formatera om / ominstallera ubuntu
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
formatera om / ominstallera ubuntu
Nu efter några års nästintill felfritt användande av ubuntu, känner jag att det nu är dags att formatera om och installera om ubuntu från scratch. Jag tror jag kört från samma partition sen 6.10 och sen bara uppgraderat. Jag har home mappen på en egen partition och har därför en fråga. Min tanke var att spara /home partitionen orörd och formatera om rooten. Hur gör jag då enklast under installationen? För om jag väljer att sätta /home på den egna partitionen så rensas väl den också?
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: formatera om / ominstallera ubuntu
Du går ju in i manuell partionering under installationen. Se till att /home-partitionen inte är ikryssad gör formatering. Sen högerklickar du på den som är /home och väljer redigera partition.
I monteringspunkt väljer du /home.
Resten hoppas jag att du kan

-
Re: formatera om / ominstallera ubuntu ext4?
Är helt med. Tack för hjälpen!
Jag blev dock sugen på att prova att formatera om till ext4. Vad tycker ni? Är det tillräckligt stabilt för det än?
Jag blev dock sugen på att prova att formatera om till ext4. Vad tycker ni? Är det tillräckligt stabilt för det än?
XTR3M3 skrev:Du går ju in i manuell partionering under installationen. Se till att /home-partitionen inte är ikryssad gör formatering. Sen högerklickar du på den som är /home och väljer redigera partition.
Om det är 9.04 eller tidigare versioner skulle jag nog avvakta. Men om det är den kommande versionen 9.10 ska det inte vara några problem tycker jag.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Jag hade så mycket strul med mitt ubuntu och hade backat upp allt viktigt så bestämde mig faktiskt för att prova att formatera om o köra ext4 på 9.04. :=)
Det gick faktiskt hur bra som helst. Ingen extra boot partition. Bara en egen /home. Däremot tänkte jag att det kan ju vara bra att uppgradera grub till grub 2 och då fick jag problem med device string error. Men det var bara att boota ubuntuskivan och editera menu.lst från uuid till hd(0,2) så boota datorn igång som den skulle.
Det gick faktiskt hur bra som helst. Ingen extra boot partition. Bara en egen /home. Däremot tänkte jag att det kan ju vara bra att uppgradera grub till grub 2 och då fick jag problem med device string error. Men det var bara att boota ubuntuskivan och editera menu.lst från uuid till hd(0,2) så boota datorn igång som den skulle.
-
Nu har jag kört på ext4 i nån vecka och kommer med en liten rapport.
Till att börja med verkar det som grub2 1.96 inte verkar ha stöd för ntfs?? Mitt windows kan jag inte dualboota. Ett mindre problem för min del dock.
Köra tunga torrents o fler diskkrävande program tycker jag faktiskt känns lite slöare med ext4. Likaså att söka program i synaptic känns slöare... Däremot,, satan i gatan va det går undan att packa upp och flytta/kopiera filer. Tog tyvärr inte tid vad motsvarande tog i tid med ext3,, men bra mycket skillnad känns det.
Till att börja med verkar det som grub2 1.96 inte verkar ha stöd för ntfs?? Mitt windows kan jag inte dualboota. Ett mindre problem för min del dock.

Köra tunga torrents o fler diskkrävande program tycker jag faktiskt känns lite slöare med ext4. Likaså att söka program i synaptic känns slöare... Däremot,, satan i gatan va det går undan att packa upp och flytta/kopiera filer. Tog tyvärr inte tid vad motsvarande tog i tid med ext3,, men bra mycket skillnad känns det.