Dubbla OS

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Charmeuren
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Dubbla OS

Inlägg av Charmeuren »

Hej.

Jag har använt Ubuntu en längre tid. Och trivs med det.
Men, eftersom vissa eländes sidor, som exempelvis försäkringskassan, krånglar till det med att man bara kan nyttja IE när man ska e-legitimera sig, så måste jag installera XP.

Jag skapade två partitioner och installerade Ubuntu 9.04, därefter installerade jag XP.

Nu undrar jag, vet någon hur jag får igång Ubuntu. Jag kan inte göra valet vid uppstart. Vilket jag trodde jag skulle kunna när jag installerat två os.

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Dubbla OS

Inlägg av xtr3m3 »

Jag kommer då in med e-legitimation hos försäkringskassan. Men det är på min 32-bitarsburk. Förmodar att du sitter på 64-bitars dator/version eller?
Har för mig att ubuntu 8.04 har stöd för nexus i 64-bitarsversionen efter lite pillande.
Bild
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Best practice i sammanhanget är att installera XP först och sedan Ubuntu. XP förutsätter att det är Det Enda Operativsystemet I Världen(tm) och skriver över allt vad bootsektorer heter.

Det finns dock en bra engelsk tutorial på hur man gör för att återskapa sin bootsektor, jag hoppas att det inte innebär problem för dig med språket:

http://apcmag.com/how_to_dual_boot_linu ... _first.htm
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Om bara vissa sidor inte fungerar, så kanske User Agent Switcher 0.7.2 temporärt kan lösa det problemet.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Charmeuren skrev:Hej.

Jag har använt Ubuntu en längre tid. Och trivs med det.
Men, eftersom vissa eländes sidor, som exempelvis försäkringskassan, krånglar till det med att man bara kan nyttja IE när man ska e-legitimera sig, så måste jag installera XP.

Jag skapade två partitioner och installerade Ubuntu 9.04, därefter installerade jag XP.

Nu undrar jag, vet någon hur jag får igång Ubuntu. Jag kan inte göra valet vid uppstart. Vilket jag trodde jag skulle kunna när jag installerat två os.

Tacksam för svar.
E-leg ska inte vara några problem längre. Har du Swedbank så loggar du in->Startsida->Beställ tjänster->Beställ BankID... Installera Nexus Personal (Du måste ha Java installerat) Det var bara att klicka sig fram så fungerade det direkt. Övriga banker ska också fungera.
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av xtr3m3 »

Sökte på forumet och hittade den här guiden: http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal

Nu verkar nexus hoppa igång utan problem :) Bara att se nu då om man ladda ner ett bankid då :)

*EDIT*

Succé ;D
Fick in bankid på min 64-bitars burk :)
Det fungerar också. Testade att logga in på försäkringskassan.
Bild
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Om du installerat XP efter ubuntu så måste grub återinstalleras.
Starta upp med LiveCD->Program->Tillbehör->Terminalen
kontrollera vad din Linux partition heter (ex. /dev/sda1).
sudo fdisk -l
sd(a) Talar om att det är 1a disken, sd(b) 2a... sda(1) talar om att det är 1a partitionen på 1a disken etc.
i Grub används en annan syntax, eftersom nummreringen börjar på 0. du ska alltså minska med -1.
sda = (hd0), sda1 = (hd0,0), sda2 = (hd0,1), sda3 = (hd0,2), sdb1 = (hd1,0) etc.

Återställ grub (/dev/sda1):
grub
root (hd0,0)
setup (hd0)
quit

Starta om datorn...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Här har du en bra beskrivning på hur man återställer grubs MBR och uppdaterar grubs bootmeny.
Så får du tillbaks Grub efter att ha installerat Windows
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"