Pirat XP vs köpt XP

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
dysfunctional

Pirat XP vs köpt XP

Inlägg av dysfunctional »

Känns lite märkligt att posta denna fråga i ett linux-forum... Men ja kör ändå :).

Joo, så har jag kommit till den punkt då jag vill, i högsta möjliga mån, börja betala för de programvaror jag faktiskt använder dagligen.

Jag har länge varit motståndare till att betala för XP, just eftersom det ju är ett ganska instabilt operativsystem som alldeles för ofta strular. Det är åtminstone mina erfarenheter.

Men jag har,å andra sidan, aldrig använt en äkta, licensierad utgåva av XP utan alltid bara kört olika crackade versioner.

Finns det någon som kan bekräfta att XP faktiskt är ett stabilt och väl-fungerande operativsystem, då man kör det lagligt? Kan nån bekräfta att det är en stor skillnad på ett köpt xp och ett crackat?

Om skillnaden inte är så stor finns det ju inte en chans att jag betalar för det.
Annars kan det vara intressant att fundera vidare på...

Kör linux på alla mina datorer utom en, där jag är beroende av vissa musikprogram som bara fungerar i XP. Ett elände det är med Microsoft tycker jag.

Är mycket intressad av att höra om era erfarenheter!!!
ubuntu user #10385.
Emil.s
Kontakt:

SV: Pirat XP vs köpt XP

Inlägg av Emil.s »

Min erfarenhet är att bara det är bra crackat så funkar det finfint. :)
Kör själv ett XP Pro, och efter att jag laddat ner alla uppdateringar från Windows update så funkar det bättre än den lagliga XP home på stationära datorn. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

Nej det fungerar inte "fin fint" eftersom ett piratat XP
inte går att sköta om på ett vettigt sätt.

De allra flesta Zombies körs på piratade XPn med användare
som har noll koll på sin burk.  (och det vet "the bad guys")

Den här tråden är ett exempel på vad som jag anser ska strykas av en "forumvärd". Klart brott mot upphovsrättslagstiftning att rekommendera någon
att köra pirat  ;)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Nja... han frågade ju. ;)
Och det är min erfarenhet.  :P
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

Emil.s skrev: Nja... han frågade ju. ;)
Och det är min erfarenhet.  :P
Jo... nu vet du att jag pulat en hel del med just XP burkar och säkerhet.

Säkerhetsmässigt är just piratade XPn samt antalet Zombies en katastrof.

Man ska inte förnedra sig att att snylta på Redmonds "hopkok", jag
accepterar XP men det ska vara med en ärligt köpt licens.

Inget att diskutera det här med crack osv, det finns andra "Klotterplank" som
sköter detta.

:)
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

om du känner behovet att köra XP skall du absolut köra en legal kopia, köp skiten.
Om du tycker det är för dåligt och dyrt (vilket är min uppfattning) så kör du inte XP.
Svårare än så är det inte :)
Ju fler användare som tackar nej till Microsofts monopol, desto snabbare vaknar andra programtillverkare och levererar sina produkter till alternativa platformar.

Inlägg av Okänd »

dysfunctional skrev: Känns lite märkligt att posta denna fråga i ett linux-forum... Men ja kör ändå :).

Joo, så har jag kommit till den punkt då jag vill, i högsta möjliga mån, börja betala för de programvaror jag faktiskt använder dagligen.

Jag har länge varit motståndare till att betala för XP, just eftersom det ju är ett ganska instabilt operativsystem som alldeles för ofta strular. Det är åtminstone mina erfarenheter.

Men jag har,å andra sidan, aldrig använt en äkta, licensierad utgåva av XP utan alltid bara kört olika crackade versioner.

Finns det någon som kan bekräfta att XP faktiskt är ett stabilt och väl-fungerande operativsystem, då man kör det lagligt? Kan nån bekräfta att det är en stor skillnad på ett köpt xp och ett crackat?

Om skillnaden inte är så stor finns det ju inte en chans att jag betalar för det.
Annars kan det vara intressant att fundera vidare på...

Kör linux på alla mina datorer utom en, där jag är beroende av vissa musikprogram som bara fungerar i XP. Ett elände det är med Microsoft tycker jag.

Är mycket intressad av att höra om era erfarenheter!!!
Jag klarar inte av Windows (XP eller någon version). Blir så otroligt frustrerad varenda gång ett program hänger sig och att avsluta det får hela Windows att hänga sig... Så framförallt av tekniska skäl vill jag säga att Windows är ett instabilt system som du inte kan lita på, rent ideologiskt så behövs nog inte förklaringar ;).
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

En OEM-version av xp kostar mindre än en tusing, på Inet tar dom 886:- inkl moms exkl frakt. http://www.inet.se/postorder/
Finns säkert fler som säljer till liknande priser. Jag har för mej att man kan få köpa billigt av MS om man har en crackad kopia, vet inte om det gäller längre. Plun kanske vet mer.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar skrev: En OEM-version av xp kostar mindre än en tusing, på Inet tar dom 886:- inkl moms exkl frakt. http://www.inet.se/postorder/
Finns säkert fler som säljer till liknande priser. Jag har för mej att man kan få köpa billigt av MS om man har en crackad kopia, vet inte om det gäller längre. Plun kanske vet mer.
Nope... i höstas körde de en drive med 400:- i rabatt, nu är det fullpris o Vista uppgradering som gäller... :P

Men varför ens bry sig...det jag har kvar är en Lexmarkskrivare som jag varit för lat att fixa med Feisty.

Väljer man sedan Automatix spåret eller Ultimate Edition så får man ju allt installerat på ett enkelt sätt.

;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Får jag göra ett litet inlägg i crack debatten?

Bara för informations syfte.

Det finns crackade "genuine" versioner av XP. Crackade versioner där allt fungerar 100%, uppdateringar, rubbet.

Men, de är mindre vanliga (har jag hört)

Nu över till något trevligare.

Nån som vet hur man skaffar en crack till Ubuntu? :P
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

DimensionX skrev: Nån som vet hur man skaffar en crack till Ubuntu? :P
Automatix? Bonusen är att det kan få ditt system att inte fungera som det ska, nästan som ett virus! wiigii!
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Okänd

Inlägg av Okänd »

DimensionX skrev:
Det finns crackade "genuine" versioner av XP. Crackade versioner där allt fungerar 100%, uppdateringar, rubbet.

Nån som vet hur man skaffar en crack till Ubuntu? :P
Nope det finns inga genuina...  ska var nån på PB som kanske skrivit det.. ;)

MS nya validering slänger ut de här iofs  så funkar säkerhetspatcharna men eftersom klientens Windowsupdate ofta säckar ihop när valideringen inte klaras så står användaren där med huvet under armen.

När sedan de flesta sedan inte heller klarar av att skydda sin "piratburk"
så står de där ännu mer förvånade när operatören meddelar att burken är en Zombie och måste städas ur eller att nån trojan snott alla lösenord... :P

Många tror också att det räcker med virusskydd som inte alls är dagens hot utan det är trojaner, spyware, rootkits som dammsuger en användares burk.

Festisen Feisty är ohackbar... :D
dysfunctional

Barre skrev: om du känner behovet att köra XP skall du absolut köra en legal kopia, köp skiten.
Om du tycker det är för dåligt och dyrt (vilket är min uppfattning) så kör du inte XP.
Ju fler användare som tackar nej till Microsofts monopol, desto snabbare vaknar andra programtillverkare och levererar sina produkter till alternativa platformar.
Jag befinner mig i lite av en gråzon här... jag känner absolut inget behov av att köra XP (därför kör ja som sagt linux på alla andra datorer förutom denna), men mina musikprogram kräver tyvärr XP och linux motsvarigheter är helt enkelt inte tillräckligt bra ännu.

Drömmen vore ju en macintosh men dom ekonomiska möjligheterna har jag tyvärr inte just nu.

Kanske blir till å försöka hitta nån begagnad xp home edition då... Men skulle det verkligen kännas bra att stödja ett företag som jag tycker missbrukar sin monopolställning och bara tramsar sig kan man ju undra...

Svårt detta tycker jag.
ubuntu user #10385.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Citat från: dysfunctional
Men skulle det verkligen kännas bra att stödja ett företag som jag tycker missbrukar sin monopolställning och bara tramsar sig kan man ju undra...
Garanterat inte........

Jag använder då rakt inte XP för att jag tycker speciellt bra om Microsoft (snarare tvärtom), utan för att jag måste ha det för vissa drivrutiner och en del speciella program. (precis som du)
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

dysfunctional skrev:
Barre skrev: om du känner behovet att köra XP skall du absolut köra en legal kopia, köp skiten.
Jag befinner mig i lite av en gråzon här... jag känner absolut inget behov av att köra XP (därför kör ja som sagt linux på alla andra datorer förutom denna), men mina musikprogram kräver tyvärr XP och linux motsvarigheter är helt enkelt inte tillräckligt bra ännu.

Drömmen vore ju en macintosh men dom ekonomiska möjligheterna har jag tyvärr inte just nu.

Kanske blir till å försöka hitta nån begagnad xp home edition då... Men skulle det verkligen kännas bra att stödja ett företag som jag tycker missbrukar sin monopolställning och bara tramsar sig kan man ju undra...

Svårt detta tycker jag.
Ehh!
Som jag skrev en annan gång: Det vore som att protestera mot Coca Colas icke miljövänliga företagsstrategi men att sen gå och snatta en burk för att det är gott. Om du tycker att Microsoft är moraliskt tvivelaktiga är väl inte du bättre om du snor ifrån dem.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

DimensionX skrev: Nån som vet hur man skaffar en crack till Ubuntu? :P
Jag har hört att det går att få tag på gratisversioner av Ubuntu, som inte kräver validering över huvud taget, på vissa fildelningsnätverk. T ex har du en torrent här: http://releases.ubuntu.com/6.10/ubuntu- ... so.torrent (hoppas du ser det här innan någon moderator städar bort det, eftersom det är olagligt iom att fildelning är olagligt)

Funkar skitbra för mig - har inte haft några problem med att få uppdateringar eller liknande någonsin.

Det jag däremot undrar är hur man köper en riktig Ubuntu? Jag gick ner till min datoraffär, men de hade inga. Det känns inte riktigt rätt att använda ett system som fungerar så pass bra, utan att betala för sig. :(
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

;D LMFAO  ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
dysfunctional

Quartus skrev: Ehh!
Som jag skrev en annan gång: Det vore som att protestera mot Coca Colas icke miljövänliga företagsstrategi men att sen gå och snatta en burk för att det är gott. Om du tycker att Microsoft är moraliskt tvivelaktiga är väl inte du bättre om du snor ifrån dem.
Jag förstår ditt resonemang till 100% och skulle i vanliga fall också hålla med dig till 100% men nu är det faktiskt så att jag är väldigt, väldigt beroende av mina musikprogram som ju då kräver XP... Och det är hela grejen att liksom XP då kommer "på köpet" som stör mig. Musikprogrammen betalar jag glatt för för då stödjer jag någonting gott.

Självklart skulle ja aldrig i hela mitt liv använda någon microsoft-produkt om det inte vore för detta. Jag vill vara laglig och göra rätt för mig, men frågan är som ja sagt tidigare om jag verkligen skulle må bättre av att stödja ett företag som jag starkt ogillar... och detta är ingen ursäkt för att slippa betala utan det här är faktiskt ett moraliskt dilemma för mig nu.... :/.

Kanske får börja spara ihop till en mac helt enkelt då så är allt löst :).
ubuntu user #10385.
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

ozamosi skrev:
Jag har hört att det går att få tag på gratisversioner av Ubuntu, som inte kräver validering över huvud taget, på vissa fildelningsnätverk.
Oh!
Jag laddade ner Unbutnu en gång men det krävde någon validering (md4 eller vad det hette) som jag aldrig förstod. Så jag tog Slackware istället...
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Quartus skrev:
ozamosi skrev:
Jag har hört att det går att få tag på gratisversioner av Ubuntu, som inte kräver validering över huvud taget, på vissa fildelningsnätverk.
Oh!
Jag laddade ner Unbutnu en gång men det krävde någon validering (md4 eller vad det hette) som jag aldrig förstod. Så jag tog Slackware istället...
Du hittar bevisligen inte dom bra ställena för oss pirater!
[img width=461 height=411]http://i164.photobucket.com/albums/u17/ ... r-2005.png[/img]
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"