Telia Mobilt bredband - Option Icon 505 - Ubuntu

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
Användarvisningsbild
ari_vik
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Telia Mobilt bredband - Option Icon 505 - Ubuntu

Inlägg av ari_vik »

??? Jag har läst alla tips, provat alla varianter, men vad jag än gör, funkar ej dongeln Opticon 505 tillsammans med Ubuntu 9.04. Telia säger desamma, att jag kommer inte lyckas, vad jag än försöker med. Min fråga är: har dom rätt? Någon som på riktigt fått det att funka? Nån har jag sett påstå det, men jag undrar jag.. Ari
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Telia Mobilt bredband - Option Icon 505 - Ubuntu

Inlägg av bbauto »

ari_vik skrev:??? Jag har läst alla tips, provat alla varianter, men vad jag än gör, funkar ej dongeln Opticon 505 tillsammans med Ubuntu 9.04. Telia säger desamma, att jag kommer inte lyckas, vad jag än försöker med. Min fråga är: har dom rätt? Någon som på riktigt fått det att funka? Nån har jag sett påstå det, men jag undrar jag.. Ari
Nja efter att ha googlat lite så har jag hittat många som fått det att fungera, dock inte utan en del handpåläggning.
Om du reggar dig här:
http://www.pharscape.org/forum/index.php?topic=762.0
Så kanske du kan be frankmcn, anos_21 eller telesmurf lite snällt om detaljerad hjälp.

Du skulle också kunna testa senaste 9.10alpha LiveCD, om du får igång det där!? :)

PS! Jag tror Telia är ute och cyklar...
anos_21: Short update - Success!

After running a "first connect" in a Windows computer (borrowed...) it now works in my Linux setup (see previous post). This post is written and posted using the ICON505.

If anybody is interested in logs and AT debug output I can provide those, just give me a hint.

Cheers!
telesmurf: Thank you all for this. I just recieved a package "Telenor Mobilt bredbånd" (Norway) including the Opticon 505. It now runs with Ubuntu 9.04 by using the current HSO 1.12 built from source, HSOconect 1.2.18 beta, and the adding of the missing udev product ids for starting Ozerocdoff. After fixing the rights for accessing the device it runs fine.
Användarvisningsbild
ari_vik

Inlägg av ari_vik »

bbauto skrev:
ari_vik skrev:??? Jag har läst alla tips, provat alla varianter, men vad jag än gör, funkar ej dongeln Opticon 505 tillsammans med Ubuntu 9.04. Telia säger desamma, att jag kommer inte lyckas, vad jag än försöker med. Min fråga är: har dom rätt? Någon som på riktigt fått det att funka? Nån har jag sett påstå det, men jag undrar jag.. Ari
Nja efter att ha googlat lite så har jag hittat många som fått det att fungera, dock inte utan en del handpåläggning.
Om du reggar dig här:
http://www.pharscape.org/forum/index.php?topic=762.0
Så kanske du kan be frankmcn, anos_21 eller telesmurf lite snällt om detaljerad hjälp.

Du skulle också kunna testa senaste 9.10alpha LiveCD, om du får igång det där!? :)

Har provat alla varianter av det som http://www.pharscape.org har att erbjuda. Funkar bara inte något av det. Men, jag testar absolut 9.10alpha LiveCD. Allt är värt att pröva. Hatar behöva använda XP nu. Tack för tips! Ari

PS! Jag tror Telia är ute och cyklar...
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Det är inte fråga OM det fungerar, utan HUR man får det att fungera! ;)
Användarvisningsbild
whac
Kontakt:

Inlägg av whac »

kan du öppna en terminal och skriva lsusb och trycka på enter och klistra in här vad den spottar ur sig?
hjartberg

Inlägg av hjartberg »

Jag har samma problem. Terminalen spottar ur sig följande:
Bus 001 Device 003: ID 0af0:d055 Option
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 003: ID 0421:005f Nokia Mobile Phones
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 002: ID 03f0:171d Hewlett-Packard Wireless (Bluetooth + WLAN) Interface [Integrated Module]
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Användarvisningsbild
ari_vik

Inlägg av ari_vik »

Jag har varit borta från frågan ett tag.. Men det kom liksom annat i mellan då jag upptäckte ett mystiskt hårdvarufel i min Option Icon 505... så jag inte kunde veta vad som var vad av problemen. Teila konstaterade samma sak och jag fick ett lånemodem från butiken, en Huawei E220 som ju i min numera uppdaterade ubuntu till karmic koala alpha 3 synkar perfekt. Jag återkommer i min fråga så snart dom behagar ha lagat Icon 505:an. Ari :-X
saml
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av saml »

Hej!

Jag har lyckats, även om det var visst bök. Har skrivit ett blogginlägg om det:
http://saml.rilspace.com/content/instal ... jaunty-904

Behövde installera både drivrutinen hso, HSOConnect, Vodefones mobilklient, samt att jag måste starta om "hal" varje gång jag ansluter modemet. Men, det är ju liten bit kaka (ska väl gå att göra ett litet sh-script som gör det, om man inte vill öppna terminalen varje gång, och köra /etc/init.d/hal restart)

Det är lite oklart om varje del i min beskrivning är 100% nödvändig, men hittills verkar det så.
gungus

Inlägg av gungus »

För Ubuntu 9.04 räcker det (nu) med att uppgradera kärnan till 2.6.30 samt att installera ozerocdoff.
Sedan är det bara att boot om och starta Network Manager och lägga till uppkopplingen under mobilt bredband.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

gungus skrev:För Ubuntu 9.04 räcker det (nu) med att uppgradera kärnan till 2.6.30 samt att installera ozerocdoff.
Sedan är det bara att boot om och starta Network Manager och lägga till uppkopplingen under mobilt bredband.
Kanon! Sätt gärna tråden som [LÖST] så ser andra medlemmar att du hittat en lösning! :)
EDIT:
OOPS! Det var ju inte du som skapat tråden... Men du får gärna lägga upp den i Wikin... ;D
Användarvisningsbild
Kullken
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Kullken »

Hur är det med 9.10 :-\ Jag vet inte om det påverkar prioriteringen....
tony_chu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av tony_chu »

Jag får inte mitt Option Icon 505 att fungera sen jag uppgraderade till Karmic. I 9.04 så fick jag efter mycket om och men igång det med hjälp av hso-drivisar och instruktioner från pharscape.org. I Karmic så fungerar det inte alls, dock så dyker modemet nu upp som ett mobilt bredband när jag sätter in det i datorn och anslutningsguiden startar (detta hände aldrig i Jaunty). Efter att ha slutfört guiden så försöker jag koppla upp men det enda som händer är att en ruta dyker upp där det står "GSM Network - You are now disconnected", oavsett hur många gånger jag försöker.

Att ladda in hso.ko som jag tidigare gjorde i Jaunty fungerar inte alls.

Några tips månne?
tony_chu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av tony_chu »

Jag har under två veckors tid nu försökt få modemet att fungera i Karmic utan att lyckas och den enda information jag kan få fram är att det helt enkelt inte går. Detta innebär tyvärr att jag inte kan använda Ubuntu i mitt arbete vilket jag tidigare gjort.
Sortman
Kontakt:

Vilket modem fungerar med Ubuntu 9.10?

Inlägg av Sortman »

Jag, och många med mig har svårigheter med att få 3G-modemen att fungera.
Jag har två olika, samma fabrikat men olika varianter, som inte fungerar "out of the box"
Det ena fungerade en kort stund sen la det av...

Finns det något 3G-modem som fungerar utan en massa mekande? Något som kommer att fungera även efter de uppdateringar som så välvilligt ges oss.
Finns det någon annan linuxvariant som är bättre på detta än vad Ubuntu är?

I mitt fall är det fråga om Qualcomm 3G CDMA Model GI0206 och model GI0201
Datorn är en ASUS eeePC 900

För mig det viktigt med en snabb lösning då jag har givit bort datorn som ska skeppas utomlands med sin nya ägare, en ägare som inte har så stort förstånd på datorer.... Meningen är att han ska kunna skaffa sig ett abonnemang på orten och bara plugga in det nya kortet i modemet.
saml
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av saml »

Här är en som säger att han lyckats få igång Option icon 505 på Ubuntu 9.10 (karmic):
http://familjen-gustafsson.se/blogg/201 ... 5-fungerar
(Ska prova om jag får igång det på min asus ul30a nu.)
matias_nordin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av matias_nordin »

Vill bara bekräfta att jag fick det att fungera med ovanstånde länk (jag kör Lycid 10.04 64-bit)!

Tips, har du inte tillgång till internet så kan du göra följande:

1. Öppna pakethanteraren och sök efter hso-dkms, klicka i den och gå till file-> generate package download script.

2. Öppna sedan det scriptet på en dator med internetuppkoppling och ladda hem alla dependencies (från URL:erna).

3. Flytta över dessa till din dator och installera dem med gdebi på din dator.

Mina dependencies var endast usb-modeswitch + data så jag skrev följande:

Kod: Markera allt

sudo gdebi usb-modeswitch_1.1.0-2_amd64.deb usb-modeswitch-data_20100127-1_all.deb hso-dkms_1.1.0_all.deb
sudo gdebi hso-dkms_1.1.0_all.deb

Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Internet"