Ubuntu går ej att starta efter installering
Ubuntu går ej att starta efter installering
JAg har installerat ubuntu som en dual boot, men får inte igång det. När jag startar datorn kommer menyn för val av operativsystem fram, och det går att välja ubuntu. Men efter den första grafiken (det första som visas när man startar) får jag följande meddelande: [66.817201] ata1.00: cmd 60/08:30:00:07:80/00:00:01:00:00/40 tag 6 ncq 4096 in
[66.817202] res 40/00:08:47:e4:a4/00:00:1c:00:00/40 Emask 0x4 (timeout)
[66.817347] ata1.00: status: { drdy }
Hum, vad kan tänkas vara problemet? Jag är fullständigt blank.
[66.817202] res 40/00:08:47:e4:a4/00:00:1c:00:00/40 Emask 0x4 (timeout)
[66.817347] ata1.00: status: { drdy }
Hum, vad kan tänkas vara problemet? Jag är fullständigt blank.
Re: Ubuntu går ej att starta efter installering
Så blev det en gång. Nu blir det bara svart, efter att jag valt ubuntu. Windows fungerar dock fortfarande.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Blir det svart när X ska startas eller kommer det direkt efter att splashen har visats?
Vad har du för hårdvara? Grafikortet är ju intressant i samanhanget.
Kan du bota från en liveCD och skriva in följande kommande i en terminal. Eller ta fram detaljer om grafikkortet via windows?
Vad har du för hårdvara? Grafikortet är ju intressant i samanhanget.
Kan du bota från en liveCD och skriva in följande kommande
Kod: Markera allt
lspci
Splashen? Det är ubuntu-symbolen med en linje under på vilken en orange rektangel glider fram och tillbaka? Ja, det är efter den som det blir svart.
Jag har en Acer Aspire Timeline 1810T med följande grafikkort: Intel GMA 4500MHD 64MB, upp till 1759MB delat minne. Här finns info om datorn: https://www.inet.se/datorer/baerbara/ac ... t/1967977/.
Vad kan tänkas vara problemet?
Jag har en Acer Aspire Timeline 1810T med följande grafikkort: Intel GMA 4500MHD 64MB, upp till 1759MB delat minne. Här finns info om datorn: https://www.inet.se/datorer/baerbara/ac ... t/1967977/.
Vad kan tänkas vara problemet?
- mcNisse
Det verkar vara en rätt ny dator. Jag hittade inte mycket om den modellen och ubuntu. Dock hittade jag en oroväckande fråga angående grafikkortet på ubuntuforums.org http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1250495
Vilken version försöker du installera?
Vilken version försöker du installera?
Ja, det där såg ju inte särskilt spännande ut. 9.04 försöker jag installera (det är den senaste va?), jag håller på med ett nytt försök nu bara för att se om det kanske fungerar efter ett andra försök. Annars kanske jag måste vänta till nästa version av Ubuntu... Jag är ju inte mer än en gröngöling på området så en massa expermentals, som skulle krävas vet jag inte hur sugen jag är på.
Vad som dock förvånar mig är att det går utan problem att köra det från den livusb jag skapat, alltså innan jag startar själva installationen...
Här http://ohioloco.ubuntuforums.org/showth ... ?p=6450032 verkar det vara någon sorts lösning. Men det tycks gälla en tidigare version av Ubuntu.
Kan det fungera om jag ser till att en internetanslutning är igång under installationen så att eventuella uppdateringar kan göras?
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
jepp, men det ska inte behövas. Det kommer ett felmeddelande som ett brev på posten om uppdateringstjänsten inte får connect med servern.
- mcNisse
Jag gissar att du kör en enklare drivruten, tex mesa eller något liknande, med liveUSB Men installationen hittar en drivrutin som den tror är bättre. </spekulation>Rastignac skrev:Vad som dock förvånar mig är att det går utan problem att köra det från den livusb jag skapat, alltså innan jag startar själva installationen...
Ubuntu på Timeline 1810
Rastignac, jag är på väg att ge mig in i samma äventyr som du. En Aspire Timeline 1810TZ är beställd och jag har som ambition att installera Ubuntu på den. Tänkte dock vänta på 9.10 och Win 7-uppgraderingen och då börja med en dual boot för att på sikt gå över till bara Ubuntu. Hur har det fortsatt för dig? Du hade problem i början men har du kommit längre nu?