Syftet med forumet?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Syftet med forumet?

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev:Huvudsyftet är IMHO definitivt att supporta Ubuntu och att diskutera aktiviteter av olika slag för att marknadsföra Ubuntu.

Gör vi nåt annat, diskuterar existensen av en högre makt, teveprogram och kul webbsajter eller supportar andra operativsystem och program så gör vi det BARA för att vi tror att det det gagnar Ubuntu. Det vill säga för att folk trivs bättre här eller kanske rent av kommer hit av sådana skäl. Jag har försvarat café och debatt av just dessa skäl.

Ändrar vi uppfattning och finner att dessa ovidkommande diskussioner stör mer än de gör nytta ska vi fimpa dem omedlebart och utan sentimentalitet.

Alltså skapar de trivsel och en kamratlig stämning fyller de sitt syfte. Gör de det inte så ajöss. Demokratin här är underordnad Ubuntu. Det finns inget självändamål i att alla ska få säga vad som helst hur som helst. Det finns miljoner andra webbfora, det här är till för Ubuntu.
+1

Här ligger jag och Urban helt och hållet på samma linje.
Harlekin33 skrev:Vad tycker CF och Farmfield om detta?

Tycker dom precis som Ubuntu.se att man bara ska diskutera Ubuntu och support och dom som diskuterar nåt annat ska genast bege sig till dom sällsamma skogarna?

Eller ska vi ha forum för alla där alla kan känna sig välkomna?
Hehe, nu blir det andra gången idag som jag kommer in på samma sak och därför citerar jag mig själv från tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 46&start=0 som ju handlar om samma frågeställning. Notera också rödmarkerad text i citatet, mer specifikt den fetade delen, sett till multipla trådar med samma ämne...
farmfield skrev:Ubuntu-se.org, så som jag uppfattar att dom flesta egentligen ser det, har ett uppdrag. Uppdraget kan delas upp i ett antal delar, nedan sorterade efter den ordning som en nybesökare uppfattar det.
  • 1. Erbjuda information om Ubuntu i sverige och på svenska. (portalen)

2. Erbjuda en väg till att få tag på Ubuntu. (portalen)

3. Ge support för Ubuntu i Sverige. (forumet)

4. Agera hemmabas åt översättarna. (forumet)

5. Erbjuda en gemenskap för entusiaster. (forumet, mailinglistor, IRC m.m.)
Sedan har vi punkt 'x' som är att marknadsföra Ubuntu som ett alternativ till Windows och OS X. Denna punkt kan komma som första eller sista punkt beroende på hur man ser det. Notera igen att listan inte är sorterad efter vad som är viktigast utan efter den ordning som man uppfattar på resan genom websajten.

Egentligen så är gemenskapen minst viktig och mest viktig på samma gång. Den är mest viktig eftersom detta är en gemensamhetsdriven organisation och minst viktig sett till uppdraget.

Jag uppfattar fokus på gemenskapen som ett problem. Diskussioner om huruvida det skall vara ok att diskutera ditten och datten är kopplad till gemenskapen och med det då blir den viktigaste eller oviktigaste frågan beroende på hur man ser det. Det 'rätta' svaret bör väl bli att uppdraget kommer först och att gemenskapen kommer sist i uppdraget. Går debatterna ut över uppdraget så är vi på fel spår - och, oj, det har vi ju varit...

Nu var jag inne på att ta bort debattdelen av Ubuntu Café men ändrade åsikt efter ett antal bra argument för att behålla den. Dock tror jag att vi måste styra upp Cafét och debattdelen sett till vad som snackas var och dessutom skapa 'Den stora tråden om'-trådar runt dom återkommande debatterna om GNU/Linux vs. Windows, Fritt vs. ofritt, Codecs & Flash-pluggen o.s.v. enl. den modell som t.ex. används på Flashback m.fl. forum.

Men visst skall man någonstans i gemenskapen kunna snacka om fotsvamp. Gnälla över att det snackas för mycket Windows eller att Windows-hatet bara är löjligt, för utan det så fallerar en bit av gemenskapen som många verkar anse är viktig - och gemenskapen driver som sagt uppdraget. Samtidigt så måste dessa 'funktioner' erbjudas utan att dom går i konflikt med uppdraget, annars motverkar gemenskapen sitt eget syfte.
Sen har vi det här med Windows-hatet, som det har kallats det senaste...
Xcore skrev:Det skall vara kul att komma hit och logga in, det skall vara kul att köra Ubuntu. Bort med allt fördömande av annat och för fram Ubuntu som något bra och kul istället. Det ger ett bra intryck.
Ubuntu klassificerar Windows marknadsdominans som bugg#1 och med det - och då gemenskapen har som uppgift att representera Ubuntu officiellt - så ligger 'Windows-är-så-himla-bra-snack' och idéer som att erbjuda Windows-support i direkt konflikt med gemenskapens syfte och uppdrag. För det kan man räkna ut med lilltån. Att gång på gång framföra åsikter om hur bra konkurrerande OS är ligger inte i linje med gemenskapens uppdrag utan möjligtvis gemenskapens intresse (eller delar av den), det kan man helt enkelt inte komma ifrån.
Senast redigerad av 3 farmfield, redigerad totalt 21 gång.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag håller med dig fullständigt att support och marknadsföring går först av allt men man måste väl så diskutera nåt annat också precis som du säger!?

Annars kommer det att bli ett >:D tråkigt forum!

8)
Xcore

Inlägg av Xcore »

farmfield skrev:Ubuntu klassificerar Windows marknadsdominans som bugg#1 och med det - och då gemenskapen har som uppgift att representera Ubuntu officiellt - så ligger den biten i direkt konflikt med gemenskapens syfte. Så att gång på gång framföra åsikter om hur bra konkurrerande OS är ligger inte i linje med gemenskapens uppdrag utan möjligtvis gemenskapens intresse (eller delar av den), det kan man inte komma ifrån.
@Farmfield.

Ärlighet slår allt och ger ett gott intryck. Ju mer ärlig man är mot folk, desto bättre förtroende får man. Döm inte ut allt annat utan för fram bra poänger med Ubuntu istället.

Folk kör Windows, dömer vi ut "deras OS" så blir de inte glada. Och ljuger vi och säger att Ubuntu är något som det egentligen inte är, så blir folk bara besvikna.

För vi fram Ubuntu som ett intressant och annorlunda alternativ att testa, så kan det gå betydligt bättre istället. Så får vi behålla både heder och ära. ;)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Xcore:

Jag personligen har aldrig sagt att Ubuntu är för "Powerusers" och kommer heller inte påstå det på ett bra tag!

Men det kanske vore en bra ide' att ha en så tavla också där man pratade riktig "Hightech" enbart för sk. "Powerusers"

???
Xcore

Inlägg av Xcore »

Harlekin33 skrev:Xcore:

Jag personligen har aldrig sagt att Ubuntu är för "Powerusers" och kommer heller inte påstå det på ett bra tag!

Men det kanske vore en bra ide' att ha en så tavla också där man pratade riktig "Hightech" enbart för sk. "Powerusers"

???
Låter bra. :)

Det hänger inte så mycket på själva operativsystemet egentligen utan kunnigheten hos de som använder det. Det finns powerusers på vartenda OS tror jag. ;)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Xcore:

Du använder ju ett musikprogram som det (ännu) inte finns nån motsvarighet till.

Men om vi frångår den biten så kanske det även finns andra program som (kanske har motsvarighet) men som folk ännu inte känner till?

Och det skulle ju i såna fall vara bra att sk. Powerusers har en egen tavla att kunna diskutera sånt i?

???
Senast redigerad av 1 Harlekin33, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Xcore skrev:@Farmfield.

Ärlighet slår allt och ger ett gott intryck. Ju mer ärlig man är mot folk, desto bättre förtroende får man. Döm inte ut allt annat utan för fram bra poänger med Ubuntu istället.
Jag har aldrig sagt att vi skall ljuga, men jag anser inte att jag gör det när jag säger att Ubuntu är ett fullvärdigt alternativ till Windows som OS på en hemdator. Jag baserar detta på (imho tung) erfarenhet som chef för privatförsäljningen i Göteborgs största renodlade återförsäljare för persondatorer.
Xcore skrev:Folk kör Windows, dömer vi ut "deras OS" så blir de inte glada. Och ljuger vi och säger att Ubuntu är något som det egentligen inte är, så blir folk bara besvikna.
Dom flesta vet att Windows är rätt kasst. Dom flesta har erfarenhet av BSOD's, virus, hårdvaruproblem o.s.v. och nästan alla har någon dom ringer för att lösa sina problem - testa fråga någon rakt av, nån du inte känner: -"Har du någon du brukar ringa när du får datorproblem?" Dom flesta kommer svara ja. Ett av sina barn. Grannen. En kollega på jobbet. O.s.v...

Folk till vilka jag har sagt: -"Ubuntu kommer fungera bättre för dig än vad Windows har gjort." har i alla fall utom ett varit nöjda - betydligt nöjdare än dom var med Windows. Den enda som inte var det, han var helt enkelt för kunnig i Windows i kombination med för 'lat' för att orka lära sig något nytt. Ubuntu är sällan ett intressant alternativ för en Windows-entusiast/poweruser eftersom dom har en helt annan utgångspunkt än en 'vanlig' användare.
Xcore skrev:För vi fram Ubuntu som ett intressant och annorlunda alternativ att testa, så kan det gå betydligt bättre istället. Så får vi behålla både heder och ära. ;)
Och som jag sagt tidigare, man marknadsför inte mot grupper där man per automatik får missnöjda 'kunder'. Företag som skall bokföra på maskinen. Barn/tonåringar som vill spela eller köra online-spel med krav på Shockwave Flash-stöd o.s.v...

Men för en stor del av hemmadatoranvändarna är Ubuntu inte bara ett fullvärdigt alternativ, det är ett vettigare än Windows. Sen så gäller inte det per automatik all hårdvara, men det är en annan frågeställning och något man måste ta med i beräkningen...

PS/ Jag har sagt det förut... Om Dell eller HP skulle göra en 'Apple' och specialdesigna en dist. för en specifik hårdvara, den dagen dör Windows. Dom två ihop har mer än 50% av världsmarknaden på datorer och dom stora mjukvaruproducenterna skulle börja porta sina applikationer till GNU/Linux samma dag. /DS
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Xcore skrev:@Plun
@Pink Panther

Vad onödigt av er att hålla på sådär.

Man kan faktiskt föra fram sin poäng utan att ta till såna där fula saker.
Jag har nu haft tålamod länge efter att i stort sätt blivit attackerad både dag och natt i snart ett dygn helt omotiverat. Jag har tvärtom varit mycket delaktig i supporten den sista tiden efter bästa förmåga. Mer kan man inte begära. Alla kommer till punkt där allt brister, tålamodet brister. Det är absolut för mycket och för lågt stående argument. Förstår inte vederbörande vanligt språk får man sänka sig själv till samma nivå.Sedan är det som jag skriver, en bra chef eller ledare skall se sig som ett instrument för gemenskapen. Inte leda en gemenskap på de visset som en del försöker framföra. Det är lite, minst sagt förlegat sätt att se på sin roll som ledare.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag har nu haft tålamod länge efter att i stort sätt blivit attackerad både dag och natt i snart ett dygn helt omotiverat.
Välkommen i gänget!

:D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Xcore skrev:
Urban Anjar skrev:
Kanske ni kan hålla er till ämnet som omväxling? Om inte kan säkert någon mod låsa den här tråden också.
Huvudsyftet är IMHO definitivt att supporta Ubuntu och att diskutera aktiviteter av olika slag för att marknadsföra Ubuntu.

Gör vi nåt annat, diskuterar existensen av en högre makt, teveprogram och kul webbsajter eller supportar andra operativsystem och program så gör vi det BARA för att vi tror att det det gagnar Ubuntu. Det vill säga för att folk trivs bättre här eller kanske rent av kommer hit av sådana skäl. Jag har försvarat café och debatt av just dessa skäl.

Ändrar vi uppfattning och finner att dessa ovidkommande diskussioner stör mer än de gör nytta ska vi fimpa dem omedlebart och utan sentimentalitet.

Alltså skapar de trivsel och en kamratlig stämning fyller de sitt syfte. Gör de det inte så ajöss. Demokratin här är underordnad Ubuntu. Det finns inget självändamål i att alla ska få säga vad som helst hur som helst. Det finns miljoner andra webbfora, det här är till för Ubuntu.
Det låter som om du fattat poängen med ett sånt här forum Urban. Vem tror du skulle stå ut med bara enbart support dagarna i ända? Forumet skulle självdö efter en tid.

Det skall vara kul att komma hit och logga in, det skall vara kul att köra Ubuntu. Bort med allt fördömande av annat och för fram Ubuntu som något bra och kul istället. Det ger ett bra intryck.

Först då kan man få till ett bra fungerande forum. ;) :)

Ja, men jag börjar alltmer tro att ett sådant forum med blandat snack kräver att man kvalitetssäkrar medlemmarna. Jag trodde i min naivitet när jag kom hit att alla stod bakom Ubuntus filosofi och i alla fall i någon rimlig omfattning använde Ubuntu. Ja, undantaget nybörjarna, som helt naturligt känner sig för, lär sig och sedan så småningom tar ställning till om Ubuntu är något för dem. Nu ser jag mer och mer omkring mig folk som orerar vitt och brett om andra OS och inte ställer upp bakom Ubuntus filosofi. Såna människor får naturligtvis finnas också, men de har inte här att göra.

Nu är det kanske i praktiken svårt att göra en sån kvalitetssäkring och då blir man kanske tvungen att i stället ansa bland tavlor och trådar (jag går knappt ut i trädgården utan en sekatör och den attityden får kanske våra trädgårdsskötare också ha).
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Xcore

Inlägg av Xcore »

@Farmfield

Då förstår jag lite bättre hur du menar, och håller med. För en del grupper fungerar säkert Ubuntu minst lika bra som Windows. Men man skall ändå vara noga med att förklara vad Ubuntu är för något och hur det skiljer sig från Windows. Den dagen de vill utbyta något program med en bekant som inte kör samma system så slipper de undra varför systemen skiljer sig och varför kanske inte allt passar till respektive system.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Nu ser jag mer och mer omkring mig folk som orerar vitt och brett om andra OS och inte ställer upp bakom Ubuntus filosofi.
Du må ju tro att jag legat över tangentbordet många ggr. och gråtit över att man inte ens få föra fram GNU-filosofin!

:'(
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Xcore skrev:@Farmfield

Då förstår jag lite bättre hur du menar, och håller med. För en del grupper fungerar säkert Ubuntu minst lika bra som Windows. Men man skall ändå vara noga med att förklara vad Ubuntu är för något och hur det skiljer sig från Windows. Den dagen de vill utbyta något program med en bekant som inte kör samma system så slipper de undra varför systemen skiljer sig och varför kanske inte allt passar till respektive system.
Typ så här?
http://pcforallasmart.idg.se/bloggar/ub ... essid=1784
jag har publicerat den här texten med jämna mellanrum i lite modifierat skick
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Xcore

Inlägg av Xcore »

Urban Anjar skrev:Ja, men jag börjar alltmer tro att ett sådant forum med blandat snack kräver att man kvalitetssäkrar medlemmarna. Jag trodde i min naivitet när jag kom hit att alla stod bakom Ubuntus filosofi och i alla fall i någon rimlig omfattning använde Ubuntu. Ja, undantaget nybörjarna, som helt naturligt känner sig för, lär sig och sedan så småningom tar ställning till om Ubuntu är något för dem. Nu ser jag mer och mer omkring mig folk som orerar vitt och brett om andra OS och inte ställer upp bakom Ubuntus filosofi. Såna människor får naturligtvis finnas också, men de har inte här att göra.

Nu är det kanske i praktiken svårt att göra en sån kvalitetssäkring och då blir man kanske tvungen att i stället ansa bland tavlor och trådar (jag går knappt ut i trädgården utan en sekatör och den attityden får kanske våra trädgårdsskötare också ha).
Det är så här Urban. Många har inte kommit hit direkt för Ubuntu utan för antalet medlemmar och att det kanske saknas ett svenskt forum för deras dist. Många kör antingen en annan Linuxdist, Windows eller OS X, eller så kör de flera olika operativsystem.

Jag skulle tro att situationen är ganska lik i många andra Ubuntuforum också. Ubuntu blev snabbt största disten och därför drogs folk dit. En styrka med ett forum är antal medlemmar och aktivitet, detta gör att fler gärna söker sig dit. Och det "kan" gynna Ubuntu, aktivitet är aldrig fel. Ett forum fullt av liv är så mycket mera lockande att bli medlem i än ett som har dåligt med aktivitet.

Skulle det enbart snackas Ubuntu eller enbart support rent av så skulle nog forumet tappa ganska mycket på det tror jag. Huvudsyftet är Ubuntu givetvis men det finns nog plats för lite övrigt snack också skulle jag tro. Folk behöver koppla av lite också när det loggar in hit. En trevlig lättsam stämning ihop med datasnack funkar nog ganska bra förutsatt att medlemmarna håller en god ton mot varandra.

Och det där med filosofi. Jag skulle tro att många som kommer att köra Ubuntu inte har så mycket uppfattning annars än att det fått ett gratis OS att surfa nätet med. ;)

Linux har aldrig förut i sin historia varit riktad till en sån här målgrupp, dvs okunniga datoranvändare, därför får man nog tänka om lite till vilka man riktar Ubuntu till. ;)
Xcore

Inlägg av Xcore »

Urban Anjar skrev:
Xcore skrev:@Farmfield

Typ så här?
http://pcforallasmart.idg.se/bloggar/ub ... essid=1784
jag har publicerat den här texten med jämna mellanrum i lite modifierat skick
Precis, så folk vet vad de ger sig in på och varför Ubuntu skiljer sig från Windows. :)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ubuntu blev snabbt största disten och därför drogs folk dit.
Desto viktigare att försöka slussa folk rätt oavsett vad man tycker om disten!

Så försöker jag göra!

Xcore

Inlägg av Xcore »

Harlekin33 skrev:

Så försöker jag göra!

Precis vad jag också säger.

Är någon intresserad av Puppy Linux så är jag också ärlig och säger vad det är för något. Då vet de vad de kör sen.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Xcore skrev:
Urban Anjar skrev:Ja, men jag börjar alltmer tro att ett sådant forum med blandat snack kräver att man kvalitetssäkrar medlemmarna. Jag trodde i min naivitet när jag kom hit att alla stod bakom Ubuntus filosofi och i alla fall i någon rimlig omfattning använde Ubuntu. Ja, undantaget nybörjarna, som helt naturligt känner sig för, lär sig och sedan så småningom tar ställning till om Ubuntu är något för dem. Nu ser jag mer och mer omkring mig folk som orerar vitt och brett om andra OS och inte ställer upp bakom Ubuntus filosofi. Såna människor får naturligtvis finnas också, men de har inte här att göra.

Det är så här Urban. Många har inte kommit hit direkt för Ubuntu utan för antalet medlemmar och att det kanske saknas ett svenskt forum för deras dist. Många kör antingen en annan Linuxdist, Windows eller OS X, eller så kör de flera olika operativsystem.

Jag skulle tro att situationen är ganska lik i många andra Ubuntuforum också. Ubuntu blev snabbt största disten och därför drogs folk dit. En styrka med ett forum är antal medlemmar och aktivitet, detta gör att fler gärna söker sig dit. Och det "kan" gynna Ubuntu, aktivitet är aldrig fel. Ett forum fullt av liv är så mycket mera lockande att bli medlem i än ett som har dåligt med aktivitet.

Skulle det enbart snackas Ubuntu eller enbart support rent av så skulle nog forumet tappa ganska mycket på det tror jag. Huvudsyftet är Ubuntu givetvis men det finns nog plats för lite övrigt snack också skulle jag tro. Folk behöver koppla av lite också när det loggar in hit. En trevlig lättsam stämning ihop med datasnack funkar nog ganska bra förutsatt att medlemmarna håller en god ton mot varandra.

Och det där med filosofi. Jag skulle tro att många som kommer att köra Ubuntu inte har så mycket uppfattning annars än att det fått ett gratis OS att surfa nätet med. ;)

Linux har aldrig förut i sin historia varit riktad till en sån här målgrupp, dvs okunniga datoranvändare, därför får man nog tänka om lite till vilka man riktar Ubuntu till. ;)
Det ligger en himla massa i det du skriver, jag skulle nog ha skrivit samma sak för ett halvår sedan eller så. Sen dess har jag sett det här forumet trasas sönder, till stor del av folk som inte delar ubuntus värderingar, som kanske rent av har kommit hit för att lägga krokben för Ubuntus fantastiska utveckling. Vi står och trampar vatten på grund av att högröstade ubuntumotståndare tagit alldeles för stor plats, för mycket av vårt fokus och vår energi.

Ändå önskar jag att jag kunde tycka som du, men jag får inte riktigt till det i mitt huvud. Hur håller vi fokus och styrfart, hur uträttar vi saker och ändå behåller takhöjden? Övertyga mig om att det går!

Sen finns det flera bra allmäna linuxforum, där man kan snacka både Ubuntu och andra distar.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Xcore skrev:
Harlekin33 skrev:

Så försöker jag göra!

Är någon intresserad av Puppy Linux så är jag också ärlig och säger vad det är för något. Då vet de vad de kör sen.
Tyvärr finns det inte nåt svenskt debianforum och www.debian.se är upptaget av nån fårskalle!

>:D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Harlekin33 skrev:
Xcore skrev:
Harlekin33 skrev:

Så försöker jag göra!

Tyvärr finns det inte nåt svenskt debianforum och http://www.debian.se är upptaget av nån fårskalle!

>:D
http://www.debiansverige.se/ verkar ledigt, annars finns det flera allmäna linuxfora. linuxportalen.se är trivsam.
Låst

Återgå till "Forum"