Vad tycker ni om HTC Hero och Android?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
d3b0v0
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Vad tycker ni om HTC Hero och Android?

Inlägg av d3b0v0 »

upnorth skrev:
d3b0v0 skrev:Jag skulle inte satsa på Xperia i alla fall, den kommer inte ha multitouch (som det ser ut nu). En smartphone utan multitouch tror i alla fall jag inte är optimalt.
Android kommer inte heller att ha stöd för det, Google har gjort en deal med Apple om bl.a. det.

Jo jag har hört något om det där, men Hero har ju multitouch. Att Android ska sluta med det har jag i alla fall inte sett några säkra källor på.

Ibland vore ju världen en så mycket bättre plats utan patentlagar...
Fujitsu Siemens Amilo Pi 2530
Intel Core Duo T5250 1.5 GHz
3 Gib ram
ATI Mobility Radeon HD 2300
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

d3b0v0 skrev:
upnorth skrev:
d3b0v0 skrev:Jag skulle inte satsa på Xperia i alla fall, den kommer inte ha multitouch (som det ser ut nu). En smartphone utan multitouch tror i alla fall jag inte är optimalt.
Android kommer inte heller att ha stöd för det, Google har gjort en deal med Apple om bl.a. det.

Jo jag har hört något om det där, men Hero har ju multitouch. Att Android ska sluta med det har jag i alla fall inte sett några säkra källor på.

Ibland vore ju världen en så mycket bättre plats utan patentlagar...
Tja, tydligen står valet melan vinst och innovation så :P
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Apple's patent gällande multitouch skulle inte hålla i rätten... Det finns beskrivningar av dessa interface så långt tillbaka som på 50-talet, beskrivningar av 'pinching' för att zooma, tvåfingersrörelsen för att rotera o.s.v... Det finns ju 'prior art' inom området så det ryker om det...

Och den typen av patent är väl mest för att avskräcka konkurrenterna eftersom Apple ju är villiga att dra det i domstol, men Google och MS är ju inte rädda för det, dom har ju egna juridiska avdelningar i klass med Apples...

Ball exempel förresten, när Apple hotade PALM för PalmPre'n, dom skulle ju stämma skiten ur Palm... Då lär Palm ha lagt upp ett antal handdator/touchskärmspatent som Apple bröt mot och sa att stämmer ni oss så stämmer vi er - och ni bryter mot fler av våra patent än vi mot era, hehe... Poff, så backade Apple...

Microsofts svammel om 'intellectual property' är ju också komisk sett till att dom snodde hela idén till Windows från Apple som snodde den från PARC...

'Inget nytt under solen' är ett uttryck som känns aktuellt i sammanhanget, hehe... ;D
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

farmfield skrev:Apple's patent gällande multitouch skulle inte hålla i rätten... Det finns beskrivningar av dessa interface så långt tillbaka som på 50-talet, beskrivningar av 'pinching' för att zooma, tvåfingersrörelsen för att rotera o.s.v... Det finns ju 'prior art' inom området så det ryker om det...

Och den typen av patent är väl mest för att avskräcka konkurrenterna eftersom Apple ju är villiga att dra det i domstol, men Google och MS är ju inte rädda för det, dom har ju egna juridiska avdelningar i klass med Apples...

Ball exempel förresten, när Apple hotade PALM för PalmPre'n, dom skulle ju stämma skiten ur Palm... Då lär Palm ha lagt upp ett antal handdator/touchskärmspatent som Apple bröt mot och sa att stämmer ni oss så stämmer vi er - och ni bryter mot fler av våra patent än vi mot era, hehe... Poff, så backade Apple...

Microsofts svammel om 'intellectual property' är ju också komisk sett till att dom snodde hela idén till Windows från Apple som snodde den från PARC...

'Inget nytt under solen' är ett uttryck som känns aktuellt i sammanhanget, hehe... ;D
Nja, vad gäller Android har tydligen företagen ett samarbete som bl.a. går ut på att inte konkurrera om anställda, men också om viss teknisk innovation.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

upnorth skrev:Nja, vad gäller Android har tydligen företagen ett samarbete som bl.a. går ut på att inte konkurrera om anställda, men också om viss teknisk innovation.
Avtalet om anställda gäller företagen i sin helhet verkar det, men tidigare så påstås det ha varit så att Google inte implementerade multitouch i Android som en gest till Apple...

Men Google är ju lurifaxar av rang... Så 'sponsrar' man Mozilla genom startsidegrejen och 'pang', från en dag till nästa så presenterar man en webläsare. Och så samarbetar man med Apple, har t.o.m. en kille i deras styrelse, men 'pang', från en dag till nästa så presenterar man att man jobbar på ett skrivbords-OS...

Det lär säga 'pang' sett till multitouch också. Fast nu skall man inte överskatta Google's inblandning i Android, för det ar ju en massa inblandade i Open Handset Alliance som står bakom Android, men att avvakta och framstå som 'snälla' mot Apple kan lika gärna vara att när man presenterar multitouch i Android fullt ut, då djäklar så har man meklat ihop nåt så in i helskotta genomtänkt och funktionellt skall ni se, hehe... Kan man dra någon annan slutsats sett till hur Google brukar göra?

Jag kan inte tänka mig annat än att Android i längden kommer piska skiten ur iPhone eftersom Apple gör om samma gamla misstag med att hålla sitt OS till sin egen hårdvara. Dom förlorade mot Microsoft's breda hårdvarustöd och Android har både det och fördelen med att vara en öppen plattform - så hur i helskotta skall Apple kunna fightas mot det? Förmodligen som dom gjort hittills, med fräsig reklam och design och 'garanterad' funktionalitet eftersom dom ju kontrollerar kombo'n mjuk- hårdvara... Men den marknadsposiotionen Apple har med iPhone idag, den lär droppa snabbt när det finns en massa Androidlurar på marknaden, alla billigare men ändå har lika flashiga funktioner som iPhone...

Utanför ämnet: Undrar när Google ger sig in i musikdistributionsbranschen förresten... Shoppar dom Spotify kanske? Spotify har ju t.o.m. lyckats gå om iTunes på försäljningen idag... :o
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

farmfield skrev:
upnorth skrev:Nja, vad gäller Android har tydligen företagen ett samarbete som bl.a. går ut på att inte konkurrera om anställda, men också om viss teknisk innovation.
Avtalet om anställda gäller företagen i sin helhet verkar det, men tidigare så påstås det ha varit så att Google inte implementerade multitouch i Android som en gest till Apple...

Men Google är ju lurifaxar av rang... Så 'sponsrar' man Mozilla genom startsidegrejen och 'pang', från en dag till nästa så presenterar man en webläsare. Och så samarbetar man med Apple, har t.o.m. en kille i deras styrelse, men 'pang', från en dag till nästa så presenterar man att man jobbar på ett skrivbords-OS...

Det lär säga 'pang' sett till multitouch också. Fast nu skall man inte överskatta Google's inblandning i Android, för det ar ju en massa inblandade i Open Handset Alliance som står bakom Android, men att avvakta och framstå som 'snälla' mot Apple kan lika gärna vara att när man presenterar multitouch i Android fullt ut, då djäklar så har man meklat ihop nåt så in i helskotta genomtänkt och funktionellt skall ni se, hehe... Kan man dra någon annan slutsats sett till hur Google brukar göra?

Jag kan inte tänka mig annat än att Android i längden kommer piska skiten ur iPhone eftersom Apple gör om samma gamla misstag med att hålla sitt OS till sin egen hårdvara. Dom förlorade mot Microsoft's breda hårdvarustöd och Android har både det och fördelen med att vara en öppen plattform - så hur i helskotta skall Apple kunna fightas mot det? Förmodligen som dom gjort hittills, med fräsig reklam och design och 'garanterad' funktionalitet eftersom dom ju kontrollerar kombo'n mjuk- hårdvara... Men den marknadsposiotionen Apple har med iPhone idag, den lär droppa snabbt när det finns en massa Androidlurar på marknaden, alla billigare men ändå har lika flashiga funktioner som iPhone...

Utanför ämnet: Undrar när Google ger sig in i musikdistributionsbranschen förresten... Shoppar dom Spotify kanske? Spotify har ju t.o.m. lyckats gå om iTunes på försäljningen idag... :o
Låter som samma typ av tidsexklusivitet som spelkonsoltillverkare har med spelutgivare - utveckla spelet till flera plattformar, men släpp det till våran ett halvår före alla andra så får ni 10 billllioner!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Har varit ute och snurrat i mobilbutiker idag och kan meddela att HTC Hero knappt finns ute i butik och definitivt inte som demo... Jag blev erbjuden att titta på kartongen i en butik, men inte ens titta på själva telefonen... Hupp.

Hade iof shoppat en ändå om jag råkat ha 5.500 över... ;D
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag ska köpa en så fort dom kommer i lager. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Android ska få multitouch i ver. 2.0 som bör komma i höst/vinter.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Rasmus skrev:Android ska få multitouch i ver. 2.0 som bör komma i höst/vinter.
Android har redan stöd för multitouch. :P
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Hund skrev:
Nej. Däremot har HTC lagt in stöd för det.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

KiviE skrev:
Hund skrev:
Nej. Däremot har HTC lagt in stöd för det.
Åhå. :)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Android har ett i 'original' oimplementerat stöd för multitouch om jag har förstått det rätt...

OT: Försökte få igång multitouch på min bärbara (på synaptics-plattan) med den här men lyckas inte få det att laddas... Multitouch är ju ett måste både på pekskärmar och pekplattor tycker jag... Tänk bara en touchskärm & MPX-stödet i 9.10... M U M S ! ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Den här är på gång ut i butik när som helst - Samsung Galaxy
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

farmfield skrev:Den här är på gång ut i butik när som helst - Samsung Galaxy
Verkar lovande med. :P

http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=1432
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Verkar inte så kul... men jag har testat flera av Samsung nallar dom senaste dagarna utan att tänka på nåt sånt, men det där kan vara grejer man inte tänker på men sedan retar sig till döds på efter man sett det första gången - som 'strecken' i dom gamla Trinitron/Diamontronskärmarna... När man väl har sett det så ser man det hela tiden, hehe...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Testade Hero igår... VILL HA!

Fyf-n vad najsig... Som en iPhone fast med 100ggr mer potential typ... Sa jag:

VILL HA!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag fick min igår. :) Toknöjd med den. Älskar alla sociala funktioner och även Google's målnfunktioner, alla kontakter och hela kalendern fanns med i telefon fullt uppdaterad från start. :)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:Jag fick min igår. :) Toknöjd med den. Älskar alla sociala funktioner och även Google's målnfunktioner, alla kontakter och hela kalendern fanns med i telefon fullt uppdaterad från start. :)
Fy vad avis jag blir, hehe... :-X

Men grattis, jag kan inte annat än att skriva att jag tror du gjort ett kanonköp! ;D
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Hittils är jag mycket nöjd. :) Fast jag alla min vänner ska pilla på den heela tiden.. :P
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"