sudo firefox 3.5

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
slaptap
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

sudo firefox 3.5

Inlägg av slaptap »

Körde "sudo firefox" i terminal för att kolla updates och efter det försvann alla bokmärken om jag inte startade firefox som "admin"(sudo). Efter lite läsande och letande så hittade jag orsaken i filen "places.sqlite-journal" (finns i mappen /mozilla/firefox/XXXXXXXX.default) som endast "root" hade behörighet till (allt annat hade jag behörighet till).

Om jag löste det här rätt låter jag vara osagt (ingen f@n på terminalen...kan knappt navigera ens) men efter att ha lyckats "cd:a" mig till "XXXXXXXX.default"-mappen körde jag "sudo chmod ugo+rw places.sqlite-journal" och nu var mina bokmärken tillbaka.

:)
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: sudo firefox 3.5

Inlägg av JeyPeyy »

Tänk på att det alltid är säkrast att skriva "gksudo program" när du kör grafiska program i gnome.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Firefox ska aldrig köras som root och det skulle vara en säkerhetsrisk för systemet att göra så, särskilt om man surfar. Firefox i ubuntu är byggt UTAN den autouppdateringsfunktion som man annars kan se i t ex windowsversionen eller den version man laddar ner direkt från firefox egen sajt. Orsaken är just att det installeras som paket i ubuntu och det är själva paketet man uppdaterar i så fall.

Däremot så kan man ladda ner binären från firefox och installera lokalt för enskild användare i dennes hemmamapp och köras där. Den egna installationen kan troligen uppdateras genom firefox uppdateringscheck från menyn som den kan ha.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
slaptap
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av slaptap »

philip5 skrev:Firefox ska aldrig köras som root och det skulle vara en säkerhetsrisk för systemet att göra så, särskilt om man surfar.

Exakt!
philip5 skrev:Firefox i ubuntu är byggt UTAN den autouppdateringsfunktion som man annars kan se i t ex windowsversionen eller den version man laddar ner direkt från firefox egen sajt. Orsaken är just att det installeras som paket i ubuntu och det är själva paketet man uppdaterar i så fall.
Yes.
philip5 skrev:Däremot så kan man ladda ner binären från firefox och installera lokalt för enskild användare i dennes hemmamapp och köras där.
Ubuntuzilla
philip5 skrev:Den egna installationen kan troligen uppdateras genom firefox uppdateringscheck från menyn som den kan ha.
I det här fallet enbart som "root".

JeyPeyy, tack för påpekandet om "gksudo"... ;)
jsiei97
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av jsiei97 »

JeyPeyy skrev:Tänk på att det alltid är säkrast att skriva "gksudo program" när du kör grafiska program i gnome.
Du ska inte köra firefox med någon form av sudo över huvud taget!

Lös filrättigheterna istället

Öppna en terminal
ta reda på vad din användare heter

Kod: Markera allt

whoami
låt oss nu säga att du är inloggad som "nisse",
då ser du till att nisse ska äga allt i .mozilla katalogen (där firefox jobbar)

sudo chown -R nisse.nisse .mozilla

(Notera att här måste du använda sudo i fall root råkar äga några filer där)

Sedan när du håller på så kan du kontrollera att du inte har fler filer med märkliga rättigheter

cd
ls -la
Lycka till
Johan
Skriv svar

Återgå till "Internet"