Kompilera drivrutin för webcam - var? Hur? -

Diskussion gällande forumet
Sueede
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Kompilera drivrutin för webcam - var? Hur? -

Inlägg av Sueede »

Hej.
Jag är helt ny i ubuntu, och tror och hoppas kunna lämna WinXP utom i spelsituationer (Microsoftspel). Så nu försöker jag ordna en webkamera.
Jag har listat ut att min webkamera inte är UVC-kompatibel (?). Så jag har letat upp en fri drivrutin som behöver kompileras. Kompilera innebär väl körbar?

Så jag behöver få lära mig var jag "står" när jag utför en kompilering. Var skriver jag? I vilken applikation?

För mig är följande inte självklart:
- - - -
ensure that you've configured your
kernel, and updated the dependencies:
'make [config|menuconfig|xconfig]; make dep'.
- - - -
eller
- - - -
Make sure, when compiling the driver, you use the same version of compiler as
was used to compile your kernel. Not doing so can create incompatible binaries.

as root
goes to gspcav1 directory and run:
./gspca_build

Kan någon förklara vad detta innebär?

Sueede
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Kompilera drivrutin för webcam - var? Hur? -

Inlägg av Inhuman Soul »

Hej och välkommen!

Först och främst vill jag bara säga att kompilera och installera en drivrutin är inte det lättaste du kan göra som nybörjare, men om du vill försöka ska jag försöka hjälpa till lite.

Att kompilera betyder att göra om källkod (text skriven i ett speciellt programmeringsspråk som programmeraren lätt ska förstå) till binärkod (ettor och nollor som datorn kan "förstå") eller något liknande. Ett program som gör detta kallas kompilator (compiler på engelska). För att installera en kompilator (+ lite andra saker du kan behöva när du kompilerar) kan du installera paketet build-essential.
ensure that you've configured your
kernel, and updated the dependencies:
'make [config|menuconfig|xconfig]; make dep'.
Detta låter som att det är tänkt att du ska konfigurera hur du vill kompilera kärnan. Du kanske kan posta länken till guiden du följer så det bli lite lättare för oss att förstå hur det är tänkt att du ska göra?
Make sure, when compiling the driver, you use the same version of compiler as
was used to compile your kernel. Not doing so can create incompatible binaries.
Om du kompilerar både kärnan och drivrutinen själv så borde det inte bli några problem. Om du däremot bara ska kompilera drivrutinen så behöver du kolla vilken kompilator och vilken version av den som användes när din kärna kompilerades, samt installera och använda den för att kompilera drivrutinen.
as root
goes to gspcav1 directory and run:
./gspca_build
Det här ska göras i en terminal. Terminalen hittar du under Program -> Tillbehör -> Terminal
För att ändra vilken mapp du står du använder du kommandot

Kod: Markera allt

cd sökväg
där sökväg antingen kan vara en absolut sökväg, t ex "/home/user/Skrivbord/mapp", eller en relativ sökväg, t ex "Skrivbord/mapp" (om du står i /home/user). För att gå en mapp "uppåt" kan du skriva

cd ..
Det som det står att du ska göra när du står i mappen gspcav1 är att köra filen gspca_build med som root (alltså med administratörsrättigheter). Detta gör du med kommandot

sudo ./gspca_build
och skriver därefter in ditt lösenord. Jag skulle gissa på att drivrutinen kompileras när du kör den filen, men jag är inte alls säker.
I vilket fall som helst så är det bättre att först kolla om du inte kan fixa drivrutinen på ett lättare sätt.

P.S. Den här tråden ligger på fel ställe. Någon moderator är säkert snäll och flyttar den, men du kan ju tänka på att kolla vad du postar nästa gång du gör en ny tråd.
Skriv svar

Återgå till "Forum"