Problem med kallpratstrådar som flyttas

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med kallpratstrådar som flyttas

Inlägg av vulfgar »

Urban Anjar skrev:
Grön Göling skrev:Det här börjar likna Sagan om Ringen......
Hemliga rum, djupa gropar, trolleri och en ondsint figur med en något vildsint fixering och ett människohat i största allmänhet.
Ser fram emot fortsättningen.....inte.
ROTFL ;D ;D ;D
Instämmer! ;D ;D ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

upnorth skrev:
Urban Anjar skrev:
Grön Göling skrev:Det här börjar likna Sagan om Ringen......
Hemliga rum, djupa gropar, trolleri och en ondsint figur med en något vildsint fixering och ett människohat i största allmänhet.
Ser fram emot fortsättningen.....inte.
ROTFL ;D ;D ;D
Intressant dock att tråden fortfarande inte blivit flyttat till Debatt.
Kanske dags att skapa en avdelning som heter dokusåpa?
Måste ju dock villigt erkänna att halva nöjet med forumet är att följa (dessa) trådar som spårar ur.
Keep up the good work
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Xcore skrev:Du måste inte köpa Windows 7, inte jag heller.
Eh, det måste man om man vill kunna köpa vilken PC man vill - köpa Windows alltså... Det är det du vägrar förstå.
Användarvisningsbild
Skunken
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Skunken »

Man kan bygga sin dator också förstås. Då slipper man Windows. Kunskap är frihet. :D
Bågskyttenörd
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Skunken skrev:Man kan bygga sin dator också förstås. Då slipper man Windows. Kunskap är frihet. :D
Sa RMS och startade GNU :)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

We must talk about freedom
Estimates today are that there are ten million users of GNU/Linux systems such as Debian GNU/Linux and Red Hat “Linux”. Free software has developed such practical advantages that users are flocking to it for purely practical reasons.
The good consequences of this are evident: more interest in developing free software, more customers for free software businesses, and more ability to encourage companies to develop commercial free software instead of proprietary software products.
But interest in the software is growing faster than awareness of the philosophy it is based on, and this leads to trouble. Our ability to meet the challenges and threats described above depends on the will to stand firm for freedom. To make sure our community has this will, we need to spread the idea to the new users as they come into the community.
But we are failing to do so: the efforts to attract new users into our community are far outstripping the efforts to teach them the civics of our community. We need to do both, and we need to keep the two efforts in balance.
Xcore

Inlägg av Xcore »

farmfield skrev:
Xcore skrev:Du måste inte köpa Windows 7, inte jag heller.
Eh, det måste man om man vill kunna köpa vilken PC man vill - köpa Windows alltså... Det är det du vägrar förstå.
Köp den PC du vill ha om det är viktigare än själva operativsystemet. Så dåligt är inte Windows heller kan jag säga, det duger säkert för dig också. Annars köper du en annan som du kan köra Ubuntu eller annan valfri Linuxdist på.

Hur svårt är det?

Om du vill ha en bil med en Volvomotor, köper du en Opel då?

Nej, du köper en PC som passar det operativsystem du vill använda förstås. Och vill du köra OS X så väljer du en MAC. Lycka till med valet.

Svårare än så är det inte?

Skulle jag sitta här och klaga för att jag inte kan köra Logic och specifik MAC hårdvara?

Nej.
Senast redigerad av 1 Xcore, redigerad totalt 27 gånger.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Nej, du köper en PC som passar det operativsystem du vill använda förstås. Och vill du köra OS X så väljer du en MAC. Lycka till med valet.

Svårare än så är det inte
Om jag skulle få en mac idag skulle jag köra ubuntu.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Ulsak skrev:

Fint med valmöjlighet va? Funnes bara Ubuntu så hade vi ingen sådan.......
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Xcore skrev:
Ulsak skrev:

Fint med valmöjlighet va? Funnes bara Ubuntu så hade vi ingen sådan.......
Den här diskussionen var ju ny... not.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Xcore skrev: skrev samma återkommande argument utan värde som vanligt
Dina argument håller inte och med det har du fel. Det är till nackdel för konsumenten att tvingas till mindre hårdvarutillverkare och med det högre pris eftersom ett stort företag använder utpressning för att behålla sin marknadsdominans.

Samma argument gång på gång på gång... Vad sägs om att ge ett hållbart argument för en gångs skull? Berätta varför det är till allas fördel att man inte kan köpa en Dell eller HP utan Windows t.ex...
Xcore

Inlägg av Xcore »

farmfield skrev:
Xcore skrev: skrev samma återkommande argument utan värde som vanligt
Dina argument håller inte och med det har du fel. Det är till nackdel för konsumenten att tvingas till mindre hårdvarutillverkare och med det högre pris eftersom ett stort företag använder utpressning för att behålla sin marknadsdominans.

Samma argument gång på gång på gång... Vad sägs om att ge ett hållbart argument för en gångs skull? Berätta varför det är till allas fördel att man inte kan köpa en Dell eller HP utan Windows t.ex...
Du tror inte att du klagar på fel ställe?

Skulle Canonical lätta lite på plånboken så skulle förutsättningarna vara helt annorlunda.

Skriv till dem.

Slänger de upp tillräckligt stora belopp så kommer säkert Dell att stödja Ubuntu också. Varför skulle de göra det annars? Allt handlar om pengar.
Senast redigerad av 1 Xcore, redigerad totalt 27 gånger.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Xcore: Det lyser klart och tydligt igenom att du inte läst GNU-filosofin så här ska du få nåt att tänka på:

The free software activist will say, “Your program is very attractive, but not at the price of my freedom. So I have to do without it. Instead I will support a project to develop a free replacement.” If we value our freedom, we can act to maintain and defend it.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Harlekin33 skrev:Xcore: Det lyser klart och tydligt igenom att du inte läst GNU-filosofin så här ska du få nåt att tänka på:

The free software activist will say, “Your program is very attractive, but not at the price of my freedom. So I have to do without it. Instead I will support a project to develop a free replacement.” If we value our freedom, we can act to maintain and defend it.
Glöm GNU filosofin, här handlar det bara om en sak, avtal och pengar, stora pengar.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Xcore skrev:
Harlekin33 skrev:Xcore: Det lyser klart och tydligt igenom att du inte läst GNU-filosofin så här ska du få nåt att tänka på:

Glöm GNU filosofin, här handlar det bara om en sak, avtal och pengar, stora pengar.
Nä, nu handlar det bara om att få synas och reta upp till ordentlig debatt, rätta mig om jag har fel?
Xcore

Inlägg av Xcore »

upnorth skrev:
Xcore skrev:

Nä, nu handlar det bara om att få synas och reta upp till ordentlig debatt, rätta mig om jag har fel?
Du har fel.

Marknaden handlar bara om att skapa avtal och stora pengar, annars kommer man ingenstans. Dessutom pratar vi hårdvara i form av datorer.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Xcore skrev:
upnorth skrev:
Xcore skrev:

Du har fel.

Marknaden handlar bara om att skapa avtal och stora pengar, annars kommer man ingenstans.
Här och nu spelar det ingen roll om det där stämmer eller inte, för om du får ett vettigt motargument kommer du bara att byta ämne, allt för att diskussionen ska leva vidare.

Jag menar, vi har redan diskuterat frihet vs. vinst typ 7 miljoner gånger redan?
Xcore

Inlägg av Xcore »

upnorth skrev:Här och nu spelar det ingen roll om det där stämmer eller inte, för om du får ett vettigt motargument kommer du bara att byta ämne, allt för att diskussionen ska leva vidare.

Jag menar, vi har redan diskuterat frihet vs. vinst typ 7 miljoner gånger redan?
Visst har vi. Faktum är ändå att marknaden styrs av pengar och inget annat. Du måste köpa licenser, avtal, support, mjukvara osv osv med alla tillverkare. MS har en stor plånbok, alltför stor.

Skulle Canonical till exempel köpa tv reklam för miljardbelopp skulle du se på fart sen.

Pengar styr, tyvärr.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag finner det mycket intressant att det återigen uppkommit en Ubuntu vs. Windows-debatt i den öppna delen av forumet.

Jag skapade nu Den enda tråden om Windows & OS X vs. GNU/Linux och jag ber moderatorerna att knoppa av och flytta dessa och framtida inlägg oavsett var dom blossar upp till denna tråd.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Xcore skrev:
upnorth skrev:Här och nu spelar det ingen roll om det där stämmer eller inte, för om du får ett vettigt motargument kommer du bara att byta ämne, allt för att diskussionen ska leva vidare.

Visst har vi. Faktum är ändå att marknaden styrs av pengar och inget annat. Du måste köpa licenser, avtal, support, mjukvara osv osv med alla tillverkare. MS har en stor plånbok, alltför stor.

Skulle Canonical till exempel köpa tv reklam för miljardbelopp skulle du se på fart sen.

Pengar styr, tyvärr.
Bra, då slutar vi diskutera det, ok?

Fattar du inte att diskussioner relaterat till ideologier bara förstör eftersom att alla mer eller mindre är fundamentalister när det gäller sin övertygelse och därmed aldrig kommer att kunna övertygas om något annat?
Låst

Återgå till "Forum"