Inspelning fungerar inte!

Problem med att spela musik, film osv.
pgb
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inspelning fungerar inte!

Inlägg av pgb »

Hej alla glada ubuntu användare,
Skrev ett litet inlägg igår om att jag inte hörde något ljud. Det är nu fixat men jag kan inte spela in från mic eller line in. Jag har kollat en hel del inställningar men utan resultat. PLS help me!!!
Sualo

Re: Inspelning fungerar inte!

Inlägg av Sualo »

Hejsan
Om du öppnar en terminal och skriver alsamixer så kan du se och ställa in ljudnivåerna för ljudkortets kanaler. Så titta där om det inte är så att mic och line-in är nedskruvade. Om så är fallet så skruvar du upp volymen genom att flytta dig mellan kanalerna med höger och vänster pil och öka volymen med upp-pilen. Om någon kanal är "mutad" så "unmutar" du med m-tangenten.
Ha det
Jonas
pgb

Inlägg av pgb »

Hej och tack för tipset. När jag gick igenom mixern hittade jag mic 1 inställningen. Men den hadde inte någon stapel där du kunde se vilken volym som var inställd. Hur får jag igång den??
Tacksam för svar.
//pgb
pgb

Inlägg av pgb »

Hej igen alla glada. Har försökt allt men jag får ingen signal från miken eller line in. Hjälp! Några tips!

MVH//Gunnar
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

pgb skrev:Hej och tack för tipset. När jag gick igenom mixern hittade jag mic 1 inställningen. Men den hadde inte någon stapel där du kunde se vilken volym som var inställd. Hur får jag igång den??
Tacksam för svar.
//pgb
Ibland i alsamixer får man "typ scrolla" till höger eller vänster för att se alla staplarna, tror att det är höger och vänster-pil man använder.
Du får testa!
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Har du någon högtalare-symbol upp i panelen ? Högerklicka på den och välj "Öppna volymkontroll". Kolla om mikrofonen finns med där och är aktiverat.
Om inte, klicka på inställningarna och bocka för mikrofonen.
Öppna sedan volymkontrollen igen och ställ in mikrofonenn där.

LJ

EDIT: Komplettera med en länk:

http://www.littlejohn.se/?q=node/422
pgb

Inlägg av pgb »

Hej alla glada!
Har testat det och mic-symbolen finns där. Jag ska försöka att uppdatera drivrutinen till ljudkortet och se om det fungerar. Några ytterliggare tips?
Mvh//Gunnar
pgb

Inlägg av pgb »

Hej igen!
Har uppdaterat rutinerna men det fungerar fortfarande inte! such. Köpa nytt ljudkort? Har även ett inbyggt ljudkort i moderkortet men den fungerar inte heller. Några tips om lämpliga ljudkort?? Tacksam för svar. Mvh//PGB
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"