Felmedelande vid uppgradering till 8.10

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Kattegatt

Felmedelande vid uppgradering till 8.10

Inlägg av Kattegatt »

Hej Hej!

Har äntligen fått tummen ur röven och installerat Ubuntu.
Eftersom att jag först och främst vill prova på Ubuntu och se hur det är och sånt så installerade jag det via Wubi.

Jag laddade ner Ubuntu 9.04, brände ner på CD och in i datorn, men det ville inte fungera. Jag prövade då istället at installera 8.04 via Wubi för att senare upgradera 8.04 till 9.04.
Installationen av 8.04 gick fint fint och jag satte igång med att upgradera Ubuntu 8.04 till 8.10, men Ungefär halvvägs genom upgraderingen fick jag ett felmedelande som löd något med:

Corba-fel: ID:omg.org/CORBA COMM_FAILURE: 1.0

upgraderingen fortsatte sedan på som vanligt och jag kunde sedan starta igång Ubuntu 8.10 utan några märkbara problem.

Men innan jag upgraderar igen från 8.10 till 9.04 undrar jag vad detta felmedelande betyder? vad är det för nåt? och om det är lugnt om jag fortsätter min upgradering till 9.04 eller om jag ska installera om allt igen och försöka mig på en ny upgradering för att se om det går bättre?

Jag googlade lite på felmedelandet, men eftersom att jag är så mycket nybörjare man kan bli på Ubuntu blev jag inte mycket klokare av detta.
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Felmedelande vid uppgradering till 8.10

Inlägg av Sprak »

Hej och välkommen till forumet!

Jag har själv inte råkat ut för felmeddelandet du beskriver, men det verkar inte vara någon fara.
Det verkar ha någonting att göra med saker som är anslutna till datorn via tex USB och problemet ska tydligen försvinna så fort datorn startas om, så du kan lungt uppgradera vidare till 9,04.

Lycka till!

PS.
Vad var det som inte fungerade i ditt första försök med att installera 9,04 via wubi? Senast jag installerade det tror jag att det inte behövdes brännas ut på skiva utan det räckte med att ha själva iso-filen.
DS.
Kattegatt

Re: Felmedelande vid uppgradering till 8.10

Inlägg av Kattegatt »

Att man kunde installera den med iso-filen var något som jag inte visste, men nu vet jag ju det till nästa gång.

Jag vet faktiskt inte riktigt, fick bara ett meddelande som hänvisade till en loggfil och denna loggfilen lyckades jag inte hitta. Antog att det var ett fel på CD:n men det var det nog inte eftersom att den klarade CD-testet.

Fast åandra sidan var det ju lite roligare att installera 8.04 och få använda terminalen för att uppgradera. Att det gick att använda Uppdateringshanteraren för att uppgradera till nästa dist var något som jag upptäckte senare, men är ju lite roligare med terminalen :)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"