Flytta Ubuntu till ny dator?
Jag får hem min nya dator ungerfär samtidigt som nästa version av Ubuntu är klar. Nu kör jag Dapper på min gamla dator. Finns det något fiffigt sätt att flytta över operativsystemet från den gamla till den nya datorn, eller behöver jag göra en nyinstallation?
de smidigaste är att göra en nyinstallation.. du kommer ju ändå att behöva partitionera / formatera hårddiskar osv.. plus att du antagligen får en massa ny hårdvara som du gärna vill ha autodetekterad.. så jag hade kört på reinstall.. särskillt om du inte vet vad du pysslar med.. bara att flytta sin installation från en hårddisk till en annan i samma dator är nämligen en massa meck, och en väldig massa felkällor, som kan få allt att sluta funka..
- Retardedpope
Jag har aldrig testat, men testa att formatera hårddisken i din nya dator och kopiera över innehållet från den gamla disken. Fungerar det inte, så är det ju inte svårt att göra en om installation. Själv hade jag nog inte orkat hålla på och klabba och hade nog installerat ubuntu på det vanliga sättet, men det skadar nog inte att testa. 

Man kan ju alltid göra en nyinstallation. Installera alla program man hade på den gamla och föra över sin hemkatalog med alla konfigurationsfiler. Det blir inte detsamma som att flytta hela operativet, men troligtvis stabilare.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
[quote="clavdius"]Jag får hem min nya dator ungerfär samtidigt som nästa version av Ubuntu är klar. Nu kör jag Dapper på min gamla dator. Finns det något fiffigt sätt att flytta över operativsystemet från den gamla till den nya datorn, eller behöver jag göra en nyinstallation?[/quote]
Jag skulle bara ha flyttat över disken till den nya datorn och rockat på som vanligt.
En annan lösning kan ju vara att göra en tarboll av systemet, och kopiera över till den andra datorn, och packa upp med rätt växlar (som behåller permissions som de ska).
Jag skulle bara ha flyttat över disken till den nya datorn och rockat på som vanligt.
En annan lösning kan ju vara att göra en tarboll av systemet, och kopiera över till den andra datorn, och packa upp med rätt växlar (som behåller permissions som de ska).
eller bara installera om.. eftersom de kanske är ny hårdvara o så.. men smaken är som baken..
haha.. kanske ska läsa att jag redan hade svarat en gång? ok.. jag flyttade installation från en hårddisk till en annan (i samma låda) o bara det blev en massa meck..
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Som jag redan sagt, titta in replicator! Efter att ha laddat ner det från ubuntu (sudo apt-get install replicator) så kommer det finnas en manual på ditt system /usr/share/doc/replicator/Replicator-UserGuide.pdf
Efter att ha ställt in det hela (går relativt snabbt) så tar det ca 5minuter att installera ett likadant ubuntu på den andra datorn.
Den kör givetvis en ny hårdvarucheck vid installation av den nya datorn!
Efter att ha ställt in det hela (går relativt snabbt) så tar det ca 5minuter att installera ett likadant ubuntu på den andra datorn.
Den kör givetvis en ny hårdvarucheck vid installation av den nya datorn!
More Mekaniserad at http://blippe.se.