Uppdaterad kernel och låg grafik läge?

FHS
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Uppdaterad kernel och låg grafik läge?

Inlägg av FHS »

Hej!

Köpte nya högtalare igår till min stationära dator och fick inget ljud i dom. Fick höra att man kunde installera linux-virtual (senaste versionen är 2.6.24.19.21) samt köra ALSA.
Gjorde det och lyckades av en slump hitta att Ubuntu använder den gröna ljudporten på baksidan av burken och Windows den rosa.Bytte till den gröna och vips - ljud! :)
Idag när jag ska starta datorn, vill den bara starta i lågt grafik läge samt inte hitta det trådlösa nätverket. Minsta upplösning - 800x600 i kernel 2.6.24-19-virtual som är mitt senaste på datorn (eller om jag väljer ett annat kernel - 640x480 kernel 2.6.24-19-generic och då hittar den det trådlösa nätverket).
Har testat Envy utan framgång, den installerar drivrutinerna till grafikkortet men fortfarande "lågt grafik läge". Grafikkortsdrivrutinen finns även i hårdvarudrivrutiner men är ej aktiverad. Testade att aktivera dom samt starta om datorn, no success. Det står att den är aktiverad och används, men det funkar ändå inte, utan har fortfarande 640x480 som högsta upplösning (går inte att välja högre).

Har ett NVidia GeForce4 MX 4000-grafikkort.

Just det, jag är en nybörjare när det gäller Ubuntu, så jag kan inte allt med terminalen samt funktioner osv. :-\
FHS

Re: Uppdaterad kernel och låg grafik läge?

Inlägg av FHS »

Någon?

Ganska jobbigt att inte kunna använda sin dator ordentligt... ::)

Anyhow, försökte mig på att titta i xorg.conf-filen men vet inte vad jag letar efter riktigt.
Kör jag gksudo displayconfig-gtk får jag texten "FATAL: Module battery not found."

Försöker jag mig på recovery mode och sedan xfix, får jag samma felmeddelande.

Hjälp?

Kan det ha med den nyinstallerade kernel att göra? Isåfall, hur tar man bort den och får det att återgå till kernel innan?
FHS

Inlägg av FHS »

Jag tror att jag fick ordning på det genom att avinstallera 2.6.24-19-virtual i synaptic. Då körs istället 2.6.24-19-generic och upplösningen är hög, grafikkortet hittas i drivrutinslistan samt xfix i recovery mode funkar utan det där felmeddelandet. :D

Det funkar som sagt hittills *knack i trä*
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Den kärnan använder man när man virtualiserar klienter. Det är endast generic versionen du ska använda dig av.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
FHS

Inlägg av FHS »

Jo, jag insåg det efter att jag hade avinstallerat den..
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Gjorde det och lyckades av en slump hitta att Ubuntu använder den gröna ljudporten på baksidan av burken och Windows den rosa.Bytte till den gröna och vips - ljud
Alltså, standard är att den ena av dem är ljud ut och den andra ljud in (antagligen är den rosa mic eller line in). I annat fall har du märkliga färgkoder på dem. :P
Bild
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"