Tuquito 3, ny fräsch och intressant.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Tuquito 3, ny fräsch och intressant.
"Transforma tu vida!" utropar titeln på release tillkännagivande för Tuquito 3, en Ubuntu-baserad, nybörjare-vänlig distribution från Argentina med GNOME som första val av skrivbords miljö. Den har tidigare varit baserad på Debian och KDE, Tuquito har nu omvandlats till en distribution med många nya användbara funktioner, sociala nätverk add-ons, Google-program, stöd för proprietära grafik drivrutiner och andra bekvämligheter. Några av de viktigaste funktionerna inkluderar: automatisk identifiering av hårddiskpartitioner med ett klick aktivering, stöd för alla tillgängliga skrivare och scannrar, stöd för webbkameror, inklusive Intel och Genius modeller, automatisk identifiering av digitalkameror och USB-pen enheter; 100% kompatibel med MS Office filformat, fullt stöd för Windows filsystem (FAT och NTFS), en ny system och applikations installatör; Garfio, en ett klick backup lösning .... Se fullständig release tillkännagivande (på spanska) för en detaljerad lista över funktioner och en handfull skärmdumpar. Ladda ner (MD5): tuquito3-final.iso (699MB).
Svensk översättning: Google översätt/Pink Panther (inte en fullständig svensk översättning, har inte haft tid).
Källa: http://distrowatch.com/?newsid=05625
Men frågan är kan jag få svenskt språkstöd? Den har Ubuntu i grunden så de bör inte vara omöjligt. Annars är det verkligen en intressant distribution att testa. Mycket som tilltalar mig och säkert många som läser de här inlägget.
Informationen på Distrowatch angående språk är följande "Flerspråkig es"
Pink Panther
Svensk översättning: Google översätt/Pink Panther (inte en fullständig svensk översättning, har inte haft tid).
Källa: http://distrowatch.com/?newsid=05625
Men frågan är kan jag få svenskt språkstöd? Den har Ubuntu i grunden så de bör inte vara omöjligt. Annars är det verkligen en intressant distribution att testa. Mycket som tilltalar mig och säkert många som läser de här inlägget.
Informationen på Distrowatch angående språk är följande "Flerspråkig es"
Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Tuquito 3, ny fräsch och intressant.
Håller på att hämta hem den för att testa.
Men nerladdningshatigheten är runt 10-20kb/s
Det avbryts hela tiden. Förmodar att det är många som laddar ner det.
Men nerladdningshatigheten är runt 10-20kb/s

Det avbryts hela tiden. Förmodar att det är många som laddar ner det.

- Pink Panther
Jag har inte vågat. Det är det här med språket. Spanska är inte mitt starkaste språk. Tuquito 3 är mycket intressant om man kan få in det svenska språket på något viss eller alternativ engelska. Garfio kan man inte göra något åt, deras egna programhanterare, så vida inte någon översätter den till svenska. Men om Tuquito 3 baseras på Ubuntu kan man gå via Synaptic den lär bli översatt om man får in de svenska språket.
Pink Panther
Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- xtr3m3
Spanska är inte mitt starkaste heller
Läste det 3 år i skolan men kommer inte ihåg just nått 

- Pink Panther
Ja! Då satsar jag en slant på att du lyckas betydligt bättre än om jag försökt.XTR3M3 skrev:Spanska är inte mitt starkaste hellerLäste det 3 år i skolan men kommer inte ihåg just nått

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- xtr3m3
Ja du...
Tänkte köra det med virtualbox och testa. Sen finns ju alltid google translate
Bara jag får ner den vill säga.

Tänkte köra det med virtualbox och testa. Sen finns ju alltid google translate

- Pink Panther
Ja! Förmodligen är trycket hårt på deras servrar eller x-server. Det är nog många som blivet intresserade. Skall bli intressant att höra om deras information rörande distribution är riktigt. Om det stämmer är de en höjdare.XTR3M3 skrev:Ja du...![]()
Tänkte köra det med virtualbox och testa. Sen finns ju alltid google translate![]()
Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- xtr3m3
Servern gick ner en stund sen vart det full fart. Gick hyffsat fort att få ner den.
Installationen går att få på svenska. Standardspråket när man startar skivan är ju självklart spanska men det är bara att trycka f2 så kan man välja svenska i menyn.
När allt sen är klart och ni kommer till inloggningsmeny så är den på spanska. Klicka nere i vänstra hörnet där sessioner ligger. I menyn som kommer upp så välj den där det står nått med idioma = språk.
Där kan du nu välja Sueco = Svenska. Inloggningen startar om och vips har du svenska
Sen när du kommer in så får du installera tillägg till språkstödet och se till att välja svenska på båda alternativen som ligger där. Jag glömde den nedersta och sen när jag tog bort spanskan så blev allt på engelska istället
Det var bara att logga ut igen och välja sessioner och språk.
Så ni som känner att ni inte vågar testa detta bara för att det är en Argentinsk release kan vara lugna. Det går att få på svenska
Ska dock säga att svenska språkstödet inte är 100% komplett på alla program men det märker ni väl vilka när ni testar. Har bara sett nått enstaka så länge.
Installationen går att få på svenska. Standardspråket när man startar skivan är ju självklart spanska men det är bara att trycka f2 så kan man välja svenska i menyn.
När allt sen är klart och ni kommer till inloggningsmeny så är den på spanska. Klicka nere i vänstra hörnet där sessioner ligger. I menyn som kommer upp så välj den där det står nått med idioma = språk.
Där kan du nu välja Sueco = Svenska. Inloggningen startar om och vips har du svenska

Så ni som känner att ni inte vågar testa detta bara för att det är en Argentinsk release kan vara lugna. Det går att få på svenska

Ska dock säga att svenska språkstödet inte är 100% komplett på alla program men det märker ni väl vilka när ni testar. Har bara sett nått enstaka så länge.
- Bilagor
-
- Skärmbild-3.png (185.66 KiB) Visad 1292 gånger

- Pink Panther
Hur funkar Tuquito 3 angående nedanstående punkter? De skriver att det skall fungera. Är uppgifterna riktiga?XTR3M3 skrev:Servern gick ner en stund sen vart det full fart. Gick hyffsat fort att få ner den.
Där kan du nu välja Sueco = Svenska. Inloggningen startar om och vips har du svenskaSen när du kommer in så får du installera tillägg till språkstödet och se till att välja svenska på båda alternativen som ligger där. Jag glömde den nedersta och sen när jag tog bort spanskan så blev allt på engelska istället
Det var bara att logga ut igen och välja sessioner och språk.
Så ni som känner att ni inte vågar testa detta bara för att det är en Argentinsk release kan vara lugna. Det går att få på svenska![]()
stöd för proprietära grafik drivrutiner och andra bekvämligheter. Några av de viktigaste funktionerna inkluderar: automatisk identifiering av hårddiskpartitioner med ett klick aktivering, stöd för alla tillgängliga skrivare och scannrar, stöd för webbkameror, inklusive Intel och Genius modeller, automatisk identifiering av digitalkameror och USB-pen enheter; 100% kompatibel med MS Office filformat, fullt stöd för Windows filsystem (FAT och NTFS), en ny system och applikations installatör; Garfio, en ett klick backup lösning ....
Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- xtr3m3
Vet faktiskt inte då jag körde det i virtualbox. Testade en liten stund bara tyvärr 
Kan ju skapa en torrent för den som vill ha en färdiginstallerad .vdi för virtualbox att testa

Kan ju skapa en torrent för den som vill ha en färdiginstallerad .vdi för virtualbox att testa