Syftet med forumet?

Diskussion gällande forumet
Xcore

Re: Syftet med forumet?

Inlägg av Xcore »

Urban Anjar skrev:Det ligger en himla massa i det du skriver, jag skulle nog ha skrivit samma sak för ett halvår sedan eller så. Sen dess har jag sett det här forumet trasas sönder, till stor del av folk som inte delar ubuntus värderingar, som kanske rent av har kommit hit för att lägga krokben för Ubuntus fantastiska utveckling. Vi står och trampar vatten på grund av att högröstade ubuntumotståndare tagit alldeles för stor plats, för mycket av vårt fokus och vår energi.

Ändå önskar jag att jag kunde tycka som du, men jag får inte riktigt till det i mitt huvud. Hur håller vi fokus och styrfart, hur uträttar vi saker och ändå behåller takhöjden? Övertyga mig om att det går!

Sen finns det flera bra allmäna linuxforum, där man kan snacka både Ubuntu och andra distar.
Det är nog så att utmärksammhet drar alltid folk. Det är förvånansvärt många på det här forumet som inte kör Ubuntu alls, eller kör något liknande, som Mint till exempel. Många av dem är väldigt kunniga i alla fall på Ubuntusupport. Det är inte så lyckat om de ser Ubuntu som en rival till "deras dist" förstås, det kan jag hålla med om. Jag har sett ganska många inlägg här om vilken dist som är bäst osv.

Jag vet ärligt talat inte hur man skall göra för att få forumet "mer" Ubuntu än vad det är nu. Jag tror att alla distar och OS kan finnas i forumet, förutsatt att man håller sams och inser att det är ett forum för Ubuntu och inget annat.

Men, tittar vi på det så är bara en liten del av forumet något annat än Ubuntu egentligen. De flesta forumdelar handlar enbart om Ubuntu.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

http://www.debiansverige.se/ verkar ledigt, annars finns det flera allmäna linuxfora. linuxportalen.se är trivsam.
SID kanske kan starta det?

Han är ju duktig på Debian!

Han skulle vara en STOR tillgång till ett sånt svenskt forum!

Men det lär väl inte hända!?

:'(
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag vet ärligt talat inte hur man skall göra för att få forumet "mer" Ubuntu än vad det är nu.
Återigen....slussa folk till rätt ställe!

:D
Xcore

Inlägg av Xcore »

Harlekin33 skrev:
http://www.debiansverige.se/ verkar ledigt, annars finns det flera allmäna linuxfora. linuxportalen.se är trivsam.
SID kanske kan starta det?

Han är ju duktig på Debian!

Han skulle vara en STOR tillgång till ett sånt svenskt forum!

Men det lär väl inte hända!?

:'(
Det har mycket med hur stor användarbas som finns. Funnes det många Debiananvändare i Sverige skulle det garanterat finnas ett forum också. Men det är samma sak med många andra distar också som inte har den stora användarbas som Ubuntu har.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Det har mycket med hur stor användarbas som finns
Jag tror basen är ganska bra!

Så där ligger nog inte problemet!

8)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Nu återgår vi till trådens ämne, annars låser jag tråden!
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Urban Anjar skrev:
[---]
Det ligger en himla massa i det du skriver, jag skulle nog ha skrivit samma sak för ett halvår sedan eller så. Sen dess har jag sett det här forumet trasas sönder, till stor del av folk som inte delar ubuntus värderingar, som kanske rent av har kommit hit för att lägga krokben för Ubuntus fantastiska utveckling. Vi står och trampar vatten på grund av att högröstade ubuntumotståndare tagit alldeles för stor plats, för mycket av vårt fokus och vår energi.
[---]
Är det verkligen så? Så har inte jag tolkat situationen. Det är möjligen, jag säger möjligen, ett fåtal högröstade som inte delar ubuntus värderingar, men dom hade inte kunnat göra ett skit om det inte hade "krattats" för dom. En bland flera orsaker till att forumet blöder är tidigare olösta schismer mellan gamla medlemmar. Dessa poppar upp med jämna mellanrum. I den miljön är det inte svårt att trolla...
Xcore

Inlägg av Xcore »

Harlekin33 skrev:

8)
Vi kan säga så här Harlekin33

Tittar vi på de internationella forumen och jämför lite?

Debian har 17.187 medlemmar
Ubuntu har 896.562

En viss skillnad.

Puppy Linux däremot har nästan lika många medlemmar som Debianforumet.

Det är nog orsaken till att så många andra sökt sig hit till svenska Ubuntu.

Då är frågan.

Kör man ut de som inte kör Ubuntu eller låter man dem stanna?

Jag skulle föreslå att man låter dem stanna eftersom det säkert skulle gynna Ubuntu Sverige som sådant, trots lite strider ibland. Aktivitet är viktigt.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Urban Anjar skrev:
Xcore skrev:
Urban Anjar skrev:Ja, men jag börjar alltmer tro att ett sådant forum med blandat snack kräver att man kvalitetssäkrar medlemmarna. Jag trodde i min naivitet när jag kom hit att alla stod bakom Ubuntus filosofi och i alla fall i någon rimlig omfattning använde Ubuntu. Ja, undantaget nybörjarna, som helt naturligt känner sig för, lär sig och sedan så småningom tar ställning till om Ubuntu är något för dem. Nu ser jag mer och mer omkring mig folk som orerar vitt och brett om andra OS och inte ställer upp bakom Ubuntus filosofi. Såna människor får naturligtvis finnas också, men de har inte här att göra.

Nu är det kanske i praktiken svårt att göra en sån kvalitetssäkring och då blir man kanske tvungen att i stället ansa bland tavlor och trådar (jag går knappt ut i trädgården utan en sekatör och den attityden får kanske våra trädgårdsskötare också ha).
Det är så här Urban. Många har inte kommit hit direkt för Ubuntu utan för antalet medlemmar och att det kanske saknas ett svenskt forum för deras dist. Många kör antingen en annan Linuxdist, Windows eller OS X, eller så kör de flera olika operativsystem.

Jag skulle tro att situationen är ganska lik i många andra Ubuntuforum också. Ubuntu blev snabbt största disten och därför drogs folk dit. En styrka med ett forum är antal medlemmar och aktivitet, detta gör att fler gärna söker sig dit. Och det "kan" gynna Ubuntu, aktivitet är aldrig fel. Ett forum fullt av liv är så mycket mera lockande att bli medlem i än ett som har dåligt med aktivitet.

Skulle det enbart snackas Ubuntu eller enbart support rent av så skulle nog forumet tappa ganska mycket på det tror jag. Huvudsyftet är Ubuntu givetvis men det finns nog plats för lite övrigt snack också skulle jag tro. Folk behöver koppla av lite också när det loggar in hit. En trevlig lättsam stämning ihop med datasnack funkar nog ganska bra förutsatt att medlemmarna håller en god ton mot varandra.

Och det där med filosofi. Jag skulle tro att många som kommer att köra Ubuntu inte har så mycket uppfattning annars än att det fått ett gratis OS att surfa nätet med. ;)

Linux har aldrig förut i sin historia varit riktad till en sån här målgrupp, dvs okunniga datoranvändare, därför får man nog tänka om lite till vilka man riktar Ubuntu till. ;)
Det ligger en himla massa i det du skriver, jag skulle nog ha skrivit samma sak för ett halvår sedan eller så. Sen dess har jag sett det här forumet trasas sönder, till stor del av folk som inte delar ubuntus värderingar, som kanske rent av har kommit hit för att lägga krokben för Ubuntus fantastiska utveckling. Vi står och trampar vatten på grund av att högröstade ubuntumotståndare tagit alldeles för stor plats, för mycket av vårt fokus och vår energi.

Ändå önskar jag att jag kunde tycka som du, men jag får inte riktigt till det i mitt huvud. Hur håller vi fokus och styrfart, hur uträttar vi saker och ändå behåller takhöjden? Övertyga mig om att det går!

Sen finns det flera bra allmäna linuxforum, där man kan snacka både Ubuntu och andra distar.
Jag är ledsen Urban, men på ett Ubuntu forum kan du inte välja vilka som blir medlemmar. Eller väljer att delta i forumet. Ett sådant resonemang rimmar dåligt med Ubuntus mål och syfte. Det är ingen kamratklubb längre. Jag upplever att fallet är så här och på det andra Ubuntu forumet i Sverige. Öppna ögonen se er omkring hur funkar det på de verkligt stora Ubuntu forumen eller andra stora Linux forum (Fedora). Ta intryck, lär och bli inspirerade.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Xcore skrev:
Harlekin33 skrev:

8)
Vi kan säga så här Harlekin33

Tittar vi på de internationella forumen och jämför lite?

Debian har 17.187
Ubuntu har 896.562

En viss skillnad.

Puppy Linux däremot har nästan lika många medlemmar som Debianforumet.

Det är nog orsaken till att så många andra sökt sig hit till svenska Ubuntu.

Då är frågan.

Kör man ut de som inte kör Ubuntu eller låter man dem stanna?

Jag skulle föreslå att man låter dem stanna eftersom det säkert skulle gynna Ubuntu Sverige som sådant, trots lite strider ibland. Aktivitet är viktigt.
17.187 debianmedlemmar = Alltid något som går att bygga en grund på!

Hur många ca: i sverige ???

:D
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev:Typ så här?
http://pcforallasmart.idg.se/bloggar/ub ... essid=1784
jag har publicerat den här texten med jämna mellanrum i lite modifierat skick
Jag ser personligen den texten som på gränsen till avskräckande. 'Vanligt folk' vill inte veta så mycket - och skall inte behöva det. Skillnaden mellan Windows och Ubuntu är samma som mellan Windows och OS X - det är ett annat operativsystem och med det så fungerar inte programvara gjord endast för Windows (och/eller OS X). Att gå in i saker som root-konton - även om detta är snyggt förenklat - är att skjuta över målet och med det verkar skrämmande för en normalanvändare.

Jag förklarar samma sak genom att beskriva GNU/Linux på höjden. I botten ligger en kärna. Ovanpå det ligger ett grafiskt skal och i toppen körs applikationerna. Det är inte helt korrekt eftersom det är en förenkling, men det illustrerar enkelt varför GNU/Linux t.ex. är säkrare. Vill ett virus (eller en hacker) in i kärnan så skall denna klättra från det grafiska ner till kärnan, och det kan man inte utan nyckel till källardörren - o.s.v, hehe...

Jag tror förresten inte att det är en dum idé att snegla på Apple's marknadsföring och deras argument då dessa i mycket är samma som Ubuntu's. Sedan lägger man på ytterligare fördelar som t.ex. programarkivet.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Xcore skrev:Jag tror att alla distar och OS kan finnas i forumet, förutsatt att man håller sams och inser att det är ett forum för Ubuntu och inget annat.
Ja, så länge inriktningen är att fullfölja uppdraget och gemenskapen stabiliserar sig så finns den ingen anledning till att man inte kan prata om andra distar och t.o.m. andra OS, men i dagsläget är vi inte där.

@Hylas & Urban

Tittar vi framåt istället för bakåt så tror jag alla är rätt överens. Styr tillbaka fokus till uppdraget med hjälp av ordning och reda - och då pratar jag inte moderation utan struktur ock kommunikation såväl internt som mellan ledning och medlemmar. Med en stabilare organisation kan vi sen fokusera på att förbättra och utöka, skapa projekt och vid tillfälle babbla strunt i lämpliga tavlor... ;D
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Men lol. Fattar ni inte att det inte går att "bestämma" vad forumet ska användas till? Fungerar ubuntu bra för de flesta, eller att folk hittar svar via ubuntu.se och ubuntuforums.org blir det så klart ganska lugnt i supportdelen här och då kommer andra diskussioner och ämnen att synas mer.

Så länge det inte handlar om bråk, spam eller liknande är syftet med det här forumet de diskussioner som startas spontant. I normalfallet är det så klart just supportrelaterade diskussioner som är de naturliga och därmed syftet med forumet.

Men som sagt kanske det vore intressant att dela upp forumet i support och övrigt nu?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

farmfield skrev:
Urban Anjar skrev:Typ så här?
http://pcforallasmart.idg.se/bloggar/ub ... essid=1784
jag har publicerat den här texten med jämna mellanrum i lite modifierat skick
Jag ser personligen den texten som på gränsen till avskräckande. 'Vanligt folk' vill inte veta så mycket - och skall inte behöva det. Skillnaden mellan Windows och Ubuntu är samma som mellan Windows och OS X - det är ett annat operativsystem och med det så fungerar inte programvara gjord endast för Windows (och/eller OS X). Att gå in i saker som root-konton - även om detta är snyggt förenklat - är att skjuta över målet och med det verkar skrämmande för en normalanvändare.

Jag förklarar samma sak genom att beskriva GNU/Linux på höjden. I botten ligger en kärna. Ovanpå det ligger ett grafiskt skal och i toppen körs applikationerna. Det är inte helt korrekt eftersom det är en förenkling, men det illustrerar enkelt varför GNU/Linux t.ex. är säkrare. Vill ett virus (eller en hacker) in i kärnan så skall denna klättra från det grafiska ner till kärnan, och det kan man inte utan nyckel till källardörren - o.s.v, hehe...

Jag tror förresten inte att det är en dum idé att snegla på Apple's marknadsföring och deras argument då dessa i mycket är samma som Ubuntu's. Sedan lägger man på ytterligare fördelar som t.ex. programarkivet.
Ja, det är på gränsen till avskräckande

Kombineras förstås med massor av inlägg om hur bra allting är ;D

Men allt har sitt pris, och det ska också fram.

Ursprungligen skrev jag det här som ett sorts genmäle till en korkad journalist som verkade tro att Ubuntu var precis som Windows, fast bättre och utgöt sin besvikelse i spalterna.

Kontentan är väl att ingenting kan vara likadant och bättre på samma gång. Ska man göra någonting bättre måste man göra på ett annat sätt.

Tanken att snegla på Apples marknadsföring är nog god - tror jag, fast de marknadsför visserligen väldigt mycket sin läckra hårdvara och där har vi ju allt och ingenting att erbjuda. Får snegla på det och fundera ett varv till. Över huvud taget är det nog Apple vi ska tävla med i mångt och mycket. Microsoft är passerade i det mesta utom marknadsandel, men jag skulle gärna se en fri Keynote till exempel eller iPhoto eller iTunes. Där har vi lite att kämpa med MS Offence tja, det är inget man jublar över.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev:Ja, det är på gränsen till avskräckande

Kombineras förstås med massor av inlägg om hur bra allting är ;D

Men allt har sitt pris, och det ska också fram.
Absolut, man skall som sagt inte ljuga eller dölja något eftersom det snabbt blir rätt uppenbart... Och jag menade snarare hur det var formulerat, inte informationen i sig själv... Säljsnack är lite som att gå på minfält, hehe, fast det är en själv som lägger ut minorna och kunden som säger vart man skall sätta fötterna...
Urban Anjar skrev:Tanken att snegla på Apples marknadsföring är nog god - tror jag, fast de marknadsför visserligen väldigt mycket sin läckra hårdvara och där har vi ju allt och ingenting att erbjuda.
Jo, det är precis det vi har. LIke säkert och enkelt som OS X fast man väljer hårdvara själv. ;D

Fast nu är vi inte riktigt där än, att Ubuntu är lika bra/enkelt som OS X, men det är inte långt kvar iaf...
Urban Anjar skrev:Över huvud taget är det nog Apple vi ska tävla med i mångt och mycket. Microsoft är passerade i det mesta utom marknadsandel, men jag skulle gärna se en fri Keynote till exempel eller iPhoto eller iTunes. Där har vi lite att kämpa med MS Offence tja, det är inget man jublar över.
Fast där håller jag inte med alls. Folk köper den kompletta produkten, maskin med OS, och där kan vi som sagt inte konkurrera med Apple - för även om jag skulle göra det så är det inte så många som skulle shoppa en Macbook Pro och direkt smaska in Ubuntu på den...
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

En sak är säker!

Jag kommer inte rätta mig efter nån överhöghet som tror att dom kan bestämma vad dom tycker att jag ska tycka, tänka, säga eller göra!!!

Jag är fri:

http://www.youtube.com/watch?v=-1LRD3DtFAo

>:D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Harlekin33 skrev:En sak är säker!

Jag kommer inte rätta mig efter nån överhöghet som tror att dom kan bestämma vad dom tycker att jag ska tycka, tänka, säga eller göra!!!

Jag är fri:

http://www.youtube.com/watch?v=-1LRD3DtFAo

>:D
Finessen är att det behöver du inte. Fri mjukvara finns i många smaker. Ubuntu har sin filosofi. Antingen gillar man den eller inte. Vi som gillar den hör hemma här.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Då vill jag heller inte hata såna som som L.J försöker tvinga en på ofria proram eller ofria andra program!!!!

EJ heller att såna som han försöker hjärntvätta andra att använda Ubuntu.se bara för att det bara passar bättre!!!

Sånt är inte bra för Ubuntu och skadar bara vårat rykte!!!

Dessutom att forumet är uppdelat i 2 forum skadar ännu mera!!!

Detta skadar Ubuntu mera än nåt annat!!!!

FATTAR NI INTE DET????

IDIOTER!!!!

Slå i hop forumen nu omedelbart!!!

8)
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Utanför ämnet: men endå on topic: Nej för jag gillar inte det där att visningsbilden ska vara ovanför inlägget. ;D
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Harlekin33 skrev:Då vill jag heller inte hata såna som som L.J försöker tvinga en på ofria proram eller ofria andra program!!!!

EJ heller att såna som han försöker hjärntvätta andra att använda Ubuntu.se bara för att det bara passar bättre!!!

Sånt är inte bra för Ubuntu och skadar bara vårat rykte!!!

Dessutom att forumet är uppdelat i 2 forum skadar ännu mera!!!

Detta skadar Ubuntu mera än nåt annat!!!!

FATTAR NI INTE DET????

IDIOTER!!!!

Slå i hop forumen nu omedelbart!!!

8)
Du kan bidra till ett lugnare forum genom att sluta med din "slugger-argumentation". Jag vill inte vara elak men du är överallt och eldar. Lugna ner dig lite.
Låst

Återgå till "Forum"