Bästa linuxdisten efter ubuntu (så klart) enligt er?

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Bästa linuxdisten efter ubuntu (så klart) enligt er?

Inlägg av xtr3m3 »

Är sugen att testa på nått nytt :)

Dom som verkar mest intressanta just nu är debian och opengeu.
Skulle kunna tänka mig att gå över till *bsd också men det är väl helt annorlunda än linux va?

Så om ni kunde ge mig lite tips på linx alternativt ej för svår *bsd bara gnome. Tycker inte om kde :) Sen varför just den är så bra.
Nu vet jag inte om det finns en liknande tråd här på forumet. Sökte men hittade ingen. Flytta den här dit om det finns en annan :)
Senast redigerad av 1 xtr3m3, redigerad totalt 15 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bästa linuxdisten enligt er?

Inlägg av CryingFreeman »

Det är väl dömt att misslyckas att fråga frågan "Vilken är den bästa linuxdisten?" på ett Ubuntuforum? ;)

Rätt svar är väl "det beror på". Vad ska du ha den till, vad vill du lära dig mer om och hur mycket tidigare kunskap har du? :)
Användarvisningsbild
xtr3m3

Re: Bästa linuxdisten efter ubuntu (så klart) enligt er?

Inlägg av xtr3m3 »

Det har du väl rätt i ;D

Jag kommer mest att använda det till Fruity Loops (musikproduktion), filmtittande, lyssna på musik, surfa m.m. Standardanvändande alltså :)
Kunskapen är väl inte så stor men har snappat upp lite sen jag gick över till ubuntu helt i februari. Har väl testat linux innan då och då innan också.
Bild
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Känns som att du vill börja lära dig lite mer, korrekt antagande?
Tycker absolut att du ska kika på archlinux (observera att jag är jättepartisk i denna frågan).
Nyttiga länkar; http://wiki.archlinux.org/index.php/Beg ... e_Arch_Way
http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide
Vad gäller BSD så tycker jag själv att openbsd är mysig; vet dock att många föredrar freebsd samt även netbsd.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Ok. Ska testa att installera arch i virtualbox igen. Har testat tidigare men fick det inte att funka.
Ska man ha både core-ison och ftp-ison eller?

Har funderat på att gå över till debian om inget annat verkar lockande. Testade att köra in debian för en månad sen kanske men min dåvarnade skärm tyckte inte om det tror jag ;D
Bilden blev rödare och rödare och skärmen började skrika. Har köpt en ny skärm nu så det borde inte vara några större problem tycker jag.

Jo jag vill lära mig mer om linux :)
Bild
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

XTR3M3 skrev:Ok. Ska testa att installera arch i virtualbox igen. Har testat tidigare men fick det inte att funka.
Ska man ha både core-ison och ftp-ison eller?
Då är det bara att försöka igen. Trial and error. :)
Nej, antingen ska du ha core eller ftp-ison; ftp-ison drar ned alla paket direkt från vald ftp medans core-ison innehåller base och lite andra saker. Om du inte är säker på att du vet hur du får igång din uppkoppling under installationen så rekommenderar jag att du använder dig av core.
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Just ja. Det var därför jag inte fick det att funka ;D Fattade inte hur man gjorde för jag måste säga att det är lite krångligt att installera arch linux :)
Bild
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

XTR3M3 skrev:Just ja. Det var därför jag inte fick det att funka ;D Fattade inte hur man gjorde för jag måste säga att det är lite krångligt att installera arch linux :)
http://wiki.archlinux.org/index.php/Beg ... _PANIC_.21
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Jo. Hittade en svensk guide på archlinux.se

*EDIT*

Nä du. Tror jag ger upp det här för nu. Har inte sovit på ett dygn och orkar inte tänka så mycket ;D
Bild
roggerooster
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av roggerooster »

Archlinux var för knepig installation enligt min mening, med bristfällig dokumentation. Däremot en trevlig dist som optimerar operativet och med en rejäl installationsmanual är Gentoo. Dock tar installationen i värsta fall upp till 8-9 timmar eftersom kerneln genereras antingen manuellt av användaren eller genkernel och sen kompileras utefter datorns arkitektur. Detta är en väldigt trevlig dist enligt min mening. Ett par snäpp upp i svårighetsgrad från Ubuntu men ändå..
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

open SUSE är trevlig den med.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Har inte sovit på ett dygn och orkar inte tänka så mycket
Det låter inte bra! Ta och sov lite.
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Är så här till och från ::)

Lika bra att hålla sig vaken så man kan sova i natt. Ska dessutom bort och äta klockan fem.
Bild
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Ett förslag är Fedoralinux enligt många, förmodligen bättre också. Men det är hur du ser på frågan stabilitet? Du har absolut alltid de senaste om du kör Fedora. En del påstår att det påverkar stabiliteten. Det är både rätt och fel. Jag vill påstå att störningarna är små och åtgärdas nästan alltid omedelbart. Så fort någon gnäller i forumet är utvecklarna snabba med att åtgärda eventuella fel eller störningar. Det finns Red Hat/Fedora utvecklar som dagligen besöker och deltar i forumet med små och stora frågor.

Nackdelar med Fedora: Det finns ett svenskt forum. Men ingen aktivitet i forumet.

Men misströsta inte det finns ett engelsktalande forum som är mycket bra. Har du goda kunskaper i engelska påverkas du inte av den bristande aktiviteten i det svenska forumet.

Vill du pröva Fedora finns tre sätt som jag vill rekommendera.

1.Det bekvämaste är att använda (Omega Fedora Remix) du får allt serverat på ett fat. Allt är färdigt bara att köra (eventuellt ändra språk till svenska för allt).

2. Du hämtar hem Fedora och följer guider via howtoforge.com. Då blir de mycket bra. (Du behöver inte göra exakt som föreslås, välj själv)

3. Du hämtar hem Fedora och gör allt själv för att lära dig. Det har du nytta av i alla sammanhang, oavsett distribution.

Jag trodde att Red Hat var först men enligt Wikipedia har både Red Hat och Debian år 1993 som begynnelse år.

Jag undviker medvetet att inte länka för att inte stöta mig med någon. Information finns i texten och på Internet.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Har tagit hem och testat fedora faktiskt. Verkade ju inte helt fel. Enda anledningen att det tar emot att installera fedora är att lämna detta trevliga forum.
Detta är väl för *buntu + distrubutioner som bygger på ubuntu m.m. eller? :)
Bild
jan
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av jan »

Själv har jag helt gått över till CrunchbangLinux, en mycket trevlig Ubuntubaserad dist. med Openbox.
Bilagor
2009-08-15--1250347321_1280x800_scrot.png
2009-08-15--1250347321_1280x800_scrot.png (108.42 KiB) Visad 3163 gånger
Xcore

Inlägg av Xcore »

Puppy Linux!
http://www.puppylinux.org/downloads/off ... on-release

Enklaste disten som finns för en ovan linuxanvändare och enda disten jag begripit mig på så är långt. Bra uppsättning med drivrutiner, snabb som en vessla och har extremt små systemkrav. Liten till storleken bara 100 MB men ändå full med program. Det bästa av allt är att Puppy körs från internminnet, alla program startar på nån sekund. Att backa upp är hur enkelt som helst och man återställer Puppy på nolltid hur illa man än krashar disten.

En toppenbra dist som var en glad överraskning för min del.

Installation ej nödvändig. ;)
Senast redigerad av 1 Xcore, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

LinuxMint - och det är före Ubuntu. Varför? För att då slipper jag göra en stor del av dom tweaksen jag ändå skulle göra efter en Ubuntu-installation. Och det är inte brunt. ;D

Sen har jag lattjat med OpenSuSE, Fedora & Mandriva. Alla har sina fördelar, men ingen av dom ger mig 'hemma-känsla" vilket väl är eftersom jag suttit i Ubuntu (och Mint) sen första början...
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

XTR3M3 skrev:Har tagit hem och testat fedora faktiskt. Verkade ju inte helt fel. Enda anledningen att det tar emot att installera fedora är att lämna detta trevliga forum.
Detta är väl för *buntu + distrubutioner som bygger på ubuntu m.m. eller? :)
Du behöver inte lämna något. Jag gissar på att minst en eller flera av de som nu ansöker om att leda det här forumet inte har Ubuntu som första val i sin dator. De har antingen en Remix eller något annat. Men däremot skall skall du kunna stödja, hjälpa, marknadsföra Ubuntu som en bra distribution. Allting är inte svart eller vitt.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Jo. Håller med att ubuntu är en bra dist. Är inte missnöjd med ubuntu på nått sätt :) Bara sugen på att testa nått nytt.

Har testat opensuse och mandriva tidigare. Linuxmint och opensuse har ju jobbig meny i mitt tycke.
Kommer förmodligen att bli debian eller opengeu för jag vill ju inte lämna ubuntu helt :)
Har även funderat på ubuntu studio då jag håller på mycket med att producera egna låtar.

Kan ju t.o.m bli så att jag inte gillar det nya jag installerat och då är ju mitt förstahandsval att gå tillbaka till ubuntu.

Tack för alla tips :)
Bild
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"