Puppy Linux 4.2

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Harlekin33

Puppy Linux 4.2

Inlägg av Harlekin33 »

Funderade på att testa PL 4.2 (dels för att få en paus från Ubuntu) ;D

Lite frågor först :

Stödjer det ATI RADEON X1600+ ???

Vad är puplets?

Ligger den verkligen bara på 100MB?

Hur får dom plats och vad ingår från scratch? Webbläsare etc..

Får man uppdat. precis som i Ubuntu?

Måste man ladda ner proprietära drivrut. till grafikkort. osv. eller är dom redan i disten?

Är 4.2 den senaste ver.?

Varför heter den seamonkey? (förvirrande)

Har Puppy osså ett förråd. precis som i Ubuntu?

Är det många inställningar att göra vid installationen? Ex. vilka i så fall?

Finns det en terminal och är det samma kommandon som i Ubuntu?

Vilken dist baseras Puppy på?

Hur fungerar det när det kommer ut en ny ver.? Är det bara ladda ner och installera "över" eller måste man göra en ny clean install?

Vad är det för releasecykel?

Vilket filsystem använder PL?

Hur funkar det med rootlösenord och säkerhet?

Kanske kommer på fler frågor sen...
Xcore

Re: Puppy Linux 4.2

Inlägg av Xcore »

01.Puppy stödjer det mesta i hårdvara, trots sin ringa storlek (förvånande nog)
02.Seamonkey är en webbläsare från Mozilla precis som Firefox
03.Du kan givetvis använda Firefox istället om du vill ;) (det gör jag)
04.Puplets är remixar av Puppy Linux som innehåller olika program och ser olika ut
05.Du är inloggad som root jämt i Puppy Linux
06.Puppy är bara 100 MB men innehåller ändå betydligt mer än vad man skulle kunna tro ;)

07.Puppy uppdateras inte på samma sätt som Ubuntu utan du tar hem nästa version helt enkelt och fortsätter med samma program och inställningar som du hade till förra

08.Du bör få igång ditt Radeon direkt

09.Puppy har förråd precis som Ubuntu i form av paket att ladda ned, lika enkelt är det att installera nya program som i Ubuntu, välj från listan så installeras det automatiskt

10.Puppy kan till och med hantera Debian paket. ;)
11.Sen kan du ladda ned paket vid sidan om och installera lika enkelt

12.Terminal finns i Puppy också om du vill använda den men du klarar dig fint genom att bara sitta peka/klicka om du vill det hellre.

13.Puppy uppdateras ganska så regelbundet.

14.Du behöver inte vara det minsta rädd att förstöra Puppy Linux eftersom du kan återställa allt på nolltid. Så experimentera så mycket du vill. ;)

Nu skall jag förklara hur en installation fungerar. :)

En så kallad "Frugal installation" Jag gör det genom att låtsas prata med MR Smart som kör Windows. ;)

Våga testa Linux!

Redmond Pete - Varför?

Admin - Därför att Linux är gratis, öppet och en ny spännande bekantskap, garanterat

Redmond Pete - Men jag kan inte Linux

Admin - Trodde inte jag heller först. ;)

Redmond Pete - Sen vill jag inte krångla eller förstöra min Windowsinstallation

Admin - Vem har sagt nåt om att riskera något? Du riskerar ingenting eftersom Puppy körs helt från minnet. Du rör inte din Windowsinstallation med andra ord och inget hamnar på hårddisken. Du är igång med Puppy Linux på 1 minut, utan att ha behövt ändra eller installera något alls.

Redmond Pete - Huh? så man behöver inte installera nåt?

Admin - Rätt, inte ett dyft. Bara att sätta i sin USB sticka eller sin CD och köra.

Redmond Pete - Men, om man vill spara nåt då?

Admin - Nu kommer det fina. När du stänger ned Puppy Linux så frågar Puppy dig om du vill spara dina inställningar och program. Vill du det så skapar Puppy en "Virtuell Hårddisk" i form av en vanlig fil som är "linuxformatterad inuti". Detta betyder att du bara får en enda fil på hårddisken, som du skulle kunna slänga precis närsomhelst i Windows om du ville. Puppy kommer även fråga dig om du vill spara själva Puppy på hårddisken, detta för att det skall gå ännu snabbare att starta upp Puppy, som då inte behöver läsa från CD i uppstarten utan läser från filen på hårddisken istället. Vad du får, är två filer på din hårdisk som inte påverkar Windowsinstallationen ett dyft och kan slängas precis när du vill. Puppy är för övrigt bara 94 MB stort. Du kan också välja att spara till annan media om du vill.

Redmond Pete - Är det så lätt? Så man behöver inte skapa en ny partion för Linux eller något sånt alls? Toppen.

Admin - Din "partion" har du "inuti" din virtuella hårdisk (filen).

Redmond Pete - Men är det inte svårt att köra Linux då?

Admin - Starta bara upp och använd de enkla guider (wizards) som finns med så kommer du vara igång på nolltid, bara att peka klicka. Puppy är ganska likt Windows i utformningen och det mesta sitter på platser du känner igen. Fäll upp Puppys Startmeny så är det mesta självförklarande.

Redmond Pete - Är det svårt att installera program och sånt?

Admin - Starta bara pakethanteraren och peka klicka så sköter Puppy resten.

Redmond Pete - Är det så lätt? :)

Admin - Japp, om du använder Puppys egna paket vill säga. Men du kan faktiskt installera Debian paket, som till Ubuntu också om du vill. Det finns även andra typer av paket att installera i Puppy.

Redmond Pete - Man kanske skulle ge Linux en chans i alla fall då, det verkar ju lätt och man riskerar tydligen ingenting. Är det snabbt?

Admin - Vi kan väl säga så här. Du skulle kunna köra Puppy Linux på en gammal 166 Mhz och 60 Meg ramminne. Det finns de som lyckades köra Puppy Linux på en gammal Pentium 75 Mhz med bara 40 Meg ramminne. Din dator blir monsterburk på direkten eftersom den är överdimensionerad för att köra Puppy Linux.

Redmond Pete - Behöver man installera antivirus och sånt?

Admin - Det finns inte många virus för Linux och jag har aldrig fått nåt personligen fast jag inte använt ett enda antivirus. Annars finns det både antivirus scanning och brandvägg i Puppy om man vill använda det.

Redmond Pete - Okey då, eftersom det är så lätt, och man inte riskerar nåt så skall jag testa och ge Linux en chans.

Admin - Låter bra. Ge Puppy en chans, det är det väl värt och du kommer att lära dig något nytt samtidigt.

Redmond Pete - Jo, en sak. Det är på engelska, finns inte Puppy på svenska?

Admin - Inte än, Puppy finns på cirka 10 språk och jag hoppas själv att det skall komma en helsvensk version av Puppy framöver. :)

Det finns en version (puplet) som är på svenska men inte helt och hållet.

Om Puppy är snyggt?

Bild
Bilagor
p1ea410.jpg
p1ea410.jpg (59.08 KiB) Visad 2999 gånger
ennepop
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av ennepop »

haha

ja då fick man upp ögonen för en ny dist med så här på morgonkvisten...
Tur det är ett par timmar kvar till läggdags =)

Vart laddar man ner den enklast?
Och sen... om man kör det från USB, mountar den precis som en CD då? Kommer det samma meny som när man kör en LIVE-CD?

-Är det verkligen så enkelt? -JA!
/yours truly Mr Pop
Xcore

Inlägg av Xcore »

Här kan du ladda ned Puppy. :)
http://www.puppylinux.org/downloads/off ... on-release

Jajamensan du får en meny när du installerar.

Vill du testa en Puplet så finns de här.
http://www.puppylinux.org/downloads/puplets
ennepop

Inlägg av ennepop »

Xcore skrev:Här kan du ladda ned Puppy. :)
http://www.puppylinux.org/downloads/off ... on-release

Jajamensan du får en meny när du installerar.

Vill du testa en Puplet så finns de här.
http://www.puppylinux.org/downloads/puplets
många tack

/pop the seamonkey
/yours truly Mr Pop
Xcore

Inlägg av Xcore »

Innan jag drar för gott så måste jag svara Harlekin33

Glömde besvara en fråga nämligen :-X

Puppy baseras inte på någon annan dist utan är en helt egen dist, men kompatibel med Slackware.

Hej då och ha det bra Harlekin33 :)
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Glöm inte att du kan lägga till en vanlig användare så att du slipper vara root hela tiden.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Tack för väl utförda svar Xcore!

Igår kväll var jag så glad när jag läste att PL kör mot RAM för det gjorde/gör nämligen Amigan/Workbech 2.0 och WOW vilken speed! :D

Sen i morse blev jag mindre glad när man tydligen är inloggad som root/Admin "by default" i PL :(

Jag ska tänka på saken och läsa på så mycket jag kan om PL.

Utanför ämnet: Btw: Finns det nån dist som både jobbar mot RAM och där man inte är inloggad som root "by default"?
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Harlekin33 skrev:Tack för väl utförda svar Xcore!

Igår kväll var jag så glad när jag läste att PL kör mot RAM för det gjorde/gör nämligen Amigan/Workbech 2.0 och WOW vilken speed! :D

Sen i morse blev jag mindre glad när man tydligen är inloggad som root/Admin "by default" i PL :(

Jag ska tänka på saken och läsa på så mycket jag kan om PL.

Utanför ämnet: Btw: Finns det nån dist som både jobbar mot RAM och där man inte är inloggad som root "by default"?
Utanför ämnet: Random Live-CD med Ubuntu?
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
thoase

Inlägg av thoase »

Xcore!!

Angående uppdatering av PL. Är det inte så "full installation", kräver en helt ny installation och då försvinner väl de redan installerade pgm:en(hoppas jag har fel)? Men om du istället väljer att göra en "Frugal installation", så byter du bara ut 3-4 filer så är allt uppdaterat bla kärnan!

--

Själv kör jag 4.2 "Full installation" på ett bootbart USB-minne! Funkar skitbra. Det enda jag behöver ha med mig när jag reser bort är just USB-minnet!!

Mina extra pgm är Pidgin, Amarok 1.4, FF 3.5.2, OpenOffice. Bra sida att hämta pet-filer http://puppylinux.asia/tpp/bugs/, ange puppy som användare och linux som lösenord.
Användarvisningsbild
TweekiE

Inlägg av TweekiE »

Xcore skrev:Innan jag drar för gott så måste jag svara Harlekin33
Utanför ämnet: ska du dra för gott? har du inte sagt sådär förut?
Användarvisningsbild
buskerika
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av buskerika »

Kanske man inte ska fråga om Puppy på Ubuntuforumet men tråden fanns ju redan så:

Jag har just installerat Puppy på en gammal Compaq med 4GB hdd. Ser så gulligt ut så. Men jag fick inga valmöjligheter vid installationen om "frugal" eller full (vad det nu betyder). Jag ville skriva över allt gammalt Windowsskräp så det får plats med lite grejer på den lilla disken. Hur gör jag nu för att rensa bort skräpet?

Edit:
Nu frös Puppy så jag stängde av datorn. När jag startade igen fanns inte Puppy där, bara detta jäkla Windows som inte ens funkar...... Vär är min Puppy? :-[
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"