Java och Sparbanken Gripen[LÖST]
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Java och Sparbanken Gripen[LÖST]
Hej.
Hjälper min far med hans Piii700 till Xubuntu 8,04.
Dock alltid strul att installera Java, sun runtime mjukvarar som banken kräver. Hur gör man?
Mpzilla Firefox 3.
Synaptic funkar inte.
Har plockat ner en BIN fil av 6u13 java men får inte in den.
Panik då det är en säkerhetsprogramvara som skall in i systemet för att använda banken.
Bowie på vift i Helsingborg.
Hjälper min far med hans Piii700 till Xubuntu 8,04.
Dock alltid strul att installera Java, sun runtime mjukvarar som banken kräver. Hur gör man?
Mpzilla Firefox 3.
Synaptic funkar inte.
Har plockat ner en BIN fil av 6u13 java men får inte in den.
Panik då det är en säkerhetsprogramvara som skall in i systemet för att använda banken.
Bowie på vift i Helsingborg.
Senast redigerad av 1 Bowie65, redigerad totalt 15 gånger.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Java och Sparbanken Gripen
Man kan göra nedanstående även med Grafiskt gränssnitt, men jag brukar göra så här:
Program->Tillbehör->Terminalen:
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/intrepid.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
wget -q http://packages.medibuntu.org/medibuntu-key.gpg -O- | sudo apt-key add - && sudo apt-get update
sudo apt-get install sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin
Kopiera rad för rad med Ctrl+c, klistra in i terminalen med Ctrl+Skift+v
-Lycka till-
När du lagt till programförrådet (dom översta två raderna) så kan du installera från System->Administration->Synaptic istället för den sista raden. I programförrådet ovan finns många proprietära programpaket. Annars finns som sagt öppna varianter.
Program->Tillbehör->Terminalen:
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/intrepid.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
wget -q http://packages.medibuntu.org/medibuntu-key.gpg -O- | sudo apt-key add - && sudo apt-get update
Kopiera rad för rad med Ctrl+c, klistra in i terminalen med Ctrl+Skift+v
-Lycka till-
När du lagt till programförrådet (dom översta två raderna) så kan du installera från System->Administration->Synaptic istället för den sista raden. I programförrådet ovan finns många proprietära programpaket. Annars finns som sagt öppna varianter.
-
Hej BBAUTO
Tack för tipsen. Nu skall jag bara göra dem också.
Om jag fattat allt rätt så när jag gjort de två översta raderna så dyker detta upp i Synaptic precis som drivisar till annat?
Bara att aktivera och köra på¨??
Har inte fått riktigt bra kläm på Synapticen men terminalen är ibland ännu svårare för en ännu sämre novis.
Då min far finns i Helsingborg och jag i Torslanda så skulle det vara smidigt om jag kunde styra hans dator på remote. Dvs lägga in Java och allt annat som kan strula för en 77 årig pappa.
Vilket skulle du rekomendera?
Skall även lägga ut detta som ett nytt topic.
Ha en go helg.
Mvh
Bowie
Tack för tipsen. Nu skall jag bara göra dem också.
Om jag fattat allt rätt så när jag gjort de två översta raderna så dyker detta upp i Synaptic precis som drivisar till annat?
Bara att aktivera och köra på¨??
Har inte fått riktigt bra kläm på Synapticen men terminalen är ibland ännu svårare för en ännu sämre novis.
Då min far finns i Helsingborg och jag i Torslanda så skulle det vara smidigt om jag kunde styra hans dator på remote. Dvs lägga in Java och allt annat som kan strula för en 77 årig pappa.

Vilket skulle du rekomendera?
Skall även lägga ut detta som ett nytt topic.
Ha en go helg.
Mvh
Bowie
- bbauto
Man kan göra ovanstående helt mha. det grafiska gränssnittet MEN svårare för mig att förklara alla steg, samt lättare för dig att göra fel.
Du behöver inte lära dig alla konstiga kommandon som finns, oftast räcker det med att du kopierar (ctrl+c) och klistrar in (ctrl+skift+v) från exempel på forumen/Wikin till terminalen, detta underlättar för alla... några kommando:
sudo = SuperDoer (bli administratör med alla rättigheter tillfälligt)
ls = LiSt (lista innehållet i foldern/directoriet)
man ls, cp, rm... = Manualen till kommandot ls,cp,rm...
cp = CoPy fil1 fil2 (kopiera fil1 till ny fil2)
rm = ReMove fil (ta bort fil)
mkdir = MakeDirectory folder (Skapa folder)
cd = ChangeDirectory folder (gå till folder)
cd .. = ChangeDirectory .. (gå tillbaka till underliggande folder)
cd /home/kalle = (Gå till hemfolder för kalle)
sudo cp /home/kalle/Bild1.jpg /home/olle/Skrivbord/kalle.jpg = (kopiera bild1 från kalle till olles skrivbord och kalla filen för kalle.jpg, som administratör)
om sen olle gör sig till administratör, så kan han ändra rättigheterna till kalle.jpg så att han ex. kan redigera bilden (högerklick fil->Egenskaper->Rättigheter.
annars blir det hänglås på filen.
Tillbaka till din fråga: Ja klistrar du in dom två översta raderna (HELA raden) i terminalen och trycker ENTER, så läggs ett programförråd som kallas medibuntu till, här finns jättemånga proprietära (icke öppna) program, såsom Suns Java, Adobe Flash, Acrobat reader, VLC etc till. Du kan sen välja att installera från terminalen med "sudo apt-get install paket" eller System->Administration->Pakethanteraren synaptic.
Synaptic presenterar allt som finns i dom olika förråde. Använd sök ex. "musik" eller "VLC" så ser du vad som finns, dom med Ubuntu-logga är väl utprovade och ubuntus förstaval, dom andra funkar till 99.9% också MEN vissa är i första hand för Gnome (ubuntu) andra för KDE (kubuntu) och vissa för XFCE (xubuntu). Det går bra att mixa men då växer ditt filsystem från 3GB upp till 6-7GB (kan bli ostabilt).
För att fjärrstyra använder du helst SSH och VNC, VNC finns även för Windows och Mac (RealVNC är gratis). Här är en utmärkt guide:
https://help.ubuntu.com/community/SSHHowto
https://help.ubuntu.com/community/VNC
Om din far sitter bakom en router med dynamisk DNS, som ändrar IP-Nummer hela tiden så:
http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/DynDns
Det är mycket text, men följ bara handledningen punkt för punkt, så är du snart igång (inget man behöver kunna utantill ju)
Det svåraste!? är att skapa nycklar... Anger du inte nycklar, utan väljer att bara ha password kan du hoppa över stora delar MEN
då gäller det att du har ett riktigt starkt lösenord, minst 12 tecken och blandat med bokstäver, siffror och andra tecken...
Du behöver inte lära dig alla konstiga kommandon som finns, oftast räcker det med att du kopierar (ctrl+c) och klistrar in (ctrl+skift+v) från exempel på forumen/Wikin till terminalen, detta underlättar för alla... några kommando:
sudo = SuperDoer (bli administratör med alla rättigheter tillfälligt)
ls = LiSt (lista innehållet i foldern/directoriet)
man ls, cp, rm... = Manualen till kommandot ls,cp,rm...
cp = CoPy fil1 fil2 (kopiera fil1 till ny fil2)
rm = ReMove fil (ta bort fil)
mkdir = MakeDirectory folder (Skapa folder)
cd = ChangeDirectory folder (gå till folder)
cd .. = ChangeDirectory .. (gå tillbaka till underliggande folder)
cd /home/kalle = (Gå till hemfolder för kalle)
sudo cp /home/kalle/Bild1.jpg /home/olle/Skrivbord/kalle.jpg = (kopiera bild1 från kalle till olles skrivbord och kalla filen för kalle.jpg, som administratör)
om sen olle gör sig till administratör, så kan han ändra rättigheterna till kalle.jpg så att han ex. kan redigera bilden (högerklick fil->Egenskaper->Rättigheter.
annars blir det hänglås på filen.
Tillbaka till din fråga: Ja klistrar du in dom två översta raderna (HELA raden) i terminalen och trycker ENTER, så läggs ett programförråd som kallas medibuntu till, här finns jättemånga proprietära (icke öppna) program, såsom Suns Java, Adobe Flash, Acrobat reader, VLC etc till. Du kan sen välja att installera från terminalen med "sudo apt-get install paket" eller System->Administration->Pakethanteraren synaptic.
Synaptic presenterar allt som finns i dom olika förråde. Använd sök ex. "musik" eller "VLC" så ser du vad som finns, dom med Ubuntu-logga är väl utprovade och ubuntus förstaval, dom andra funkar till 99.9% också MEN vissa är i första hand för Gnome (ubuntu) andra för KDE (kubuntu) och vissa för XFCE (xubuntu). Det går bra att mixa men då växer ditt filsystem från 3GB upp till 6-7GB (kan bli ostabilt).
För att fjärrstyra använder du helst SSH och VNC, VNC finns även för Windows och Mac (RealVNC är gratis). Här är en utmärkt guide:
https://help.ubuntu.com/community/SSHHowto
https://help.ubuntu.com/community/VNC
Om din far sitter bakom en router med dynamisk DNS, som ändrar IP-Nummer hela tiden så:
http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/DynDns
Det är mycket text, men följ bara handledningen punkt för punkt, så är du snart igång (inget man behöver kunna utantill ju)
Det svåraste!? är att skapa nycklar... Anger du inte nycklar, utan väljer att bara ha password kan du hoppa över stora delar MEN
då gäller det att du har ett riktigt starkt lösenord, minst 12 tecken och blandat med bokstäver, siffror och andra tecken...

- bbauto
PS! Vad gäller multimedia så är denna guide heltäckande:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766683
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766683
-
Det finns ingen anledning att krångla till det. Java följer med Ubuntu och det behövs inga extra tillägg, klicka bara på
sun-java6-plugin för att installera. Se http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/sunjava_med_firefox för mer detaljerad information.

-
Hej BBAUTO och Lars.
Tack för era tips. Nu skall jag bara lösa dem.....
Jag har skummat igenom tipsen och skall ta mig en riktig koll under de närmsta dagarna.
Har provat att fylla i alla bockar/boxar av Java/Sun i Synapticen och installerat men Sparbanken Gripen´s autokoll säger att det inte är rätt version av Java runtime. De använder NEXUS Personal med Bank ID.
Skall kolla med banken och sitta i långggggggggga telefonköer.
Tack.
Jag har skummat igenom tipsen och skall ta mig en riktig koll under de närmsta dagarna.
Har provat att fylla i alla bockar/boxar av Java/Sun i Synapticen och installerat men Sparbanken Gripen´s autokoll säger att det inte är rätt version av Java runtime. De använder NEXUS Personal med Bank ID.
Tack.
- bbauto
Jag har dosa jag!Bowie65 skrev:Hej BBAUTO och Lars.
Tack.

Men ser att det finns en utförlig HowTo här:
http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal
Jag har för mig att Sun's Java krävs. Problemet kanske är att du har flera Java installerade och det är inte Sun som är default. För att avhjälpa det så kan du använda kommandot "update-java-alternatives".
- bbauto
Jo vi har behandla det längre upp i tråden!gusse02 skrev:Jag har för mig att Sun's Java krävs. Problemet kanske är att du har flera Java installerade och det är inte Sun som är default. För att avhjälpa det så kan du använda kommandot "update-java-alternatives".

fungerar det inte, så pröva:
sudo update-alternatives --config java
fortfarande problem:
sudo apt-get remove icedtea6-plugin icedtea-java7-bin icedtea-java7-jre icedtea-java7-plugin icedtea-gcjwebplugin openjdk-6-jre-headless openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib
och gör nytt försök:
- bbauto
Öppna Firefox och kontrollera->Verktyg->Tillägg->Insticksmoduler
Min ser ut så här:
Min ser ut så här:
- Bilagor
-
- JavaPlugin.jpg (101.19 KiB) Visad 1985 gånger
-
Hej bbauto och alla.
Har sett alla tips men inte hunnit ta tag i det. Skall göra det snarast.
Jag har fyllt i alla bockar i Synaptic som går när jag sökt på Sun Java och runtime. Vill sig ändå inte. Skall kolla era tips.
SHH eller VNC.!
Min far som jag vill hjälpa har Comhem bredband. Någon erfarenhet av remote på Comhem?
Min svärfar (73år) har Telia bredand och Vista. Någon erfarenhet av remote på Telia?
Mvh
Bowie
Jag har fyllt i alla bockar i Synaptic som går när jag sökt på Sun Java och runtime. Vill sig ändå inte. Skall kolla era tips.
SHH eller VNC.!
Min far som jag vill hjälpa har Comhem bredband. Någon erfarenhet av remote på Comhem?
Min svärfar (73år) har Telia bredand och Vista. Någon erfarenhet av remote på Telia?
Mvh
Bowie
- bbauto
Du bör nog rensa innan du installerar mera...Bowie65 skrev:Hej bbauto och alla.
SHH eller VNC.!
Mvh
Bowie
sudo apt-get remove icedtea6-plugin icedtea-java7-bin icedtea-java7-jre icedtea-java7-plugin icedtea-gcjwebplugin openjdk-6-jre-headless openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin
och gör nytt försök:
-
Re: Java och Sparbanken Gripen[LÖST]
Hej.
Min far tröttnade på Xubuntu och köpte sig en ny Pc med Vista.....
Det funkar för honom och han är nöjd.
Bowie
Min far tröttnade på Xubuntu och köpte sig en ny Pc med Vista.....
Det funkar för honom och han är nöjd.
Bowie