Hej!
Jag har av misstag installerat en felaktig grafikdrivrutin. När jag bootar datorn så visas ubuntuloggag (efter grub), men när sedan inloggningskärmen skall dyka upp så ser man bara ett antal streck i olika färger, och det går inte att logga in (har provat att ange användarnamn/psw, men inget händer)
har sedan provat att via "recovery meny" välja "drop to shell root promt"
efter detta val så får jag raden " give root password for maintenace" (or type control-D to continue): men här verkar promten inte "ta emot" det jag anger via tangentbordet (promten rör sig inte då jag skriver in något), jag anger mitt lösenord till mitt konto som även är inställt som root, men får bara tillbaka: login incorrect
Har provat att starta datorn med live-cd och detta är inga problem, men då har jag inte rättighet att läsa/kopiera filer som jag skulle vilja ha säkerhetskopierade för att ev göra en ny installation pga att jag som "gäst" med livecd'n inte har rättighet att läsa/kopiera/ändra ett antal angivna filer.
vad göra??
Kör ubuntu 9.04
Grafikkort: Ati radeon 1300
(datorn kändes mkt smidigare med ubuntu 8.10, misstänker att detta har att göra med grafikdrivrutinen), fick inte "sweet home 3d" att funka med nuvarande konfiguration. Det var så det hela började.
Tacksam för hjälp!
Mvh/Roger
Problem efter felinst grafikdrivar, recovery meny problem
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Problem efter felinst grafikdrivar, recovery meny problem
Prompten rör sig inte när man skriver in lösenord i terminalen. Tecknen tas emot ändå.rogersjobo skrev:har sedan provat att via "recovery meny" välja "drop to shell root promt"efter detta val så får jag raden " give root password for maintenace" (or type control-D to continue): men här verkar promten inte "ta emot" det jag anger via tangentbordet (promten rör sig inte då jag skriver in något), jag anger mitt lösenord till mitt konto som även är inställt som root, men får bara tillbaka: login incorrect
Om du är säker på att du har skrivit in rätt lösenord och ändå inte kommer in har du satt ett annat lösenord än vad du tror det är.
Du kan ta bort root lösen genam att andra i etc/shadow på din hårddisk
raden ser ut så här i min:
root:!
När du tar bort root lösen kommer du direkt till prompten i recovery-mode.
Edit: Välkommet hit. Det är alltid kul med nya medlemmar!
-
Jag är säker ang lösenordet. Det kan inte ha något att göra med att det används en annan tangentbordslayout än den svenska när man använder sig av "recovery meny" (dvs att en tryckning på en viss tangent ger en annan bokstav än avsett?)
-
[quote="mcNisse"][quote="rogersjobo"]
0:99999:7:::
Jag har startat upp datorn med linux mint7 live cd, när jag försöker öppna "shadow" så får jag: access denied. vad göra?
Jag har startat upp datorn med linux mint7 live cd, när jag försöker öppna "shadow" så får jag: access denied. vad göra?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du behöver root access för att pillra i den filen. Så tryck alt-f2 och skriv in gksudo gedit. gksudo ger dig root behörighet.
-
Tack så mkt!
Nu funkar det igen, fick lite hjälp på traven här oxo http://ubuntu.se/forum/showthread.php?p=25520#post25520
än en gång tack så mkt för hjälpen!

Nu funkar det igen, fick lite hjälp på traven här oxo http://ubuntu.se/forum/showthread.php?p=25520#post25520
än en gång tack så mkt för hjälpen!