inget ljud efter uppdateringarna [LÖST]

Ljudkort, högtalare, headsets och mikrofoner
wis
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

inget ljud efter uppdateringarna [LÖST]

Inlägg av wis »

Idag försvann ljudet helt. Gjorde uppdateringarna som damp ned och vips så var ljudet borta och min lilla "systemövervakare" visar på mer aktivitet från processorn än tidigare. Tidigare har den varit på 0% när jag inte har ngn appl. igång men nu arbetar processorn nästan hela tiden. Fläkten går oxå konstant.
Har startat om flera gånger men det hjälper inte. Kan man göra ngn "systemåterställning" (usch! windowsuttryck) så jag får tillbaks min lilla tysta (ingen fläkt) dator men med ljud? ???

--NYTT INLÄGG
Nu har jag löst problemet med ljudet! Uppdateringen hade helt enkelt ändrat ljudkontrollerna. Ordnade detta med "alsamixer" från terminalen.
Har dock fortfarande problem med att fläkten går och att aktiviteten är högre i Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-15-generic än i kernel 2.6.28-14-generic. Skapar dock en ny tråd för detta under installation och uppgraderingar.
Senast redigerad av 1 wis, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: inget ljud efter uppdateringarna

Inlägg av SlamsornasKung »

Idag försvann mitt ljud! Rättare sagt, det enda som fungerar är om jag har PCM på max, då får jag ett mycket svagt ljud. Det lustiga är att det uppstod halvvägs in i en film, utan att jag gjorde något. Nu kan jag inte höra ett smack!

Ytterst angelägen om att få hjälp.

Tack på förhand,

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Här är min info efter sudo lshw -c multimedia:

Kod: Markera allt

*-multimedia            
       description: Multimedia audio controller
       product: 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) AC'97 Audio Controller
       vendor: Intel Corporation
       physical id: 1f.5
       bus info: pci@0000:00:1f.5
       version: 03
       width: 32 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm bus_master cap_list
       configuration: driver=Intel ICH latency=0 module=snd_intel8x0
Mer info:

Kod: Markera allt

aplay -l yields
**** Lista över PLAYBACK hårdvaruenheter ****
kort 0: I82801DBICH4 [Intel 82801DB-ICH4], enhet 0: Intel ICH [Intel 82801DB-ICH4]
  Underordnade enheter: 1/1
  Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
kort 0: I82801DBICH4 [Intel 82801DB-ICH4], enhet 4: Intel ICH - IEC958 [Intel 82801DB-ICH4 - IEC958]
  Underordnade enheter: 1/1
  Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
Ännu mer info:

Bild

När jag stänger av datorn hör jag emellertid ett ganska högljutt PIP! Men det är det enda ljud jag får!
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

...och nu slutade även PCM att fungera. Hur vet jag om ljudkortet brunnit upp eller inte?

Edit: Testade med en Live CD med 9.04, där fick jag bara ljud (lågt) via PCM. Ska jag utgå från att det är kört?
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Hmm... det här felmeddelandet har jag aldrig sett förut. Några idéer?

Bild
Skriv svar

Återgå till "Ljud"