X startar inte
X startar inte
Igår när jag startade Karmic Koala kom jag endast till konsolläget.
Körde update och upgrade men det hjälpte inte.
Har ett Nvidiakort.
Är det något allmänt strul just nu med Koala eller är det bara jag som upplevt problemet?
Jag har inte gjort någon nogrann undersökning eftersom jag har flera OS att välja på.
Körde update och upgrade men det hjälpte inte.
Har ett Nvidiakort.
Är det något allmänt strul just nu med Koala eller är det bara jag som upplevt problemet?
Jag har inte gjort någon nogrann undersökning eftersom jag har flera OS att välja på.
- rewz
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Re: X startar inte
Har samma problem går inte ens att köra en reconf av x
Tacksam för hjälp!
Tacksam för hjälp!
Körde apt-get update och apt-get upgrade idag igen.
Jag kommer fortfarande bara till konsolläget...
Jag kommer fortfarande bara till konsolläget...
- rewz
samma här, körde även en dist-upgrade fick ner en ny kärna men problemet kvarstår....
Testa att posta din fråga på http://ubuntu.se/forum/forum.php där finns det betydligt fler proffs på Ubuntu.rewz skrev:samma här, körde även en dist-upgrade fick ner en ny kärna men problemet kvarstår....
Själv avvaktar jag...
Som jag sa innan så har jag flera OS att välja på när jag startar min dator.
- rewz
Gjorde som du skrev ställde frågan där och fick hjälp av Plun.
Installerade om Nvidia drivern med
sudo apt-get install --reinstall nvidia-glx-185
startade om datorn.
Tack Plun!
startade om datorn.
Tack Plun!
Du menar att fungerar nu?rewz skrev:Gjorde som du skrev ställde frågan där och fick hjälp av Plun.
startade om datorn.
Tack Plun!
Ska testa imorgon.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Nu är vi tre st med problem med Koalan.
För mig började det i samband med den näst sista uppgraderingen. Den gick inte att genomföra. Paket i konflikt. Trasiga, i vart fall. Har försökt att lägga en helande hand på dem, via Synaptic. Det låter sig inte göras. Den senaste uppgraderingen gick följdaktligen inte heller igenom. Samma felangivelse. Samma meningslösa försök till att meddelst "healing", skapa reda i oredan.
Även jag ligger lågt nu. Får vänta till dess det blir betastadie. Nyinstallation.

* edit * Oooopppsss . . . här gick det undan. Två inlägg, under tiden som jag "pekfingervalsade" fram mitt gråtinlägg. Det ser ut som om det löser sig för er, då. Gott. Själv hasar jag mig ner på stengolvet och blickar framåt , mot "betan". Bettan sover redan.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Den gode plun ! ! !
Killen är helt underbart väl insatt och väl informerad. Både ert problem, samt mitt eget, är nu åtgärdat med info. Det bara lirar, här hos mig.
Alla svaren i slutet av denna tråd. Svaret jag behövde finns i inlägg #24.
Problemet hade tydligen drabbat andra också. Plun han hittar allt av värde. Ubuntuguru, på många sätt och vis.
Nu lirar min Koala igen. . . Så skönt!

Killen är helt underbart väl insatt och väl informerad. Både ert problem, samt mitt eget, är nu åtgärdat med info. Det bara lirar, här hos mig.
Alla svaren i slutet av denna tråd. Svaret jag behövde finns i inlägg #24.
Problemet hade tydligen drabbat andra också. Plun han hittar allt av värde. Ubuntuguru, på många sätt och vis.
Nu lirar min Koala igen. . . Så skönt!
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Nu fungerar Karmic Koala för mej oxå.
körde apt-get install nvidia-glx-185
Plun är inte så dum som han ser ut
Du ska mycket tack plun !!!
mvh Rune.K
körde apt-get install nvidia-glx-185
Plun är inte så dum som han ser ut

Du ska mycket tack plun !!!
mvh Rune.K
- Getmarken
Inte jag heller lyckades starta koalan förrän jag testade skivan på min laptop utan problem. Så när jag hade bytt till ett enklare grafikkort fungerar även min desktop. Mitt ordinarie grafikkort ATI HD4890 var problematiskt även i 9.4. Ska bli spännande att kolla hur det kommer att se ut när jag nu har gjort uppdateringarna. Jag håller tummarna för att jag ska slippa låsningar med den ordinarie grafiken. /Lasse
- Getmarken
Tyvärr misslyckades jag att få igång koalan med det ordinarie grafikkortet. Jag hade installerat ATI Catalyst innan men det hjälpte inte. Annars ser det fint ut med en del uppsnyggningar. Det bästa för min del är att kärnan nu möjliggör köning av mitt DBV-T kort. Jag får vänta tills jag får intressanta fixningar till att få igång X-servern. Lasse