Sorry om posten kommer vara lite konstig, osammanhängande.
Efter att alltid använt vlc för att spela filmer och alltid funkat perfekt så hände ngt efter installation av laptop-mode [eller rättare sagt aktivering]
Sedan Jag installerat laptop-mode [då jag upptäckte att filmer hackade i vlc] har jag alltid av-aktiverat den genom kommandot echo 0> /proc/sys/vm/laptop_mode innan jag börjat kolla på film och låtit Governor varit på ondemand.
Men i vlc forsätter filmer att hacka och jag har inte funnit något som kunna förklara [googlat, sökt på ubuntu forum runt om]
Jag börja då använda totem som funka mycket bättre, men har ett litet problem när jag spelar en film i totem [hel skärm] så av-aktiveras inte screensave eller power manager för skärmen. Jag kollade på totem sidan där de i sin faq berätta att man måste ha gnome-screensaver och gnome-power-manager installerat för att totem ska 'prata' med screensaver och av-aktivera den. Jag har kollat upp att jag har de installerat men ändå så slås dem igång. I totem meny redigera > inställningar så finns det inget för av-aktivering, bortsätt enable screensaver when audio only is used on totem, vilket jag har av-aktiverat också utan resultat.
Ska sticka in också att det här med power-manager och screensaver verkar leva sitt egna lilla liv

Jag har kollat i filerna för inställningar och ~/.config samt .gnome .gstream and so on efter filer kring inställningarna och kollat i etc mappen [hitta inget då jag lite osäker på vad filerna heter] utan att hitta några underligheter, dvs andra inställningar än vad som angivits genom GUI inställningarna.
Kan hackandet i vlc bero på att varje gång den sänder en signal till screensaver att inte gå igång så hackar filmen / fryser under stund [allt från ngr sekunder till en minut] fast ljudet går vidare? Ifall det är så, hur kan man fixa det.. jag funderar ifall det går att ändra på buffer i vlc. Angående Totem så ominstallerade jag dess plugins som skulle ha med screensaver att göra, utan resultat, borde jag ominstallera totem också?
Återigen sorry för att posten kanske är förvirrande. Många tankar kring nästan samma problem.
EDIT: glömde att säga att jag har även gjort en nyinstallering av Xubuntu 8.10 sedan par veckor tillbaks.
EDIT 2: Jag testade nyligen att ändra screensavern till att gå igång efter 20min men den gick igång efter 30 sekunder. Jag provade då att ställa in den på 6min och logga ut sedan in igen, då funkade 6 min inställningen. Då prova jag att ändra till 1min vilket resultera i att den inte aktiveras alls. [Ska prova lite kring detta och se vad som händer]
Ha en bra dag och tack på förhand ifall någon kommer på hur det går att lösa eller ser vad jag har missat att göra.
Peace, Love and Freedom
//Faie