Hej!
Snart ger jag upp mitt projekt att få uppemot 50 avi-filer fördelade på fyra filmer. Har förmodligen provat alla videoredigeringsprogram som finns att tillgå men dessa har inte velat fungera ordentligt. I Kino, kdenlive och cinelerra hade jag antingen problem med importeringen och också renderingen. Därför har jag istället försökt mig på Avidemux och Pitivi som gör allt jag önskar på ett enkelt sätt förutom just det att ljud och bild inte synkroniseras. Ljudet sackar efter bilden på närmare en minut eller mer i Pitivi.
I Avidemux som jag helst vill använda mig tack vare enkelheten i användning av klippning och effekter så upprepas ljudet från den första "huvudfilen" varpå övriga filer lagts på när jag förhandsvisar filmen i programmet. När jag sedan spelar upp filmen i en mediaspelare så fördröjs även ljudet där med en minut eller mer.
Avidemux föreslår att man ska gå in under audio > Build VBR Time Map varje gång man lagt till en fil men inte heller det fungerar.Synkroniseringsproblem verkar annars vara ett vanligt förekommande om man ska tro avidemux forum och där föreslog någon att man skulle omforma filmerna i Devede för att avhjälpa problemen men det ville sig inte heller. Lite ironiskt att synkroniseringen verkade gå som smort i exempelvis kdenlive som istället hängde sig gång på gång vid rendering av filmen.
Så hur ska jag gå till väga för att synka ljud och bild med framgång? (helst då utefter Avidemux)?
Alex
Problem med ljudsynkning. [LÖST]
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Problem med ljudsynkning. [LÖST]
Senast redigerad av 1 calinox, redigerad totalt 27 gånger.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Problem med ljudsynkning.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
-
Nej tyvärr så verkar det inte så när jag har provat. Testade också att lägga in alla filer direkt för att sen trycka på Build VBR Time Map men det är fortfarande det här som händer;
" I Avidemux som jag helst vill använda mig tack vare enkelheten i användning av klippning och effekter så upprepas ljudet från den första "huvudfilen" varpå övriga filer lagts på när jag förhandsvisar filmen i programmet. När jag sedan spelar upp filmen i en mediaspelare så fördröjs även ljudet där med en minut eller mer."
Fördröjningen verkar bero på att när jag spolar fram så hinner inte ljudet med bilden. Dessutom upprepas "huvudfilens" ljud fortfarande efter ett tag likt den kursiverade beskrivningen även i mediaspelaren.
Hur får jag alltså ihoplagda filer att synka bilden med sin fils eget ljud?
" I Avidemux som jag helst vill använda mig tack vare enkelheten i användning av klippning och effekter så upprepas ljudet från den första "huvudfilen" varpå övriga filer lagts på när jag förhandsvisar filmen i programmet. När jag sedan spelar upp filmen i en mediaspelare så fördröjs även ljudet där med en minut eller mer."
Fördröjningen verkar bero på att när jag spolar fram så hinner inte ljudet med bilden. Dessutom upprepas "huvudfilens" ljud fortfarande efter ett tag likt den kursiverade beskrivningen även i mediaspelaren.
Hur får jag alltså ihoplagda filer att synka bilden med sin fils eget ljud?
-
Har äntligen hittat en lösning på problemet!
Det här kommandot lägger filerna efter varandra och synkar ljudet perfekt:
Tack för hjälpen!
Det här kommandot lägger filerna efter varandra och synkar ljudet perfekt:
Kod: Markera allt
mencoder -oac copy -ovc copy vid1.avi vid2.avi vid3.avi -o final.avi