Konvertera bildformat Löst

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
paganini
Kontakt:

Konvertera bildformat Löst

Inlägg av paganini »

Hej
Ursäkta min okunniga fråga, men finns det något program som kan konvertera många tiff-filer till jpg i ett svep, utan att jag måste öppna dom en och en och "spara som"? :P
Senast redigerad av 1 paganini, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Konvertera bildformat

Inlägg av micke_nordin »

Installera programmet imagemagick sedan kan du använda detta skript:

Kod: Markera allt

#!/bin/bash
for i in $(ls *.tif); do
	convert $i "$i.jpg"
done
spara skriptet i en textfil som convert.sh (för enkelhetensskull) i samma mapp som filerna du vill konvertera
öppna sedan en terminal och kör dessa komamndon:

Kod: Markera allt

cd /sökvägen/till/dina/bilder
chmod +x convert.sh
./convert.sh
Då skall alla filer som slutar på .tif bli konverterade. Har du enannan filändelse kan du ändra raden for i in $(ls *.tif); do till det som passar, t.ex for i in $(ls *.TIFF); do

/Micke
paganini
Kontakt:

Inlägg av paganini »

Tack för svar. Men oj, det lät komplicerat. Jag har ca 80.000 bilder indelat årsvis i kataloger fom år 1959 till 2009, och varje katalog har ca 50-200 tiff-bilder som jag skulle vilja konvertera. Då måste jag mao skriva "konverteringskommandot" för varje katalog. Eller? :o
Finns det inget enklare sätt/program utan att behöva skriva kommandon?

Michael
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Går även alldeles utmärkt att göra i digikam (http://www.digikam.org) om du testat det? Det är ju för övrigt enligt mig bästa programmet för hantering av ens bilder bortsett från bildhantering som man gör med gimp... När man testat förstår man skillnanden... :)

Nackdelen med digikam är att om man kör gnome så är digikam ganska hårt bundet till kde vilket gör att man får en massa sådana libs på köpet.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
paganini
Kontakt:

Inlägg av paganini »

Ok, installerat och testat med digikam. Fungerar klockrent, snabbt och smidigt. Tack för hjälpen :) :)
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"