Skapa custom boot-CD/USB

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
markus.lar
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Skapa custom boot-CD/USB

Inlägg av markus.lar »

Hej!

Jag hjälper vänner och bekanta (samt mig själv!! :P) då och då med olika service/supportärenden på datorer.

Hur gör jag för att skapa en boot-bar cd-skiva där jag vid start kan välja mellan ett par olika linuxdistars liveversion, samt Hirens boot Cd, Ubuntu rescuedisc osv?
En multiboot-cd/USB med andra ord.

/Markus
Senast redigerad av 1 markus.lar, redigerad totalt 25 gånger.
cosw

Re: Skapa custom boot-CD/USB

Inlägg av cosw »

Har du kollat http://unetbootin.sourceforge.net/, vet inte om det kan installera flera distributioner samtidigt?
markus.lar

Inlägg av markus.lar »

Det är en bra startidé. Jag tror nog att det kanske går att instalera flera distar på ett usb, via unetbootin.
Dock vet jag inte om programmet skriver över filer om liknande mappar finns? T ex boot-mappen eller liknande.

Men frågan är sen, hur väljer jag dist vid boot? Kanske går att installera grub på usb-minnet/cd-skivan?

Vad tror ni om det?
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

En sida om att skapa en Boot-DVD Creating a Linux Multi-Boot DVD. Finns nog fler metoder att fixa till det, men att testa iso-filen i virtualbox före bränning verkar smart.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
markus.lar

Inlägg av markus.lar »

Spännande! Jag ska prova det när tid ges!

Tack!
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"