Vill vi ha "bakgården"?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.

Vill vi ha "bakgården"?

Ja
10
42%
Nej
14
58%

Antal röster: 24

Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Vill vi ha "bakgården"?

Inlägg av rancor »

Hej.

Tycker ni att bakgården fyller någon funktion och behöver vi ha detta forum?

Själv röstar jag nej, jag ser ingen anledning till att ha kvar detta forum eftersom det inte tillför något positivt till varken LoCot, Ubuntu eller ens som ett "övrigt"-forum.
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

SV: Vill vi ha "bakgården"?

Inlägg av Martin Olsson »

Jag är själv uppfostrad att inte smita ut bakvägen för ett råkurr. - Jag slåss där jag är  ;D

Ett OT-forum, som caféet räcker. Bakgården är överflödig och löjlig.

Däremot bjuder jag på ett tips som vi anväder oss av på http://www.fria-ubuntu-se.org .
Vi raderar inte inaktuella trådar. De låses och förs över till ett "read only-forum" som vi kallar arkiv.
Läggs bakgården ned bör trådarna arkiveras.
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ja men döp om det till Soptunna....Trash kör man oftast som benämning.

Brottsregistret bör väl då ännu snabbare slängas i trashen.. :P

Bara beskrivningen på tavlan är ju bisarr.. 8)  Tomtenissar..
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag är också inne på samma linje, lås trådarna i Bakgården - någon kanske kan flyttas till café som t ex "sluta snusa"-tråden och flytta eller döp om tavlan till "Arkiv", "Soptunna" eller annat lämpligt namn, men låt dom finnas tillgängliga för medlemmarna.

Ta bort "galgbacken/skampålen" helt och hållet, den hör väl knappast hemma i Sverige på 2000-talet.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

plun skrev: Ja men döp om det till Soptunna....Trash kör man oftast som benämning.

Brottsregistret bör väl då ännu snabbare slängas i trashen.. :P

Bara beskrivningen på tavlan är ju bisarr.. 8)  Tomtenissar..
- Soptunna, låter bra!

- Brottsregistret gör mig kluven. Å ena sidan känns det medeltidsmässigt att hänga ut dem som brutit mot någon regel på det där viset. Å andra sidan känns det ännu värre om folk "försvinner" utan att vi andra förstår varför. Dessutom har vi haft ryktesspridning runt antalet bannade här och ibland har det låtit eländigare än vad det har varit - även om verkligheten varit illa nog! Kanske bör det vara kvar, men flyttas till en mer undanskymd plats, där bara de som verkligen vill och behöver veta kan hitta det.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag tycker, det räcker med Ubuntu café, som "Ordet är fritt"  ;)
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Kära vänner, jag skapade en ny tråd gällande "brottsregistret" som ni hittar här: Varför finns "Varningar och avstängningar"?
Jag vill att den diskussionen fortsätter där och här kör vi bara om bakgården.

// rancor
Okänd

Inlägg av Okänd »

jag ser inget behov av bakgården egentligen....men det kan ju dyka upp saker i andra rum som bör flyttas dit (ordkäfteri mellan kombattanter), anser inte att allt som där ligger bör arkiveras i läsbar form för beskådan....låt trådar som hamnar där självraderas efter inaktivitet på 10dgr. Jag skulle inte vilja hänga upp mina smutsiga kalsonger för allmän beskådan i min farstu :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

"Arkiv" låter väl som ett jättebra alternativ. Dit flyttas trådar som av olika orsaker låsts långt tillbaka eller är inaktiva sedan länge och sedan kan kanske enbart inloggade medlemmar gå dit och kika.

Och så flytta ut de trådar som finns där till rätta platser i andra forum kanske?

EDIT
Omnius skrev: jag ser inget behov av bakgården egentligen....men det kan ju dyka upp saker i andra rum som bör flyttas dit (ordkäfteri mellan kombattanter), anser inte att allt som där ligger bör arkiveras i läsbar form för beskådan....låt trådar som hamnar där självraderas efter inaktivitet på 10dgr. Jag skulle inte vilja hänga upp mina smutsiga kalsonger för allmän beskådan i min farstu :)
Och OJ vad jag inte vill ha dina underplagg skräpande i min farstu.  ;D ;D ;D Karlar utan underplagg däremot...visst!  ::)
Senast redigerad av 1 Grön Göling, redigerad totalt 27 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

"Arkiv" låter väl som ett jättebra alternativ. Dit flyttas trådar som av olika orsaker låsts långt tillbaka eller är inaktiva sedan länge och sedan kan kanske enbart inloggade medlemmar gå dit och kika.

Och så flytta ut de trådar som finns där till rätta platser i andra forum kanske?
"Arkiv". Jo det tycker jag vore utmärkt  :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

"Arkiv". Jo det tycker jag vore utmärkt  Leende (smiley)
Röstade just "nej" till "Bakgården" men ett arkiv behöver vi ha och där bör alla urspårade trådar sparats om de inte innehåller fullständigt uppenbara olagligheter eller renodlat spam.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

Urban Anjar skrev:
"Arkiv". Jo det tycker jag vore utmärkt  Leende (smiley)
Röstade just "nej" till "Bakgården" men ett arkiv behöver vi ha och där bör alla urspårade trådar sparats om de inte innehåller fullständigt uppenbara olagligheter eller renodlat spam.
Det vedertagna begreppet är "Trash" och inget annat... skräp är skräp
och förblir det... ;)    Sopstation, soptunna...
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

Inlägg av Martin Olsson »

Jag tycker "soptunna" eller "trash" är förnedrande.
Anledningen är inte att jag äger domänen soptunna.se, utan att det associeras till just skräp, eller programmet plus i tv.
Cach eller arkiv är mer lämpliga namn.
Arkivet behöver ju inte bara innehålla trådar om konflikten på ubuntu-se, utan även t.ex support på äldre utgåvor på ubntu.
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Okänd

Inlägg av Okänd »

låt oss då ha både arkiv och skräp/soptunna/pruttstation...

spola ned skräpet så att det pö om pö slutar sprida sin stank (10dgrs inaktivitet??) och lagra sådant som kan ha ett värde i Arkiv
Okänd

Inlägg av Okänd »

Omnius skrev: låt oss då ha både arkiv och skräp/soptunna/pruttstation...

spola ned skräpet så att det pö om pö slutar sprida sin stank (10dgrs inaktivitet??) och lagra sådant som kan ha ett värde i Arkiv
Håller med.

(Röstade ja, men vid närmare eftertanke så skulle det varit ett nej. Så pollen är lite missvisande nu med en röst till Ja:s favör.)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

10 dagar är alldeles för kort tid, tycker jag. Ibland kan man ju vilja gå längre tillbaka i tiden av olika skäl. Kanske olika hållbarhetstid för olika typer av trådar, men det blir kanske för jobbigt för forumsadmin/moderator att hålla reda på. Kanske en speciell "skräp-moderator" i så fall.  :P
Håller med om att man skall ha både arkiv och soptunna, den senare för sådant som sannolikt inte behöver återanvändas och det andra för sådan som kanske kan vara av intresse så småningom.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Record Keeping är aldrig fel. Ibland så kan det lösa konflikter om man kan gå tillbaka och ta fram lite fakta om vad som hände från första början.
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar skrev: Håller med om att man skall ha både arkiv och soptunna, den senare för sådant som sannolikt inte behöver återanvändas och det andra för sådan som kanske kan vara av intresse så småningom.
Förstår inte vitsen med ett arkiv...  :D  Arkiven är ju tavlorna som ska vara sökbara
var för sig eller att någon botaniserar i ett tavelämne som man funderar över.

Däremot en soptunna med fördröjning förstår jag vitsen med om någon har nåt att erinra över att något ska gå in i det eviga kretsloppet för återvinning.. ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Köper den! Fast kanske med en litet längre inaktivitets/toleransperiod.
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Oj, vad har hänt här.

Är det bakgården ni pratar om eller är det ett nytt forum.

Jag vill inte flytta runt på massa trådar som ligger rätt från början, och trådar som hamnat fel bör en moderator genast flytta så de kommer rätt och då kommer automatiskt kvalificerat folk svara i dem och de fylls på med innehållsrik information.

Om man skall använda ett "Arkiv" eller liknande så är det för att trådskaparen fullständigt har spårat ut och har medvetet postat en tråd på fel ställe och så har den blivit helt hopplöst off-topic. En sådan tråd kanske inte platsar någon stans men man vill heller inte radera den för att det skall vara snyggt. Då är det bra att ha ett "Arkiv" att lägga sådant i.

Själva bakgården vill jag bara radera och om det finns värdefulla trådar så bör de flyttas dit där dem hör hemma.

Skulle det visa sig att det fyller en funktion så bör vi istället hitta funktionen och göra något bra av den för jag tror inte vi behöver ett forum just att vara elaka mot varandra.

// rancor
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"