Installationsproblem Ubuntu 9.04

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
patols

Installationsproblem Ubuntu 9.04

Inlägg av patols »

Tänkte jag skulle testa Linux på en dator som används som mediaserver för ffa Squeezebox. Den har idag Win XP installerat och jag har försökt installera även ett Ubuntu-operativ på den. Har försökt både via CD och USB. I båda fallen så laddar det in men när partitioneraren drar igång hittar den inga hårddiskar.

Genom att gå via installation utan partitionering så har jag nu lyckats installera (åtminstone delar av) Ubuntu. Jag kan numera välja vilket av operativsystemen jag vill ladda in (XP eller Ubuntu). Väljer jag då ubuntu så kommer laddningsbilden upp men sen svartnar den och jag får följande meddelande
Loading, please wait...

BusyBox v1.10.2 (Ubuntu 1:1.10.2ubuntu7) built.in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

(initramfs)
Efter att ha läst lite på mer så verkar detta ha något med hur man ställer in Drive Config i BIOS. Jag verkar dock inte alls ha de alternativ som nämns där.

Hårdvaran i burken är
Moderkort: Intel D201GLY2A med 1 Gb RAM
HDD: två opartitionerade Samsung 750 Gb SATA
ODD: Gammal NEC DVD R/W IDE

Tacksam för hjälp
Senast redigerad av 1 patols, redigerad totalt 27 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Installationsproblem Ubuntu 9.04

Inlägg av mcNisse »

Jag har för mig att jag råkade ut för samma problem med feisty på en maskin. Löste det genom att installera debian ;)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Hej patols och välkommen till ubuntu-se!

Glömde jag bort att skriva i mitt förra inlägg :-[
patols

Inlägg av patols »

mcNisse skrev:Jag har för mig att jag råkade ut för samma problem med feisty på en maskin. Löste det genom att installera debian ;)
Kanske inte det svar jag förväntat mig på ett Ubuntu-forum, men likväl kan det vara en fungerande lösning om ingen annan har en lösning för Ubuntu?
mcNisse skrev:Hej patols och välkommen till ubuntu-se!
Tackar, tackar!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Hej, feisty fanns mycket riktigt detta problem, det står mer i den här tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 83&start=0 och där hänvisas hit http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... =initramfs

Det är inte en gammal feisty (7.04) du fått tag på av misstag? Om det verkligen är den senaste versionen du har (jaunty 9.04) så kan det kanske löna sej att testa med en äldre version, tex 8.10 eller 8.04.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
patols

Inlägg av patols »

vulfgar skrev:Det är inte en gammal feisty (7.04) du fått tag på av misstag? Om det verkligen är den senaste versionen du har (jaunty 9.04) så kan det kanske löna sej att testa med en äldre version, tex 8.10 eller 8.04.
Nej, det är inte en gammal version. Har testat 9.04, 8,1, 8,04 i både 32 och 64 bitars version, så vi kan nog utesluta att det är fel på installationsskivan. Däremot är det säkerligen något fel på konfigureringen på min dator.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"