Hej! Efter att ha slaktat min hörlursutgång på laptopen så köpte jag ett usb-kort. Jag är helt novis på Linux/ubuntu. Jag har inga problem att få den att fungera i de flesta applikationer men när jag spelar flash-video i Firefox så kommer ljudet i högtalarna dvs från den andra ljudenheten. Jag är helt lost, har försökt i inställningar men får inte till det. Detsamma gäller VLC som inte vill samarbeta.
Tacksam för hjälp.

Re: Ljudkort USB. Problem i Firefox/flash samt VLC
Du kanske skulle ge lite mer information så får du ett svar, jag gissar på att du får ljud från ditt rätta ljudkort fast du har kopplat in ett usbljudkort vanligvist måste man avaktivera det inbyggda ljudkortet först innan man använder ett externt ljudkort sen måste du se till att Ubuntu använder ditt usbljudkort och det gör du genom att att öppna ljudkontrollen och ser vilket ljudkort som systemet använder skriv gärna vilket usbljudkort du har för det kan finnas någon som har samma.chribsson skrev:Hej! Efter att ha slaktat min hörlursutgång på laptopen så köpte jag ett usb-kort. Jag är helt novis på Linux/ubuntu. Jag har inga problem att få den att fungera i de flesta applikationer men när jag spelar flash-video i Firefox så kommer ljudet i högtalarna dvs från den andra ljudenheten. Jag är helt lost, har försökt i inställningar men får inte till det. Detsamma gäller VLC som inte vill samarbeta.
Tacksam för hjälp.
Din lösning är prövad och förkastad. Detta är ett känt problem och jag hittade faktiskt lösningen här:norhager skrev:Du kanske skulle ge lite mer information så får du ett svar, jag gissar på att du får ljud från ditt rätta ljudkort fast du har kopplat in ett usbljudkort vanligvist måste man avaktivera det inbyggda ljudkortet först innan man använder ett externt ljudkort sen måste du se till att Ubuntu använder ditt usbljudkort och det gör du genom att att öppna ljudkontrollen och ser vilket ljudkort som systemet använder skriv gärna vilket usbljudkort du har för det kan finnas någon som har samma.chribsson skrev:Hej! Efter att ha slaktat min hörlursutgång på laptopen så köpte jag ett usb-kort. Jag är helt novis på Linux/ubuntu. Jag har inga problem att få den att fungera i de flesta applikationer men när jag spelar flash-video i Firefox så kommer ljudet i högtalarna dvs från den andra ljudenheten. Jag är helt lost, har försökt i inställningar men får inte till det. Detsamma gäller VLC som inte vill samarbeta.
Tacksam för hjälp.