Jag startade den definitivt inte.farmfield skrev:Jag finner det mycket intressant att det återigen uppkommit en Ubuntu vs. Windows-debatt i den öppna delen av forumet.
Jag skapade nu Den enda tråden om Windows & OS X vs. GNU/Linux och jag ber moderatorerna att knoppa av och flytta dessa och framtida inlägg oavsett var dom blossar upp till denna tråd.
Problem med kallpratstrådar som flyttas
Re: Problem med kallpratstrådar som flyttas
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Snyggt byte av ämne inom ett ämne, men det har noll att göra med dina tidigare argument om kvalitét... Så det var sanna argument men inom ett underområde och därmed inte det jag bad om.Xcore skrev:Du har fel.
Marknaden handlar bara om att skapa avtal och stora pengar, annars kommer man ingenstans. Dessutom pratar vi hårdvara i form av datorer.
Så jag har inte fel - men det var ett halvsnyggt försök iallafall...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Farmfield, du vet lika bra som jag att tillverkare bara är intresserade av EN ENDA SAK, att tjäna pengar. Inget annat. Vill man ha deras support, kostar det. Det finns ingen plats för att vara snäll.farmfield skrev:Snyggt byte av ämne inom ett ämne, men det har noll att göra med dina tidigare argument om kvalitét... Så det var sanna argument men inom ett underområde och därmed inte det jag bad om.
Skriv till Canonical om du vill se Ubuntu på Dell. Så får de göra samma sak som andra gjort. Ge garantier och sluta avtal. Det kommer säkert kosta Canonical en slant kan jag lova.
Senast redigerad av 1 Xcore, redigerad totalt 28 gånger.
-
I GNU-filosofin så uppmuntras faktiskt att man ska sälja "Ubuntu" just för att få in pengar.Skulle Canonical till exempel köpa tv reklam för miljardbelopp skulle du se på fart sen.
Pengar styr, tyvärr.

Synd att inte verkligheten är så då..........Harlekin33 skrev:I GNU-filosofin så uppmuntras faktiskt att man ska sälja "Ubuntu" just för att få in pengar.Skulle Canonical till exempel köpa tv reklam för miljardbelopp skulle du se på fart sen.
Pengar styr, tyvärr.
De vill sälja program till kunden.
(nu skall jag logga ut för inatt, godnatt alla)
- farmfield
- Kontakt:
LOLXcore skrev:Farmfield, du vet lika bra som jag att tillverkare bara är intresserade av EN ENDA SAK, att tjäna pengar. Inget annat. Vill man ha deras support, kostar det. Det finns ingen plats för att vara snäll.farmfield skrev:Snyggt byte av ämne inom ett ämne, men det har noll att göra med dina tidigare argument om kvalitét... Så det var sanna argument men inom ett underområde och därmed inte det jag bad om.
Skriv till Canonical om du vill se Ubuntu på Dell. Så får de göra samma sak som andra gjort. Ge garantier och sluta avtal. Det kommer säkert kosta Canonical en slant kan jag lova.
Utan argument för den tidigare frågeställningen så driver du vidare på detta sidospår... Har jag hävdat att det är fel att tjäna pengar? Eller vill du vrida det till att det är det jag gör när jag gnäller på MS sunda ekonomiska taktik, för så fungerar världen? BS... Bra business görs även med produktkvalitet, Apple bevisar det bättre än någon annan... Där har ju Windows inte en suck...
Och tror du Dell & HP tjänar på att vara låste till MS förresten?
Skulle Dell eller HP släppa en egen dist. á la OS X, alltså bygga den för hårdvaran & tvärtom så skulle Windows försvinna (eller bli öppen källkod) på några få år eftersom Adobe m.fl. programvarujättar skulle porta till GNU/Linux direkt då...
Så du har fortfarande fel... Det är alltså inte bara privatförsäljning du inte förstår dig på utan även hårdvaruproduktion verkar du ha missförstått det med...
MODERATORER: OCH NÄR KNOPPAR NI AV DENNA DYNGA TILL EN BÄTTRE PLATS?
Och så var man utan argument ja.
Då kommer alltid det där "LOL".
Före något avtal och garantier till Dell så får nog Canonical lägga ned en hel del pengar på reklam så att kundunderlag finns, dvs att folk känner till Ubuntu. Passa på att göra lite betalprogram till Ubuntu också så att försäljarna tjänar pengar på det också..

Före något avtal och garantier till Dell så får nog Canonical lägga ned en hel del pengar på reklam så att kundunderlag finns, dvs att folk känner till Ubuntu. Passa på att göra lite betalprogram till Ubuntu också så att försäljarna tjänar pengar på det också..

- farmfield
- Kontakt:
Är jag utan argument? Du snackar om kvalitet och när jag pressar dig efter argument så börjar du snacka ekonomi. Vem står utan argument menar du?Xcore skrev:Och så var man utan argument ja.

LOL
Marknaden handlar om att tjäna mesta möjliga pengar på en produkt om du inte förstått det. Tjänar de mer på att sälja windows så har Ubuntu ingen chans. MAC är dyrast kanske skall tilläggas.farmfield skrev:Är jag utan argument? Du snackar om kvalitet och när jag pressar dig efter argument så börjar du snacka ekonomi. Vem står utan argument menar du?Xcore skrev:Och så var man utan argument ja.
Före något avtal och garantier till Dell så får nog Canonical lägga ned en hel del pengar på reklam så att kundunderlag finns, dvs att folk känner till Ubuntu. Passa på att göra lite betalprogram till Ubuntu också så att försäljarna tjänar pengar på det också..![]()
LOL

Marknaden är ekonomi, tjänar man för lite så är det ointressant. Därför har Ubuntu inte en chans som det är nu.
Vill du ändra på det, gnäll på rätt ställe, Canonical.
- farmfield
- Kontakt:
LOLXcore skrev:Marknaden handlar om att tjäna mesta möjliga pengar på en produkt om du inte förstått det. Tjänar de mer på att sälja windows så har Ubuntu ingen chans. MAC är dyrast kanske skall tilläggas.farmfield skrev:Är jag utan argument? Du snackar om kvalitet och när jag pressar dig efter argument så börjar du snacka ekonomi. Vem står utan argument menar du?Xcore skrev:Och så var man utan argument ja.
Före något avtal och garantier till Dell så får nog Canonical lägga ned en hel del pengar på reklam så att kundunderlag finns, dvs att folk känner till Ubuntu. Passa på att göra lite betalprogram till Ubuntu också så att försäljarna tjänar pengar på det också..![]()
LOL
Marknaden är ekonomi, tjänar man för lite så är det ointressant. Därför har Ubuntu inte en chans som det är nu.
Vill du ändra på det, gnäll på rätt ställe, Canonical.
Du är ju osann... Du vägrar alltså gå tillbaka till varför Windows är så bra jämfört med Ubuntu? Vad du menar med att OS X springer om GNU/Linux? Du vill hålla dig till ekonomi? Ok, varsågod:
Undrar varför Nokia inte satsar på Windows?
Det betyder kanske ingenting?
Och varför satsar inte Dell på Windows mobile?
Kan det vara det här?
Men Windows sitter väl säker i toppen ändå?
Dom går väl jättebra?
Eller kanske borde dom sänka sina onödiga utgifter?
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 28 gånger.
- farmfield
- Kontakt:
Innan jag & polaren klippte vår blogg så skrev jag om "veckans dumf*n" - Martin Appel - som den gången fick titeln eftersom han sågade GNU/Linux med utgångspunkt ifrån ett test av en EeePC med Linpus och det tyngsta klagomålet gällde att det inte såg ut som i Windows när man skulle ansluta till ett externt nätverk...
Här kanske du kan hitta några argument mot mig, Xcore: http://www.idg.se/2.1085/1.241132/ror-inte-mitt-windows

Här kanske du kan hitta några argument mot mig, Xcore: http://www.idg.se/2.1085/1.241132/ror-inte-mitt-windows

-
Gud vad jag önskar hela GNU-filosofin kunde bli översatt till Svenska.
Hade jag haft råd så hade jag t.o.m kunna betala en översättare för jobbet.
Hade jag haft råd så hade jag t.o.m kunna betala en översättare för jobbet.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
@DimX: Lägg av att spamma alla trådar. Att du är en windows-fanboy har vi redan förstått, du behöver inte fortsätta att bevisa detta i all oändlighet. Det enda du bidrar med är att skapa större klyftor mellan olika användargrupper, fast det är väl kanske det som är syftet? 

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jag bara talar om hur verkligheten fungerar utanför den här lilla communityn. Och att det handlar om pengar, dvs att tillverkaren av ett OS får köpa avtal och rättigheter.vulfgar skrev:@DimX: Lägg av att spamma alla trådar. Att du är en windows-fanboy har vi redan förstått, du behöver inte fortsätta att bevisa detta i all oändlighet. Det enda du bidrar med är att skapa större klyftor mellan olika användargrupper, fast det är väl kanske det som är syftet?
Så vill man klaga får man gå till rätt ställe, Canonical.
Dell är ingen jultomte som bara vill göra folk glada, Dell vill tjäna pengar precis som försäljarna i butiken.
Varför skapar inte Canonical ett avtal direkt med Dell och lägger upp garantier och en ansenlig summa pengar om ni nu vill se Ubuntu på Dell datorer?
Kontakta Canonical och fråga dem istället för att gnälla på alla tillverkare.
- Grön Göling
- Städsegrön
....och fortsättningen följde......Grön Göling skrev: Ser fram emot fortsättningen.....inte.
SLUTA!!
NU!!
DETTA ÄR EN ORDER!!
Gör ni inte bort er själva, så är ni på väg att göra bort forumet och Ubuntus goodwill.

Å andra sidan så kanske det är just detta ni eftersträvar?
(Nej, jag har egentligen ingen tro på att det kommer att upphöra, detta ständiga, onödiga, fördummande tjafs - men jag hoppas att det ska finnas några vuxna människor härinne som skådar ljuset. Kom ihåg att i brist på motargument så självdör en diskussion ganska snart. Bit ihop vetja!)
Det finns ett antal medlemmar som argumenterar i den här tråden (och liknande) som jag hyser stor respekt för; för deras engagemang, kunnande och insikter. Jag respekterar dem för olika saker och jag önskar att de skulle visa prov på det goda omdöma jag hoppas och innerst inne tror att de besitter, genom att helt enkelt avstå att svara på tilltal/provokationer, hoppa över tråden och göra något annat istället. Sudoku kanske?
Jag själv försöker åtminstone. Jag lyckas inte alltid, men jag försöker......

Senast redigerad av 1 Grön Göling, redigerad totalt 28 gånger.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Jag avstår mer än gärna från mer trams och tror att poängen gick fram ganska bra. Sen kan man tramsa vidare hur mycket man vill, nu tar jag semester från det här underliga stället som mer liknar en kyrka än ett forum för Linux.
- Grön Göling
- Städsegrön
Det handlar inte om att avstå från forumet och gemenskapen.
Det handlar om att sovra litet bland det man diskuterar om. Att avstå från att hävda sin egen åsikt ibland. Jag menar - vad gör det om hundra år om man teg just nu?
Det handlar om att sovra litet bland det man diskuterar om. Att avstå från att hävda sin egen åsikt ibland. Jag menar - vad gör det om hundra år om man teg just nu?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Precis lika lite gör det om hundra år, om jag tar semester ett tag.Grön Göling skrev:Det handlar inte om att avstå från forumet och gemenskapen.

Om det inte visar sig att min medverkan här var det enda som kunde förhindrat tredje världskriget förstås, och jag får sitta där med samvetskval i en bunker om att de första kärnvapnen hade inte avfyrats om jag inte tagit semester just då.

- Grön Göling
- Städsegrön
Tjaaa...så länge det tredje världskriget inte startar härinne så.....eller hur det nu var 

- Ulsak
Alla vet hur verkligheten fungerar och vad som får hårdvara att fungera. De flesta vet att Canonical inte är en lattjolajbanlåda full med miljarder och att drivrutiner, kärnor och upstream sker på andra håll än just hos Canonical. Linuxkärnans utveckling hålles av herr Torvalds och Ubuntus förråd bygger på den utveckling som bla debian håller i. Lägg av att spamma om inte du har kläm på saker i ting.Jag bara talar om hur verkligheten fungerar utanför den här lilla communityn. Och att det handlar om pengar, dvs att tillverkaren av ett OS får köpa avtal och rättigheter.
Så vill man klaga får man gå till rätt ställe, Canonical.
Dell är ingen jultomte som bara vill göra folk glada, Dell vill tjäna pengar precis som försäljarna i butiken.
Varför skapar inte Canonical ett avtal direkt med Dell och lägger upp garantier och en ansenlig summa pengar om ni nu vill se Ubuntu på Dell datorer?
Kontakta Canonical och fråga dem istället för att gnälla på alla tillverkare.
Dell är för övrigt en av de tightaste tillverkarna vad det gäller linuxkompabilitet och det går att få vissa maskiner med ubuntu installerat så visst händer det saker.
Det hade varit bättre om du kommit sådan positiv information istället för att håna och förminska oss vill marknadsföra och stödja ubuntu.
Åtminstone på ett forum som är avsett för detta.