Byta från locale UTF-8 till ISO-8859-1 (LÖST)

mickelman
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Byta från locale UTF-8 till ISO-8859-1 (LÖST)

Inlägg av mickelman »

Hur gör man för att byta systemets default-val av locale UTF-8 till ISO-8859-15?

Har en dator där jag delar partitioner (triple-boot) mellan WinXP, Mandriva 2008 och nu även Ubuntu 8.04. För att inte få filnamn förstörda vill jag att Ubuntu också skall hantera dessa enligt ISO-8859-15.

Har försökt enligt andras förslag göra vissa förändringar i Ubuntu utan att lyckas och riktigt förstå vad jag gör:

$ locale | grep LC-CTYPE ger: LC_CTYPE="sv_SE.UTF-8"

$ locale -a ger bl.a.: sv_SE sv_SE.iso885915 sv_SE.utf8

Editering av /var/lib/locales/supported.d/local: Lagt till: sv-SE.ISO-8859-15 ISO-8859-15

Även senare editering av: /var/lib/locales/supported.d/sv: Ändrat från: sv_SE.UTF-8 UTF-8 till: sv_SE.ISO-8859-15 ISO-8859-15

Kör : $ sudo dpkg-reconfigure locales vilket ger: sv_SE.ISO-8859-15... done alt. up-to-date

Editerar /etc/environment:
LANGUAGE="sv_SE:sv:en_GB:en"
LANG="sv_SE.UTF-8" ädras till LANG="sv_SE.ISO-8859-15"

Startar om systemet och får samma resultat:
$ locale | grep LC-CTYPE ger: LC_CTYPE="sv_SE.UTF-8"

Tittar i: /etc/xdg/user-dirs.conf:
enabled=True
# This sets the filename encoding to use. You can specify an explicit encoding, or "locale" which means the encoding of the users locale will be used
filename_encoding=UTF-8

Jag vill att hela systemet skall använda sig av ISO-8859-15 och inte bara en enskild användare.
Använder t.ex. TrueCrypt som troligen går på systemets default settings vid montering av enheter?

Någon som har något förslag?
Senast redigerad av 1 mickelman, redigerad totalt 21 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Byta från locale UTF-8 till ISO-8859-1

Inlägg av Lars »

Hej, välkommen till Ubuntu-se :)

Det där är något som jag aldrig har försökt mig på, men det finns kanske alternativa lösningar. De flesta går ju över mer och mer till Unicode, så det känns lite bakvänt att gå tillbaka till iso-8859-* nu. Kan man inte övertyga Mandrake att använda UTF-8?

För NTFS-diskar (för XP) vet jag att man kan få ordning på filnamnen i alla fall. Man måste bara berätta för systemet hur filnamnen ska översättas. Jag kör UTF-8 och min /etc/fstab ser ut så här:

Kod: Markera allt

UUID=A01C0E501C0E2240 /media/win ntfs-3g defaults,locale=sv_SE.UTF-8 0 0
Det gör att XP-namnet kodas korrekt åt båda hållen.
mickelman

Inlägg av mickelman »

Hej och tack för välkomnandet och ditt svar!

Mandriva (f.d.Mandrake) kör också UTF-8 default, så det är jag som envisas med att vilja ha kvar ISO-8859-kodningen, då jag har delning med Windows fat-32 partitioner. Jag har t.ex. min musiksamling på en sådan partition och vill kunna nå den från alla tre operativsystemen utan att något av dem ändrar namnen på alla spår med åäö.

Har då förstått att det är Micro$oft som låser situationen i och med att de använder en variant av ISO-8859-1 som heter Windows-1252 !?
Har därför hållit kvar vid detta och önskar få Ubuntu att hantera ISO-8859-1/ ISO-8859-15.

Till min ovanstående förändringsprocedur lägger jag också till att ändra i: /etc/default/locale
och ändra till samma som i /etc/environment, d.v.s. LANG="sv_SE.UTF-8" ändras till LANG="sv_SE.ISO-8859-15"

Gör jag denna ändring verkar det nu fungera:$ echo $LANG ger sv_SE.ISO-8859-15

Sedan monterar jag respektive enhet:
/dev/sda1 /mnt/win_c vfat iocharset=iso8859-15,... 0 0
/dev/sdb1 /mnt/win_multim vfat iocharset=iso8859-15,... 0 0

TrueCrypt verkar också acceptera denna lösning.

Får fortsätta att testa detta men- so far so good!
mickelman

Inlägg av mickelman »

Det var ett tag sedan, men den enkla lösningen är att använda sig utav utf8 på alla enheter som monteras, och använda default inställning- utf8, i de linuxoperativsystem som installeras. Truecrypt monteras också som utf8.
Har använt detta en tid och detta fungerar i alla OS!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"