Har Kubuntu 9.04 på en av datorerna.
Ville lägga in två till, däribland crunchbanglinux och puppy.
MEN... när jag kommer till steget att dela upp partioner och liknande så får jag ett felmeddelande jag inte vet hur jag ska kringgå:
"Testet av filsystemet av typen ext3 på partion nr. 1 på SCSI1 (0.0.0) (sda) hittade okorrigerade fel.
Om du inte går tillbaka till partionsmenyn och korrigerar de här felen så kommer partionen användas i befintligt skick."
har att välja på Gå tillbaka eller Fortsätt. Väljer jag fortsätt så avbryter den det.
någon som har någon idé?
installera fler distr...
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
installera fler distr...
/yours truly Mr Pop
- philip5
- HC-IRCare
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: installera fler distr...
Prova att köra en fsck på den partitionen som krånglar för dig. Det kanske du inte kan göra från installationen men du kan göra det ifrån kubuntu.
Skulle det vara kubuntus rootparition (/) som ska checkas så är det lite svårare från kubuntu eftersom en partition man kör fsck på inte får monterad. Det kan du lösa genom att i en terminal skriva:
När du sedan startar om datorn kommer den checka patitionen.
Du kan ju också redan innan fixa till alla partitioner från kubuntu som du vill ha vid installationerna så har du de klara och bara att välja. Antingen med
partitionmanager (qt/kde app) eller
gparted (gtk-app) som är bra lösningar med grafiskt gränssnitt för att fixa till sånt.
Skulle det vara kubuntus rootparition (/) som ska checkas så är det lite svårare från kubuntu eftersom en partition man kör fsck på inte får monterad. Det kan du lösa genom att i en terminal skriva:
Kod: Markera allt
sudo touch /forcefsck
Du kan ju också redan innan fixa till alla partitioner från kubuntu som du vill ha vid installationerna så har du de klara och bara att välja. Antingen med

-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
-
Tack!philip5 skrev:Prova att köra en fsck på den partitionen som krånglar för dig. Det kanske du inte kan göra från installationen men du kan göra det ifrån kubuntu.
Skulle det vara kubuntus rootparition (/) som ska checkas så är det lite svårare från kubuntu eftersom en partition man kör fsck på inte får monterad. Det kan du lösa genom att i en terminal skriva:När du sedan startar om datorn kommer den checka patitionen.Kod: Markera allt
sudo touch /forcefsck
Du kan ju också redan innan fixa till alla partitioner från kubuntu som du vill ha vid installationerna så har du de klara och bara att välja. Antingen medpartitionmanager (qt/kde app) eller
gparted (gtk-app) som är bra lösningar med grafiskt gränssnitt för att fixa till sånt.
Ska kolla på det och det låter rimligt att redan innan fixa alla partitioner.
Återkommer med resultat
/yours truly Mr Pop
-
fick det att fungera om jag installerade Kubuntu först och #! sen. Använde gparted och delade upp partitionerna innan.
Men nu har jag inte /home på samma ställe som båda. Går kanske inte när det är olika system? eller? på crunch har jag den på samma som systemet, men Kubuntu har den där jag valde att ha den, en partition på 50 gig, skulle ju vilja ha samma ställe för #!
I ubuntu/kubuntu-datorn funkar det...
Men nu har jag inte /home på samma ställe som båda. Går kanske inte när det är olika system? eller? på crunch har jag den på samma som systemet, men Kubuntu har den där jag valde att ha den, en partition på 50 gig, skulle ju vilja ha samma ställe för #!
I ubuntu/kubuntu-datorn funkar det...
/yours truly Mr Pop