Val av skrivare, HD Deskjet 710C/Lexmark X7170

Skrivare och skannrar
Thoht
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Val av skrivare, HD Deskjet 710C/Lexmark X7170

Inlägg av Thoht »

Hej!

Har precis installerat Ubuntu 9.04 på en bekants dator då denne haft stora bekymmer med virus, trojaner och dylikt.

Nu är problemet att min vän har två skrivare, den ena en Lexmark X7170 som inte stöds enligt OpenPrinting och den andra en Hewlett Packard Deskjet 710C som fungerar perfekt. Problemet med senare är att den ansluts via en 25-pols RS232-kontakt. På PCn ifråga finns endast en 9-pols RS232-kontakt (SERIAL1) men det är en hane. Jag antar att det finns lösningar i form av USB-RS232-adaptrar, men fungerar sådant Plug-and-Play eller krävs det ytterligare funktionalitet?

Tack på förhand!
roggerooster
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Val av skrivare, HD Deskjet 710C/Lexmark X7170

Inlägg av roggerooster »

Dessa omvandlare har jag testat en gång, och den var köpt på kjell & co. Den fungerade klockrent och plug and play direkt...
Vad det gäller Lexmark skrivaren verkar det vara många på olika forum som efterfrågar fungerande drivrutiner, men denna sida verkar ha dom till Ubuntu.
http://www.printcountry.com/drivers/LEX ... WNLOAD.htm

Lycka till!
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Lexmark är ett hatobjekt på på Linux Hardware Compability List och även MacOS-användare ogillar Lexmark!

HP däremot har bra drivrutiner och tuffar igång utan snack så fort man sticker in usb-kabeln..
Thoht
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Thoht »

roggerooster skrev:Dessa omvandlare har jag testat en gång, och den var köpt på kjell & co. Den fungerade klockrent och plug and play direkt...
Vad det gäller Lexmark skrivaren verkar det vara många på olika forum som efterfrågar fungerande drivrutiner, men denna sida verkar ha dom till Ubuntu.
http://www.printcountry.com/drivers/LEX ... WNLOAD.htm

Lycka till!
Tack tack! Läste det här dokumentet, men det kanske inte är så avancerat som jag trott.
Ulsak skrev:Lexmark är ett hatobjekt på på Linux Hardware Compability List och även MacOS-användare ogillar Lexmark!

HP däremot har bra drivrutiner och tuffar igång utan snack så fort man sticker in usb-kabeln..
Lexmark-skrivaren följde med datorpaketet som var ett av Landstingets leasingerbjudanden för kommunalanställda. Som tur var hade min bekanta kvar HP-skrivaren från ett tidigare leasingerbjudande.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"