Min laptop har ändrat betéende vid boot. Vet inte om att jag ändrat något. När Ubuntu loggan och det vandrande bandet synts en stund slår den om till textläge. Det kommer en massa rader som slutar med "[ OK ]". Det första "Reading files to boot". Det sprutar fram en massa sådana rader och sedan slår den om till ordinarie grafikläge igen.
Hur återställer jag det vanliga uppförandet?
Ändrat uppförande vid boot
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Ändrat uppförande vid boot
Du kan ju testa detta. Lite krångligt sätt kanske men...
Öppna terminalen i Program/Tillbehör eller klicka alt + F2 och skriv gnome-terminal.
Sen skriver du först detta kommado i terminalen och anger ditt inloggningslösenord:
Sen:
Hoppas att det löser ditt problem. Kommandona som jag skrev först avinstallerar uppstartsbilden och det andra installerar den igen
Hittade även detta på en sida. Vet dock inte vad det gör så du testar på egen risk:
Öppna terminalen i Program/Tillbehör eller klicka alt + F2 och skriv gnome-terminal.
Sen skriver du först detta kommado i terminalen och anger ditt inloggningslösenord:
Kod: Markera allt
sudo apt-get remove --purge usplash-theme-ubuntu
sudo apt-get install usplash-theme-ubuntu
Hoppas att det löser ditt problem. Kommandona som jag skrev först avinstallerar uppstartsbilden och det andra installerar den igen

Hittade även detta på en sida. Vet dock inte vad det gör så du testar på egen risk:
sudo update-alternatives --configure usplash-artwork.so
Choose usplash-default.so for the brown Ubuntu splash.
Then, run sudo dpkg-reconfigure linux-image-`uname -r`

Försökte med ditt förslag, men tyvärr hjälpte det inte ......
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Vid uppstartshanteraren grub, tryck "Esc" och sen "e" på ubunturaden, tryck "e" igen på kernalraden.
efter root=UUID=..... så brukar det stå " ro quiet splash" gör det inte det så redigera och tryck "Enter" och sen "b" för att boota.
Fungerar det så skriv in ändringen permanent med Program->Tillbehör->Terminalen->
Fungerar det inte så välj "Recovery mode" vid uppstart, välj "fsck kontrollera filsystem" och sen "Resume normal boot"...
efter root=UUID=..... så brukar det stå " ro quiet splash" gör det inte det så redigera och tryck "Enter" och sen "b" för att boota.
Fungerar det så skriv in ändringen permanent med Program->Tillbehör->Terminalen->
sudo gedit /boot/grub/menu.lst