Dåligt ljud i Mint7

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
xrx3z
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Dåligt ljud i Mint7

Inlägg av xrx3z »

Jag har väldigt dåligt ljud i Mint, det lixom distar...det är ungefär som om jag skulle ha för högt ljud och högtalarna/hörlurarna inte pallar med...men jag spelar jättelågt för att det inte ska höras så mycket skrapande ljud. Vet inte om det måste installeras nya drivisar eller nåt? Jag har ett P5LD2 ASUS moderkort med ljudkortet integrerat. I Win7 använder jag SoundMax drivisar. Jag har testat alla inställningar i ljudinställningar men får inte till det.

/X.
Bild
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Dåligt ljud i Mint7

Inlägg av Dagon^ »

xrx3z skrev:Jag har väldigt dåligt ljud i Mint, det lixom distar...det är ungefär som om jag skulle ha för högt ljud och högtalarna/hörlurarna inte pallar med...men jag spelar jättelågt för att det inte ska höras så mycket skrapande ljud. Vet inte om det måste installeras nya drivisar eller nåt? Jag har ett P5LD2 ASUS moderkort med ljudkortet integrerat. I Win7 använder jag SoundMax drivisar. Jag har testat alla inställningar i ljudinställningar men får inte till det.

/X.
Har du kört alsamixer och kollat PCM etc. där?
Skriv i terminal:

Kod: Markera allt

alsamixer
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
xrx3z
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av xrx3z »

jag har varit in i alsamixer, men vad ska jag göra där? jag har dragit och härjat lite i staplarna men det hjälper inte...
Bild
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

xrx3z skrev:jag har varit in i alsamixer, men vad ska jag göra där? jag har dragit och härjat lite i staplarna men det hjälper inte...
Då har du iaf varit en bit på väg i din felsökning :)
När jag hade problem med distat ljud så var det PCM som låg lite högt så det hjälpte för mig men detta har jag nog aldrig hört talas om ??? Jag ska googla lite och se vad jag finner.
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Hittade en guide, visserligen för Intel ICH men det kanske funkar för dig med. I värsta fall får du backa processen bara.

http://forums.linuxmint.com/viewtopic.p ... 9&p=162577
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"