Det mobila kontoret

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
h0bbe
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Det mobila kontoret

Inlägg av h0bbe »

Hej på er!

Jag är ev på väg att starta eget som konsult och får i sådant fall för första gången i mitt yrkesliv välja operativsystem på min jobbdator själv. Givetvis är jag sugen på att köra Ubuntu. Eftersom det handlar om nystart ska jag dessutom köpa nya prylar optimerade för mina behov och det är här jag vill ha er hjälp!

Min plan är ett mobilt kontor:
-En netbook med möjlighet till någon form av dockning, alternativt annan smidig inkoppling till tangentbord, skärm och mus vid behov. Har den dessutom inbyggt 3G och lite bättre upplösning på skärmen är det kanon. Eftersom jag bara ska skriva i Openoffice och på webben bör jag klara mig prestandamässigt med en netbook.
-En mobil som smidigt synkar kontakter och kalender med Evolution.

Jag vill alltså ha tips på hårdvara som funkar för behoven ovan! Det är ju en djungel av produkter som det är svårt att veta hur de funkar tillsammans med Ubuntu.

Svår fråga, men jag är tacksam för alla svar och tips!
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Det mobila kontoret

Inlägg av rancor »

Netbook som går att docka är nog inte helt rätt.Visst finns det USB-dockor från t.ex Belkin men satsa istället på en 12" Dell Latitude eftersom dem har riktigt fina dockor och eftersom du säger att du vill docka så betyder det antagligen att du kommer ha dem som primär dator på kontoret vilket gör att du borde uppskatta lite bättre prestanda än det som en Atom-processor kan ge. Atom är inget man vill ha på sin primära dator utan mer på en surfdator som man inte har några direkta krav på.

// rancor
h0bbe

Inlägg av h0bbe »

Det jag har fått dockningsidén ifrån är HP Mini 2140 som har en expresscard slot som kan användas för en docka, http://myhpmini.com/forum/viewtopic.php?f=29&t=1024. Efter lite sökande på nätet verkar det bara vara den netbooken som har en sådan. Just den datorn är den som ligger bäst till hittills även om jag skulle önska att HD varianten (1366 x 768 upplösning) fanns att få tag på i Sverige.

Prestandafrågan är intressant tycker jag. Eftersom jag aldrig har använt en netbook vet jag inte hur illa det är. Vad är det jag kommer att sakna från en "vanlig" dator? Jag vill som sagt kunna skriva i ordbehandlare, blogga, twittra och surfa. Vad kan jag inte göra? Spela är inte aktuellt.

Finns det någon mobil som har erkänt bra kompatibilitet med Ubuntu?
Användarvisningsbild
Hixx
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Hixx »

Ang mobil, köp en Androidmobil, synca Google Calendar, Contacts och Gmail med Evolution. Eller kör direkt i Webbläsaren.
h0bbe

Inlägg av h0bbe »

Jag börjar bli rädd för Googles dominans... Men det är en bra idé!
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Om du köper en netbook bör den ha hårddisk och inte SSD. Idén med dessa netbooks är att dem skall vara billiga och prestandan på dessa SSD är väldigt mycket sämre än en riktigt SSD som man köper löst och dem är också väldigt mycket sämre än de hårddiskar på runt 120Gb som följer med en netbook.

Men om du bara skall ha en dator så kan jag inte rekommendera en netbook utan satsa på en 12" dator med en Core2Duo eller liknande processor för Atom är verkligen seg och inte något man vill arbeta med varje dag, speciellt inte professionellt.

Jag har flera olika laptops och min netbook används bara på kortare resor för att komma åt min e-post och kolla lite på nätet, inget annat.

// rancor
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det är inte en netbook mer ett mellanting med sin LED skärm på 12,1'. Med upplösningen på 1280x800 pixlar är det som natt och dag om man jämför med en netbook som har en skärm på 10,1' med upplösningen 1024x600 pixlar.

http://www.dustinhome.se/pd_5010331262.aspx

Den är aldeles perfekt enligt mitt tycke. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Kan inte annat än att hålla med om egentligen allt rancor skriver. Har förövrigt även själv positiva erfarenheter utav Dells Latitude-serie.
h0bbe

Inlägg av h0bbe »

Ska den vara riktigt mobil, med 3G, låg vikt (max 1,5 kg), liten storlek (max 12") känns det som att det drar iväg så i pris om man tar steget från Neetbook till Laptop... men ni kanske har fler tips!?
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Billigt, snabbt och bra kvalité är en svår kombination som inte går ihop och som oftast används bland hantverkare, samma sak man man väl säga om datorer och allt annat för den delen. Två av sakerna kan du ofta få, men inte alla tre. Den sista drar ofta iväg åt motsatt håll ganska fort.

Snabbt och bra blir dyrt, billigt och snabbt blir inte bra....

Sorry, jag kan inte ge dig något tips som jag tror på

// rancor
h0bbe

Inlägg av h0bbe »

Tack för bra synpunkter! Vi får se hur det går med datorn. Just nu avvaktar jag recensioner på https://www.inet.se/?page=product&stock ... a=1967995&. Den finns med 3G i andra länder men än så länge verkar det oklart om/när den kommer till Sverige. Som tur är har jag lite tid på mig att fundera och vänta...

Nu tillbaka till min andra fråga. Hur ska man tänka angående mobiltelefon för att den ska fungera bra med Ubuntu och Evolution? Google Android är ju ett alternativ. Men fungerar det bra med symbiantelefoner eller andra också? Någon med erfarenheter?
Användarvisningsbild
Hixx
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Hixx »

Min erfarenhet med symbian har iallafall involverat Google, då det har varit enklare att synca telefonen med google, och google med Evolution än att få syncning att lira mellan telefon och dator. Sen gillar jag att ha allt det där synkroniserat så att jag om det kniper kan komma åt det via mitt googlekonto....

Kan säga att min sambo har en Nokia 5800, själv har jag en Magic, och jag kommer ihåg att vi båda gillade 5800an när den kom. Den är rätt rejält akterseglad nu kan jag säga i sitt GUI.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"