergick till IP-telefoni, så fick alla arbetsanknytningar varsin bärbar telefon. De högre hönsen fick HTC och de lägre hönsen fick Nokia. De högre hönsens telefoner pajade stup i kvarten och fick bytas ut. Förmodligen berodde det delvis på handhavandefel ibland, men långt ifrån alltid.
Personer i min omgivning som skaffat en HTC har varit klart missnöjda med kvalitén på telefonen, krångligheten bl.a.

Det jag söker är en telefon som ger mig samtal och sms i huvudsak, 3G och bluetooth. Ev. en hyfsad kamera men det är inget tvång.(VGA? Vad är det?) Inte en massa lull-lull som jag aldrig använder.
Ett logiskt menysystem är ett krav.Min första mobil var en Philips Fizz! Suveränt menysystem och föredömlig handledning!
Helst en viktelefon, ev. en slide. Inga öppna knappsatser som kan börja leka för sig själva när telefonen ligger i fickan (ja, jag har erfarenhet av det).

Bra batteritid är väl nästan ett krav det också. Som det pratas i mackaraten när jag är ute och springer ärenden åt min "brukare"..... Han ska ändra sig tre gånger i minuten om vad som ska köpas och vart jag måste gå/åka osv. Jag kan inte bli stående med en död mobil plötsligt.

Det jag inte vill ha är bl.a. spel, radio, musik och en massa onödigt larv.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag drar slutsatsen att det är dom äldre HTC lurarna med Windows Mobile du syftar på. Windows Mobile är crap.. (Ja, jag är opartisk) Köp en HTC med Android. Du kommer inte bli missnöjd. Det är många iPhone användare som bytt och blivit enormt impad. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
KiviE

Inlägg av KiviE »

Hund skrev:Jag drar slutsatsen att det är dom äldre HTC lurarna med Windows Mobile du syftar på. Windows Mobile är crap.. (Ja, jag är opartisk) Köp en HTC med Android. Du kommer inte bli missnöjd. Det är många iPhone användare som bytt och blivit enormt impad. :)
Fast lite väl overkill för ändamålet känns det som, HTC Hero drar väl rätt mycket ström med i standby?
swm
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av swm »

Nokias nya "linuxmobil" N900?
Men det kanske är mer en dator med telefonimöjlighet

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ar ... 423471.svd
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Hmmmm.... Har någon noterat att jag bara vill prata i mobilen?
Och kanske skicka något enstaka sms?
Musik, radio, spel och rörliga bilder ska bara bortbortbort!
Den ska vara liten och nätt, smidig att hantera med en hand och gärna snygg.

Min Razr är blå och snygg och jäkligt liten och nätt. En tfn av Iphonestorlek är så ute så det finns inte på kartan!
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Grön Göling skrev:Hmmmm.... Har någon noterat att jag bara vill prata i mobilen?Och kanske skicka något enstaka sms?
Men de telefonerna är inte roliga.... :P

Samsung soulB. Har hållit i 9 månader för min yngsta son och fungerar fortfarande. Han är besviken på den för att han inte hittar så många spel :) Nackdelen ur din synvinkel är väl att den har en bra mp3 spelare, som används flitigt hemma ;)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

mcNisse skrev: Men de telefonerna är inte roliga.
Roliga och roliga. Huvudsaken är att de är funktionella och lätthanterliga. Jag använder ju inte telefonen att leka med. Då kan jag likaväl spela brännboll och få både motion och gemenskap på kuppen juh! ;D
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Efter funderingar så ska jag ta och titta närmare på de alternativ som här föreslagits, samt förmodligen ett antal till.
Ska kika närmare på HTC och deras utveckling och i så fall ligger väl Android bra till.

En sak som retar mig litet är att man, när man ger sig ut för att titta på mobiler, får se bara "döda" apparater och man har inte en chans att kolla hur de skulle fungera för en själv. Ett menysystem som passar en kanske inte passar en annan osv.

Men, men, jag sitter inte i sjön ännu, så jag tar det litet lugnt. Tack för tipsen dock.
KiviE

Inlägg av KiviE »

För att läsa på om androidtelefoner kolla in http://swedroid.se
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Vill bara flika in att jag slog till på en HTC Hero (brun) igår och har än så länge inget direkt negativt att säga om den. Möjligen för den som "bara vill ha en telefon" så är det nog inte rätt lur. Däremot den som vill möta upp något som börjar röra sig i gränslandet mellan mobilen och netbooken (ok, en bit kvar) så är det här ju rätt instressant. Det finns massor av apps att ladda ner för mer funktioner, vissa mer eller mindre nödvändiga. Hero är ju en lur som gärna vill vara online hela tiden för att checka av apps för olika sociala nätverksgrejer som IM-program (typ MSN, ICQ, Jabber, etc), Twtitter, facebook, Flickr, IRC, surfa, mm. Man bör ju ha ett bra surfabonnemang för en sådan här lur för det är väl vad den gör bäst.

Jag har ganska liten erfarenhet av IPhone men efter att ha läst om den och sett lite tester på nätet så tycker jag Iphone äntligen fått rejäl konkurrens med Android som operativ för mobiler och då inte minst Hero.

Kan säga att jag hört att HTC inte ska ha bästa rycktet vad gäller äldre lurar av olika slag men med Hero tycker jag de verkar lyckats så långt jag märkt.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Grön Göling skrev:Hmmmm.... Har någon noterat att jag bara vill prata i mobilen?
Och kanske skicka något enstaka sms?
Musik, radio, spel och rörliga bilder ska bara bortbortbort!
Den ska vara liten och nätt, smidig att hantera med en hand och gärna snygg.

Min Razr är blå och snygg och jäkligt liten och nätt. En tfn av Iphonestorlek är så ute så det finns inte på kartan!
Med tanke på hur lite du begär är det förvånansvärt svårt att rekommendera en passande mobil. Det är svårt att hitta en mobil utan musik, radio och spel. Efter en snabb koll på Elgigantens hemsida hittade jag Sony Ericsson W508. Det är förvisso en "musikmobil" men det är knappast svårt att strunta i den funktionen. Det är en vikbar mobil med 3,2 megapixelkamera (vilket jag tycker är minimum men ändå helt klart godkänt) med autofokus (som nästan är det viktigaste för att få hyfsade bilder, det och bra blixt/fotolampa). Dessutom har den enligt specifikationerna 10 timmars taltid om du kör den på GSM-nätet vilket knappast kan anses vara fy skam. Vikbart tycks inte längre vara på modet, nu är det framförallt pekskärm och slide.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"