Ljudet fungerar inte! LÖST!

Problem med att spela musik, film osv.
pgb
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ljudet fungerar inte! LÖST!

Inlägg av pgb »

Hej alla glada! Här är en ledsen nybörjare! Lyckades att installera ubuntu 9.04 inga problem, men när jag skulle lyssna på mina ljudfiler sprack det! Inget ljud! Har kontrollerat mitt ljudkort och det är det inget fel på. Alla ljudinställningar verkar ok! Missat nått?? :(
Senast redigerad av 1 pgb, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ljudet fungerar inte!

Inlägg av xtr3m3 »

Vad har du för ljudkort och har du öppnat volyminställningara i aktivitetsfältet och kollat så att dom reglage som ska vara uppdragna är det?
Bild
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Det kan kanske vara så att du inte har installerat de nödvändga codecsen för dina filer?

Har faktiskt skrivit en liten text just för detta ändamål! FInner du nedan.
http://www.danielholm.se/novis-p%C3%A5-ubuntu

Om det dock fortfarande inte skulle fungera så öppna en terminal och kör 'lspci'. Kopiera sedan all output och posta det här.
pgb

Inlägg av pgb »

pg@pg-studion:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82865G/PE/P DRAM Controller/Host-Hub Interface (rev 02)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 82865G/PE/P PCI to AGP Controller (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) USB UHCI Controller #1 (rev 02)
Hej Holmen, Här kommer informationen:

00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev c2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) IDE Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) SMBus Controller (rev 02)
01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Radeon R350 [Radeon 9800 Pro]
01:00.1 Display controller: ATI Technologies Inc Radeon R350 [Radeon 9800 Pro] (Secondary)
03:06.0 FireWire (IEEE 1394): Agere Systems FW323 (rev 61)
03:08.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) integrated LAN Controller (rev 02)
03:0b.0 Multimedia audio controller: Creative Labs SB Audigy (rev 04)
03:0b.1 Input device controller: Creative Labs SB Audigy Game Port (rev 04)
03:0b.2 FireWire (IEEE 1394): Creative Labs SB Audigy FireWire Port (rev 04)
03:0f.0 Communication controller: Conexant Systems, Inc. HSF 56k HSFi Modem (rev 01)
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Hmmm.... det kortet ska fungera, vad jag har försått. Testa med att öppna Volymkontrollen och kolla så att det inte är någon kanal som är avaktiverad. Man gör det under någon avancerad inställning har jag för mig, kör Karmic nu och den är borttagen.
pgb

Inlägg av pgb »

Hej Holmen,
A never ending story!!! Jag tror att jag har testat allt. Genom spelare via webben dvd och cd men inget ljud. Mycket konstigt. Det verkar som om ubuntu har konfigurerar rätt när jag installerade programvaran men ändå inget ljud! Ska kolla om det har hänt något i själva datorn. Bytte nätdel för ett tag sedan men matningen via pci borde fungera. Nej där i ligger nog inte felet. Har du fler tips??
mvh // PGB
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Har du även testat med pulse-audio manager? Den ska finnas i Program > Ljud och video (jag är alltid lite osäker på vad som finns med från början och vad jag installerat i efterhand, men den finns i förråden).
I pulse-audio Manager kan man under fliken Devices välja aktuellt ljudkort och sen klicka på Properties och då finns det ev ytterligare inställningsmöjligheter. Jag kan inte säga exakt hur det ser ut, för jag har ett annat ljudkort.

Det finns lite fler felsökningstips här https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Välkommen till forumet pgb.

Jag hoppas att vi, du, jag och övriga medlemmar här på forumet, gemensamt skall komma fram till
en lösning på ditt problem. Jag vill börja med att ge dig ett tips, samt en länk till en annan sida här
på forumet, där liknande problem har avhandlats. Testa gärna vår sökfunktion. Det finns fler trådar
där, att kolla igenom. Man får oftast ett eller annat värdefullt tips, eller info om sådant som man
tidigare inte har vetat om. ;)

Tipset:
som tidigare i tråden, skriv in alsamixer i en terminal. Denna gång bara alsamixer.
Du får upp bilden som tidigare har nämnts. Gå med piltangenten från vänster till höger, från stapel till
stapel. Om du har beteckningen " MM " längst ned, i någon av staplarna, stanna upp där, skriv
" m ". Tryck enter och MM skall vara borta. Det är avsikten med övningen, att få bort dem.

Stega dig fram via piltangenten, till dess att alla noteringar om MM är borta. Detta kan vara vad som
behövs. Stäng ner, starta om. Tukken håller tummen.

Se även denna tråd.
Ytterligare en.

Till slut, en undran, har du klickat i för "backports" i system > administration > programvarukällor > uppdateringar ?
Det skulle du rent av kunna börja med att göra, starta om burken och kontrollera om det gav dig något.

Ja, ja, någonstans skall man börja. Det är en fråga om att inte ge upp. Det mesta löser sig. Jag ber dig
om att kolla in webbsideadresserna här nedanför, i min signatur. På de ställena kan du få ytterligare info.

Tukken tummar för dig och, som sagt, välkommen till oss! ;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
pgb

Inlägg av pgb »

Toppen!! Nu fungerar det toooooppppeeeennnn! Tack alla för era råd och hjälp. Speciellt tack till Tukken och Holmen era råd hjälpte speciellt ditt Tukken med "MM" problemet. Efter det funkar det !! Tack ! Tack ! Tack ! ni är bäst utan protest!
Mvh//PGB
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Gott att det löste sig.
Detta med ljud har varit en "Lisa" för Linux. Det börjar bli bra nu.
M = mute = "stum", "tyst".

Välkommen in i gänget. Nu vet du vad som krävs av dig . . . ;D
framöver, någon gång, om du ser någon ny här, eller annorstädes,
och som behöver din hjälp, så dela med dig av det du har. Det kan
vara vad som behövs.

Ibland funkar det, ibland inte, det viktiga dock, det är att vi försöker
hjälpa varandra. På vandringen mot en ljusare värld, långt från dyra
och inlåsta varianter av datormjukvara. ;D

Hoppas din fortsatta vandring i ljuset, blir bestående god.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Re: Ljudet fungerar inte! LÖST!

Inlägg av HOLMEN »

Underbart att det löste sig! Välkommen åter ifall du skulle få problem igen ;)
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"